
رانندگان تاکسیهای اینترنتی در انتظار تصویب طرح بیمه اجتماعی در مجلس هستند؛ طرحی که می تواند آینده و زندگی این رانندگان به خصوص رانندگان تمام وقت را تضمین کند.
«اگر این مشکل را حل کنید بار بزرگی را از دوش رانندگان برمیدارید؛ ما نه بیمه درمانی و نه بازنشستگی داریم، در صورتی که مثل یک کارمند در ساعات مشخصی مشغول به کار هستیم، حتی ساعت کارمان از یک کارمند یا کارگر بیشتر است اما اگر فرزندمان مریض شود، تمام هزینههای درمان را باید از جیب بپردازیم». این پیامی است که یکی از رانندگان سکوهای اینترنتی فرستاده؛ این راننده مثل هزاران راننده دیگر در انتظار تصویب طرح بیمه رانندگان در مجلس است.
راننده دیگری میگوید: «چند وقت پیش حین کار پشت فرمان ماشین سکته کردم و چند روزی هم بیمارستان بستری بودم اما بیمه نداشتم؛ طلاهای همسرم را فروختیم و باقی هزینهها را از برادرم قرض کردیم؛ و این در حالی است که من بیشتر از سه سال است راننده تاکسیهای اینترنتی هستم، ولی یک بیمه ساده تامین اجتماعی ندارم....».
در روزهای اخیر، دوباره بحث بیمه رانندگان تاکسی های اینترنتی داغ شده است. گویا قرار است این طرح دوباره در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی شود. چهارم مهرماه، انجمن صنفی رانندگان تاکسی های اینترنتی کشور در نامهای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورا که در ماه گذشته طرح بیمه رانندگان سکوهای آنلاین را از دستور کار خارج کرده بود، درخواست کرد تا این موضوع را در دستور کار صحن علنی مجلس نگه دارد.
در بخشی از این نامه آمده است: «مستحضر هستید که قانونگذاری در فضای مجازی خواست مصرح رهبر انقلاب است.برای قانونمند کردن فضای مجازی ابتدا باید حوزه اجتماعی این فضا را قانونمند کنید، سپس حوزه امنیتی بهدنبال آن قانونمند میشود. حرف ۴ میلیون راننده اینترنتی را بشنوید! اینها از دل مردم هستند. حرف جامعه کارگری را بشنوید! زیرا سخن آنان درباره مصداق حق الناس است که برگردن شما نمایندگان گذاشته شده است. لطفاً بیمه تامین اجتماعی رانندگان اینترنتی را در دستور کار مجلس قرار دهید.....».
چندین ماه است که رانندگان پیگیر تصویب طرح بیمه خود هستند؛ طرحی که در آن پرداخت بخشی از حق بیمه براساس قوانین تامین اجتماعی بر عهده سکوهای تاکسیهای اینترنتی در مقام کارفرما باشد.
در همین رابطه، بهمن ماه سال گذشته احمد میدری،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگویی با صدا و سیما از تدوین آییننامهای در دولت خبر داد که بر اساس آن ورود شاغلان فضای مجازی به بیمههای اجتماعی تسهیل میشود.
میدری آن زمان اعلام کرد که این آییننامه در دست بررسی است و انتظار میرود با توجه به آنکه مجوزهای لازم در آن گرفته شده سال آینده رانندگان تاکسیهای اینترنتی یا کسانی که در سایر سکوهای اینترنتی فعالیت میکنند بیمه شوند.
اساس این مطالبه، ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه است که ارائه دهندگان خدمات حمل ونقل بار و مسافر که از طریق سکوها و پلتفرمهای مجازی به فعالیت مشغول بوده و بیمه بازنشستگی ندارند، مجاز به بیمه کردن خود نزد سازمان تامین اجتماعی هستند و آییننامه اجرایی این موضوع به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید تهیه شود و به تصویب هیات وزیران برسد.
وزیر کار به تازگی در روزهای ابتدای مهرماه اعلام کرده است: «لایحه دولت برای برقراری بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسیهای اینترنتی به مجلس ارائه شده و دولت با درک اهمیت موضوع حمایت اجتماعی از این قشر، لایحه مذکور را تدوین و برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است».
به گفته وزیر کار، این لایحه هم اکنون در حال بررسی در مجلس است و جلسهای هم در این خصوص با نمایندگان مجلس برگزار شده است.
اما آیا این جلسات به نتیجه میرسد؟ رانندگان تاکسیهای اینترنتی نگران مقاومت مدیران سکوهای تاکسی های اینترنتی هستند؛ همانهایی که مدعی هستند، رانندگی تاکسی شغلی تمام وقت نیست و فرد باید به صورت خویشفرما بیمه شود.
امید محبی، رئیس انجمن صنفی رانندگان تاکسیهای اینترنتی استان قم با اشاره به دریافت حق کمیسیون ۱۵ تا ۲۲ درصدی پلتفرمهای اینترنتی از رانندگان و تاکید مجدد بر رابطه کارفرمایی و کارگری میان راننده و سکوهای اینترنتی، اظهار کرد: توقع داریم سهم کارفرمایی بیمه از همین کمیسیون دریافتی از رانندگان تامین اعتبار شود؛ ما در مذاکرات با دولت و سکوها بارها تاکید کردیم که این شرکتها طبق متن مصرح برنامه هفتم توسعه، باید پای میز مذاکره بیایند و فرمولهای بیمهای را بپذیرند . خوشبختانه با همراهی وزارت کار و نمایندگان مجلس، قرار است هفته آینده این موضوع به صورت جداگانه در صحن مجلس مطرح شود.
یکی از ادعاهای مدیران سکوهای تاکسیهای اینترنتی که با استناد به آن مقابل تلاشهای رانندگان، وزارت کار و تامین اجتماعی و جمعی از نمایندگان مجلس ایستادگی میکنند، این است که رانندگی تاکسیهای اینترنتی یک شغل ثابت نیست که کارفرما موظف به بیمه کردن شاغلان باشد. محبی در این رابطه گفت: یکی از پلتفرمها تعداد رانندگان ثابت فعال را که استحقاق بیمهای دارند، فقط ۵ هزار نفر اعلام کرده است. اگر از ۱۰ میلیون ثبت نام کننده که فعلا روی تلفن همراه خود برنامه کاربردی رانندگان پلتفرمها را نصب کردند و ۲ میلیون نفری که برنامههای کاربردی سکوهای باربری و پست موتوری را روی تلفن همراه خود دارند، فقط ۱۰ درصد راننده ثابت و فعال داشته باشیم، حداقل بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر راننده فعال داریم که کار برای پلتفرمها شغل اصلیشان است. مدیران سکوها در مقابل اینها مسئولیت نمیپذیرند؟!
در هر حال، هنوز بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی در میانه راه است؛ آیا بالاخره مقاومت مدیران سکوها شکسته میشود و رانندگانی که روزی هشت ساعت با تحمل تمام مخاطرات رانندگی میکنند و درگیر بیماریهایی مثل آرتروز و دیسک کمر هستند، بیمه میشوند و از خدمات حداقلی تامین اجتماعی برخوردار میگردند؟











