
در اقدامی هماهنگ میان مدیریتهای فولادسازی، نورد و نگهداری و تعمیرات، فاز نخست پروژه تعویض بالکهای کارگاه شمش شرکت ذوبآهن اصفهان با موفقیت اجرا شد. این عملیات با هدف افزایش ایمنی سازه، پایدارسازی تولید و بهینهسازی خطوط ریختهگری و نورد، طی برنامه زمانبندی فشرده از ۱۴ تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۴ به پایان رسید.
به گزارش تامین 24 به نقل از شستا رسانه، عملیات تعویض فاز نخست بالکهای کارگاه شمش فولادسازی شرکت ذوب آهن اصفهان با همکاری مدیریتهای برنامهریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات، فولادسازی و نورد، از تاریخ ۱۴ تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۴ با موفقیت انجام شد.
رمضانعلی فرهادی، مدیر سابق برنامهریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات ذوب آهن اصفهان با اشاره به ضرورت تسریع در اجرای این پروژه اظهار داشت: با توجه به لزوم توقف ایستگاه شماره ۸ ریختهگری فولادسازی و نورد ۳۰۰، میبایست عملیات تعویض فاز یک بالکهای کارگاه شمش در حداقل زمان ممکن برنامهریزی و اجرا میشد.
وی افزود: علیرغم توقف کنورتور شماره ۲ و تراکم بالای فعالیتهای تعمیراتی در کارخانه، گراف اولیه پنجروزه مورد بازبینی قرار گرفت و با تلاش شبانهروزی و همت جمعی پرسنل مدیریت برنامهریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات و مدیریت فولادسازی، عملیات خط بحرانی تعویض بالکها در مدت سه شبانهروز با موفقیت به اتمام رسید.
در همین خصوص، هومن رهنما، معاون تجهیزات مکانیکی فولادسازی ذوب آهن اصفهان گفت: با توجه به عمر بالای بالکها و اسکلت فلزی کارگاه شمش، تردد بالای جرثقیلها و مشاهده شکستهای متعدد در نقاط مختلف سازه، در سال ۱۳۹۳ قرارداد بازرسی و تقویت سازه کارگاه شمش با شرکت روسی متپروم منعقد شد.
وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، کلیه اسکلت فلزی کارگاه شمش و نورد طی دو ماه مورد بازرسی کامل قرار گرفت و تمامی عیوب موجود شناسایی شد. نتایج این بازرسیها منجر به تعریف دو پروژه با عنوان «تعمیر و تقویت اسکلت فلزی کارگاه شمش» و «ساخت و تعویض تعدادی از بالکهای معیوب کارگاه» گردید که به دلیل تعدد عیوب، پتانسیل بالایی برای بروز شکست و حوادث احتمالی داشتند.
پریشانی، مهندس ارشد مکانیک بالابرهای فولادسازی ذوب آهن اصفهان در تشریح روند اجرای پروژه گفت: نقشههای تعمیر و تقویت نقاط آسیبدیده اسکلت فلزی شامل رفع بیش از ۵۰۰ مورد از عیوب سازه سقف، دیوارهها، سرستونها، مهارهای بین ستونها و سایر المانهای کارگاه بود که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ کلیه آنها اجرا و برطرف شد.
وی افزود: پس از اتمام این مرحله، پروژه دوم با هدف ساخت ۲۸ عدد بالک جدید با همکاری مدیریتهای فولادسازی، مهندسی نت مکانیک و مدیریت خرید تجهیزات در دستور کار قرار گرفت.
کوهستانی، مهندس بازرس اسکلت فلزی فولادسازی ذوب آهن اصفهان در این زمینه گفت: پس از تحویل بالکهای جدید، جلسات هماهنگی متعددی برای تعویض آنها در کارگاه شمش فولادسازی و نورد برگزار شد. نتیجه این جلسات، برنامهریزی پروژه در قالب هشت فاز اجرایی بود که فاز نخست آن شامل تعویض پنج عدد بالک در محدوده ایستگاه شماره ۸ فولادسازی و نورد ۳۰۰ از تاریخ ۱۴ تا ۱۸ مهرماه ۱۴۰۴ انجام و با موفقیت به پایان رسید.
این عملیات با همکاری گسترده واحدهای فولادسازی، نورد، مهندسی نت مکانیک، نت برق، ماشینآلات، امور فنی و برنامهریزی تولید انجام پذیرفت.
حشمتاله جعفرینسب، سرپرست کارگاه تعمیر تجهیزات ذوب آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت: همزمانی اجرای فاز نخست تعویض بالکهای کارگاه شمش با تعمیرات اساسی کنورتور شماره ۲ و اتمام تعمیرات اساسی درجه سه کوره بلند شماره ۱، حساسیت این پروژه را دوچندان کرده بود. با این حال، کارگاه با برنامهریزی منظم، توجیه دقیق نیروهای بخش بالابر و حضور ۲۴ ساعته کادر مجرب، توانست کلیه فعالیتهای تعیینشده در گراف زمانبندی را در موعد مقرر به اتمام برساند.
سهیل زمانیزاده، سرپرست برنامهریزی و پایش تعمیرات ذوب آهن اصفهان نیز در توضیح اهمیت این اقدام گفت: بازسازی و تعویض بالکهای بخش فولادسازی همواره از دغدغههای اصلی مدیریت برنامهریزی و نظارت بر نگهداری و تعمیرات بوده است. با توجه به سالها کار مداوم تجهیزات، اجرای پروژههای اینچنینی از الزامات پایداری تولید محسوب میشود. خوشبختانه، فاز نخست این پروژه با موفقیت انجام شده و تعویض فاز دوم بالکهای کارگاه ریختهگری نیز در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.
در پایان، محمدعلی معظم، سرپرست کنترل کیفی مهندسی نت ذوب آهن اصفهان در خصوص روند ساخت بالکها اظهار داشت: تمامی مراحل ساخت از تأمین متریال، فیتآپ، جوشکاری تا انجام تستهای غیرمخرب، تحت نظارت کارشناسان این مدیریت و با رعایت کامل پارامترهای هندسی و استاندارد EN1090-2 مورد بازرسی و کنترل قرار گرفته است.




