سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان نهادی که ریسکهای زندگی مخاطبان خود را پوشش میدهد در دوره جنگ 12 روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران، تعهدات خود را در قبال بیمهشدگان بهاجرا درآورد و در تمامی عرصههای ماموریتی بیمهای، درمانی و اقتصادی، خوش درخشید.
به گزارش تأمین24، نبرد 12 روزه (23 خرداد تا 3 تیر1404) میان ایران و اسرائیل در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان، روال عادی زندگی را تغییر داد و در این شرایط سازمان تأمیناجتماعی تمام قد در مقابل بحران ایجاد شده ایستادگی کرد و اجازه نداد هیچ خللی در ارائه خدمات درمانی، بیمهای و معیشتی جامعه تحت پوشش خود ایجاد شود.
در اولین گام، تأمیناجتماعی با صدور پیامی، جنایات رژیم صهیونیستی به کشور را محکوم کرد و شهادت جمعی از هموطنان، فرماندهان نظامی و دانشمندان کشورمان را تسلیت گفت.
بازدید از بیمارستانها
به دنبال این رویداد، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی روز بیست و چهارم خرداد از چند بیمارستان تأمیناجتماعی بازدید کرد تا ضمن ایجاد دلگرمی بین کادر درمان در ایفای مسئولیت خویش، روند ارائه خدمات درمانی و پذیرش بیماران در شرایط بحرانی را، بررسی کند.
او با همراهی تعدادی از معاونان و مدیران سازمان با حضور در بیمارستان شهید دکتر فیاضبخش با مراجعه کنندهها و کارکنان گفتوگو کرد و وضعیت آمادهسازی ساختمان جدید بیمارستان را برای افتتاح از نظر گذراند.
سالاری همچنین از بخشهای مختلف بیمارستان آیتالله کاشانی تهران بازدید و به صورت میدانی بر نحوه خدمترسانی به بیماران در بخش اورژانس نظارت کرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در ادامه، ضمن بازدید از بیمارستان میلاد تهران به گفتوگو با بیماران، کادر درمان، کارکنان و مدیریت این بیمارستان پرداخت.
همراه مردم هستیم
وی همچنین روز بیست و هفتم خرداد در نشستی که با حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان و با مشارکت ویدئوکنفرانسی مدیران کل و مدیران درمان استانها بهمنظور بررسی و مدیریت شرایط بحرانی، تشکیل شده بود، تاکید کرد که ما همراه مردم هستیم و خدمترسانی تأمیناجتماعی متوقف نمیشود.
در این جلسه آخرین وضعیت خدمترسانی و فعالیتهای سازمان در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم گیریهای لازم در این خصوص اتخاذ شد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با محکومیت تهاجم رژیم صهیونیستی به کشور، شهادت جمعی از هموطنان بهویژه مرحومه حدیث فخاری همکار اداره کل غرب تهران و مرحومان یوسف قربانی و کوکب حاتمی از کارکنان بازنشسته سازمان را تسلیت گفت.
سالاری با اشاره به استمرار خدمت رسانی سازمان تأمیناجتماعی در سطح کشور از تمهیدات لازم در بخش درمان سازمان خبر داد و گفت: «اقدامات لازم برای افزایش ذخیره دارویی، تجهیزات مصرفی و پایداری خدمات جاری نظیر تاییدیه دارو و نسخه الکترونیک در حال انجام است.»
او با تشریح اقدامات و برنامهریزیهای صورت گرفته در حوزه درمانی که با هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متناسب با شرایط استانها انجام میشود افزود: «در استانها متولی درمان دانشگاه علوم پزشکی است و محوریت تصمیمگیریها هم با ستاد مدیریت بحران استانهاست که نقش عمومی دارند و سازمان با این دو مرجع همکاری کامل دارد.»
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بیان اینکه در بعضی استانها بهویژه در تهران، ممکن است وصول حق بیمه سازمان دچار مشکلاتی شود، اعلام کرد: «با توجه به ارتباط مستقیم وصول و پرداخت مستمری بازنشستگان که البته تا این لحظه تلاش شده تا دچار مشکلی نشویم اما همکاران باید با در چارچوب مقررات و البته با رعایت مسائل و شرایط خاص این روزها بهویژه در رابطه با کسب و کارهای خُرد، اقدامات لازم و تامین منابع را از محلهای مختلف داشته باشند.»
سالاری افزود: «همکاران تأمیناجتماعی بهویژه در بخش درمان در دوران پاندمی کرونا عملکرد بسیار خوبی داشتند و سربلند بودند و در شرایط فعلی هم تأمیناجتماعی به عنوان یک سازمان اجتماعی و برآمده از مردم، همراه و در کنار مردم است و خدمت رسانی سازمان در حوزه درمان و بیمهای، تعطیل و متوقف نمیشود.»
در همین زمینه فرشاد نوروزپور، مشاور مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمیناجتماعی نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری تأمیناجتماعی به مردم تاکید و اعلام کرد که این خدمات بدون هیچ خللی در جریان است.
آنگونه که نوروزپور گفه بود، تمامی خدمات درمانی و بیمهای به بیمهشدگان و کارفرمایان و پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمریبگیران سازمان تأمیناجتماعی بدون وقفه و اختلال در سراسر کشور ارائه شد.
بازدید از شعب بیمهای
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی برای بازبینی روند ارائه خدمات بیمهای به مردم، روز سیویکم خرداد سال 1404 در تعدادی از شعب بیمهای حضور یافت و بر استمرار امور و ماموریتهای سازمان و خدمترسانی به ذینفعان و عموم مردم بدون هیچگونه اختلال و توقف تاکید کرد.
وی با حضور در شعب 18 و 22 تأمیناجتماعی در غرب و شرق تهران، روند فعالیتها، نخوه ارائه خدمات و عملکرد شعب را بررسی کرد.
در این بازدید که جمعی از مدیران سازمان او را همراهی میکردند، سالاری با کارکنان و مراجعه کنندهها گفتوگو کرد و جزئیات و چگونگی ارائه انواع خدمات سازمان را جویا شد.
تداوم ایفای تعهدات حوزه درمان
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در تداوم ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان طی نشست طرحهای بیستگانه که با حضور مدیران ارشد سازمان روز 31 خرداد 1404 در بیمارستان شهید دکتر فیاضبخش برگزار شد، پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد را در دستور کار قرار داد و گفت: «در شرایط امروز، کارها و خدمات جاری سازمان تأمیناجتماعی نباید بر روی زمین بماند.»
دیری نپایید که در دوم تیرماه 1404 در شرایط خاص کشور، سازمان تأمیناجتماعی با همکاری و مساعدت دولت، بخش قابل توجهی از مطالبات داروخانهها و مراکز درمانی بخش خصوصی و دولتی طرف قرارداد را پرداخت کرد و این اقدام سبب بهبود و افزایش کیفیت ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان در سطح کشور و بهبود شرایط مراکز درمانی شد.
تمدید مهلت ارسال لیست حقبیمه
سازمان تأمیناجتماعی در راستای حمایت از کارفرمایان در شرایط بحران روز یکم تیرماه 1404 با صدور اطلاعیهای مهلت ارسال لیست و پرداخت حقبیمه را تا چهارم تیرماه بدون اخذ جریمه، تمدید کرد. براساس این اطلاعیه استفاده از مهلت مذکور همچنین برای سایر بیمهشدگان خاص، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمهشدگان اختیاری، توافقی، کارگران ساختمانی، رانندگان حملونقل درون و برونشهری، قالیبافان و ... مجاز اعلام شد.
بازدید از بیمارستان شهید لبافینژاد
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در پی حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به مناطق شهری تهران در بامداد سهشنبه سوم تیرماه و حمله به ساختمانی در مجاورت بیمارستان شهید دکتر لبافینژاد، در این مرکز درمانی، حضور یافت.
سالاری در این بازدید ضمن گفتوگو با کادر درمان، کارکنان، بیماران و همراهان آنها از نزدیک در جریان وضعیت ارائه خدمات درمانی و میزان خسارات وارد شده به مجموعه قرار گرفت.
با توجه به حمله دشمن به ساختمان مجاور بیمارستان شهید لبافینژاد، آسیبهای جزئی و پراکندهای به بخشهای از قسمتهای درمانی و اداری بیمارستان وارد شده بود.
برهمین اساس، به دستور سالاری و با تلاش و همت کارکنان، بلافاصله اقدامات لام برای پاکسازی، ترمیم و بازسازی بخشهای آسیبدیده انجام شد. خوشبختانه هیچیک از بیماران بستری و کارکنان بیمارستان آسیب جسمی ندیده بودند و روند خدمترسانی در تمامی بخشهای این مرکز طبق روال عادی و با تمام ظرفیت ادامه یافت.
سالاری در این بازدید تاکید کرد که خدمترسانی به مردم بدون اختلال در جریان است.
تداوم اجرای تعهدات به ذینفعان
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی روز چهارم تیر در شورای اداری اداهکل تأمیناجتماعی شرق تهران اعلام کرد؛ علیرغم مشکلات درآمدی، انجام تعهدات به ذینفعان را متوقف نکردهایم.
سالاری همچنین با تقدیر و تشکر از کارکنان تأمیناجتماعی گفت؛ در روزهای اخیر که کشور با تجاوز جنایتکارانه رژیم صهیونیستی مواجه بود، همکاران تمامی بخشهای سازمان از جمله درمانی، بیمهای و ستادی بدون کوچکترین اختلالی مشغول به انجام وظیفه و خدمترسانی به ذینفعان سازمان و عموم مردم بودند.
به گفته سالاری، از ابتدای سال و بهویژه در خرداد ماه، حوزه وصول منابع درآمدی سازمان دچار چالشهای جدی شده و از این جهت علیرغم تلاش همه جانبه همکاران، با توجه به افزایش میزان پرداختیها و تکالیف سازمان، کسری در وضعیت مالی ماهانه داشتیم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم اما با وجود همه فشارهای مختلف و مشکلات متعدد تلاش کردیم به هر شکلی که هست انجام تعهدات نسبت به ذینفعان را به تاخیر نیاندازیم و متوقف نکنیم.
نشست کمیسیون مجلس و تأمیناجتماعی
روز چهار تیر 1404 نشست مشترک هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس و مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با هدف بررسی شرایط و اقدامات این سازمان در روزهای جنگ تحمیلی علیه کشور برگزار شد.
به گفته سالاری در این نشست، راهکارهای قابل اجرا در راستای حل مسائل مرتبط با پوشش بیمهای برخی اقشار، تصمیمگیری و مواردی نیز بهصورت مشترک در دستور کار و پیگیری قرار گرفت.
در همان روزها، علی بابایی کارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از مدیریت و اقدامات خوب مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی تقدیر کرد و گفت: «لازم است حقوق مرتبط با منافع سازمان تأمیناجتماعی بهعنوان یک صندوق بیننسلی را خط قرمز بدانیم.»
وی تأکید کرد: «تلاش میکنیم مسائل سازمان را در هماهنگی مجلس با دولت پیگیری و اجرایی کنیم تا منافع حداکثری و پایدار همه ذینفعان این سازمان تامین شود.»
حضور بیوقفه 8000 نیروی شرکتی
با توجه به راهبردهای کلان مدیریتی سازمان تأمیناجتماعی مبنی بر تداوم خدمات درمانی و بیمهای، 8000 نیروی شرکتی تحت پوشش شرکت کار و تأمین در مراکز درمانی سرپایی و بیمارستانها و شعب تأمیناجتماعی سراسر کشور، حضوری فعال و شبانهروزی داشتند و بدون وقفه به خدمترسانی پرداختند.
گزارش مردمی وزارت کار
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز 29 تیر 1404 با انتشار گزارشی با عنوان «گزارش به مردم؛ روایتی از جنگ 12 روزه» اهم اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه را منتشر کرد که بخشی از این گزارش اختصاص به چکیدهای از عملکرد تأمیناجتماعی داشت.
براساس این گزارش، پرداخت حقوق و مستمری افراد تحت پوشش سازمان تأمیناجتماعی، پرداخت حقبیمهها و برقراری بیمهبیکاری از جمله اقدامات تحقق یافته بهشمار میرود.
در این گزارش آمده است: «با وجود کاهش قابل توجه درآمدهای سازمان تأمیناجتماعی به سبب مشکلات کسبوکارها در پرداخت حقبیمه کارکنان، پرداخت مستمری و حقوق به 4 میلیون و 500 هزار نفر بازنشسته این سازمان که نیازمند 100 هزار میلیارد تومان است، بدون هیچگونه مشکلی اجرایی شد. حق بیمه در روزهای پایانی هر ماه واریز میشود و شروع جنگ مقارن با 10 روز پایانی ماه بود. با همکاری بانک مرکزی کسری بودجه تأمین و حقوق این عزیزان مشابه ماههای عادی پرداخت شد. در راستای عدم عسر و حرج کارگران در شرایط جنگی برای برقراری بیمه بیکاری جلسه هماهنگی بین اداره کل روابط کار، جبران خدمت و بیمه بیکاری و اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمیناجتماعی برگزار شده و هماهنگیهای لازم مبنیبر اجرایی کردن مصوبه برقراری بیمۀ بیکاری اضطراری صورت گرفت.»