مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ از اجرای برنامه ۱۰ مرحلهای با ۲۳ شیوهنامه تخصصی و ۲۲ زیربرنامه خبر داد و گفت: این طرح میتواند به الگویی کشوری برای همه ادارات استانی تبدیل شود.
به گزارش تأمین 24، اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ در چهارچوب اجرای سیاستهای کلان و طرحهای ۲۰ گانه تحولآفرین سازمان تأمین اجتماعی، از طراحی و اجرای «برنامه جامع وصول حق بیمه» به عنوان یکی از طرحهای ابتکاری و فرادستوری خود خبر داد.
سازمان تأمیناجتماعی به عنوان نهادی عمومی غیردولتی در کشور، نقش چشمگیری در صیانت از سلامت اجتماعی و اقتصادی آحاد جامعه ایفا میکند. حفظ تداوم و ارتقای کیفیت خدمات آن، مستلزم مدیریت مالی هوشمندانه و پایدار منابع به ویژه حق بیمههای دریافتی است.
در این رابطه، شاخصهایی نظیر نرخ وصول به موقع و کامل حق بیمهها از اهمیت فوقالعادهای برخوردار هستند، چرا که این منابع، سوخت موتور محرکۀ ارائه خدمات گستردۀ درمانی و حمایتی سازمان را تشکیل میدهند.
بدون شک شاخصهای منابع وصول حق بیمه ستون فقرات مالی و ضامن پایداری سازمان تأمین اجتماعی بیمهگر محسوب میشوند. این شاخصها که شامل نرخ وصول، وضعیت مطالبات معوق و چرخه تبدیل حق بیمه به نقدینگی میشوند، نقش حیاتی در تداوم ارائه خدمات بیمهای عمل به تعهدات و توانایی سازمان برای پرداخت خسارتها و عمل به تعهداتش دارد.
مانیتورینگ مستمر این شاخصها به مدیریت سازمان این امکان را میدهد که از یکسو از انباشت بدهیهای مشکوکالوصول جلوگیری کند و از سوی دیگر، جریان نقدی سالم و مداومی را برای سرمایهگذاری و پوشش تعهدات خود حفظ کند. بنابراین، توجه به این شاخصها نهتنها یک وظیفه مالی، بلکه یک مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه بیمهشده محسوب میشود.
طرح «برنامه جامع وصول حق بیمه» که با هدف تحول در فرآیندهای وصول مطالبات و افزایش کارایی طراحی شده است، میکوشد با تعریف شیوههای نوین در پیگیری لیست حقبیمهها و مطالبات، گامی بلند در جهت تضمین پایداری مالی و ارتقای خدمات بردارد.
محسن ریاضی، مدیر اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ در گفتوگو با تأمین ۲۴ با بیان اینکه این برنامه در چارچوب طرحهای تحولآفرین سازمان تدوین شده، تأکید کرد: این طرح مجموعهای از دستورالعمل اجرایی نیست؛ بلکه بیانهای استراتژیک و نقشه راهی است که سه آرمان «عدالت، وصول حق بیمه و صیانت از حقوق کارگران و بازنشستگان» را سرلوحه خود قرار داده است.
ریاضی با تشریح جزئیات این برنامه گفت: برنامه جامع وصول حق بیمه با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و پیچیدگیهای فرآیند وصول، با معماری دقیق و مبتنی بر اصول علمی مدیریت در قالب «۱۰ مرحله اساسی» از پایهایترین مرحله یعنی «استخراج مقدماتی شاخصهای درآمدی» تا مرحله نهایی «کنترل و ارزیابی طرح» طراحی شده است.
به گفته وی، این برنامه تنها به پیگیری مطالبات محدود نبوده و شامل تدوین شیوهنامههای جدید در حوزههای حائز اهمیتی همچون «پیمان»، «بازرسی از دفاتر قانونی»، «حق بیمه کارگران ساختمانی»، «بازرسی کارگاهی» و «اجراییات» نیز میشود.
مدیر اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران در توضیح منطق طراحی این مراحل تأکید کرد: این مراحل به گونهای به هم پیوسته و منطقی چیده شدهاند که هر مرحله، مقدمه ضروری و بسترساز مرحله بعد است و غفلت از هر یک، انسجام کل نظام برنامه را با چالش مواجه میسازد.
مدیر اداره کل تأمیناجتماعی غرب تهران بزرگ، این برنامه را حاصل تلاش گسترده تیمهای تخصصی دانست و افزود: این برنامه حاصل بیش از شش ماه تلاش مستمر، هدفمند و تخصصی تیمهای کارشناسی، نظارتی و مدیریتی و برگزاری دهها جلسه تخصصی و بهرهگیری از خرد جمعی مدیران و کارشناسان مجرب است که با دقت، حساسیت و تعهد بالا، به بررسی دقیق فرآیندهای جاری، شناسایی چالشها، استخراج ظرفیتها و طراحی راهکارهای اجرایی پرداختهاند.
وی تصریح کرد: در این مسیر، «طراحی و تدوین مطالعه میدانی و پژوهشهای دقیق کارشناسی» نیز در دستور کار قرار گرفته است.
ریاضی تأکید کرد: این برنامه جامع شامل تدوین شیوهنامههای جدید در حوزههای حائز اهمیتی همچون «پیمان»، «بازرسی از دفاتر قانونی»، «حق بیمه کارگران ساختمانی»، «بازرسی کارگاهی» و «اجراییات» نیز میشود.
وی با اشاره به دستاورد ملموس این فرآیند مطالعاتی افزود: نتیجه این فرآیند، تدوین مجموعهای منسجم و کارآمد شامل ۲۳ شیوهنامه تخصصی در حوزه وصول حق بیمه است که به عنوان نقشه راهی جامع، میتواند مسیر بهبود عملکرد، ارتقای انضباط اداری، کاهش مطالبات معوق و تقویت تعامل سازنده با کارفرمایان و بیمهشدگان را هموار کند.
ریاضی در تشریح ساختار کلان این برنامه جامع تأکید کرد: این برنامه با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و پیچیدگیهای فرآیند وصول، با معماری دقیق و مبتنی بر اصول علمی مدیریت، در قالب «۱۰ مرحله اساسی» از پایهایترین مرحله یعنی «استخراج مقدماتی شاخصهای درآمدی» تا مرحله نهایی «کنترل و ارزیابی طرح» طراحی شده است. این مراحل به گونهای به هم پیوسته و منطقی چیده شدهاند که هر مرحله، مقدمه ضروری و بسترساز مرحله بعد است و غفلت از هر یک، انسجام کل نظام برنامه را با چالش مواجه می کند.
مدیر اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ در توضیح بخش اجرایی برنامه نیز گفت: در بخش اجرایی، ۲۲ زیربرنامه در چهار دسته اصلی تعریف شدهاند. این زیربرنامهها که با دقت و ظرافت و بر اساس شناسایی دقیق چالشهای میدانی طراحی شدهاند، طيفی وسيع از اقدامات را پوشش میدهند.
وی افزود: از یک سو راهبردهای پیشگیرانه و کنترلی چون «رصد و پایش تحقق شاخصهای سهگانه»، «شناسایی و تماس با کارگاههای بزرگ» و «بهروزرسانی پیمانهای بهجامانده» قرار دارد که هدفشان، جلوگیری از ایجاد بدهی جدید است.
ریاضی با تفکیک بخشهای مختلف این برنامه توضیح داد: از سوی دیگر، راهبردهای قضایی، اجرایی و بازرسی قدرتمندی مانند «پیگیری مطالبات بالای ۵۰۰ میلیون تومان»، «پیگیری بدهیهای تبدیل به حال شده»، «تشکیل تیمهای بازرسی از کارگاههای صعبالبازرسی» و «اقدامات قانونی در خصوص دستور توقف عملیات اجرایی» تعبیه شده که با قاطعیت و جدیت به دنبال وصول مطالبات معوق و قدیمی هستند.
ساختار نظارتی مستقل
وی با اشاره به مکانیزم نظارتی برنامه اظهار کرد: برای تضمین اجرای اثربخش، «کمیته راهبری و نظارت» مستقل از شعب و واحدهای ستادی تشکیل شده که وظیفه ارزیابی، پایش و برطرف کردن موانع اجرایی را بر عهده دارد. این کمیته به صورت عینی و بیطرف، بر روند اجرای تمامی مراحل و زیربرنامهها نظارت داشته، موانع را رصد و عملکردها را ارزیابی می کند. این استقلال، از هرگونه جانبداری یا کوتاهی احتمالی جلوگیری کرده و اطمینان میدهد که برنامه در مسیر صحیح خود و با حداکثر اثربخشی به پیش میرود.
سیستم رصد و گزارشدهی پیشرفته
مدیر اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ به سازوکار دقیق پایش برنامه نیز اشاره کرد: سامانه گزارشدهی این برنامه نیز بر پایه دقت و پایش مستمر بنا نهاده شده است. وجود ۳۶ جدول طراحی شده ویژه، امکان ثبت، ردیابی و تحلیل دادههای هر یک از زیربرنامهها را در بازههای زمانی مشخص فراهم میآورد. این نظام گزارشدهی، ابزاری قدرتمند در دست مدیران است تا بتوانند به صورت لحظهای از پیشرفت کار مطلع شوند، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند و بر اساس دادههای واقعی و عینی، تصمیمسازی و سیاستگذاری کنند.
الگویی تحولآفرین برای کل کشور
وی با بیان چشمانداز ملی این برنامه تأکید کرد: تدوین این برنامه، حرکتی فرادستوری و مبتنی بر احساس مسئولیت با ظرفیتی بینظیر، میتواند به عنوان الگویی تحولی و کشوری در اختیار کلیه ادارات کل استانی سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرد.
ریاضی افزود: معماری منعطف و جامع آن این قابلیت را دارد که با در نظر گرفتن شرایط بومی و خاص هر استان، بومیسازی شده و به کار گرفته شود. اشاعه این نگاه نظاممند و یکپارچه در سطح کشور، بدون شک منجر به جهشی بلند در نرخ وصول، افزایش درآمدهای پایدار سازمان و در نهایت، ارتقای کیفیت خدماترسانی به آحاد بیمهشدگان و بازنشستگان سراسر ایران عزیز خواهد شد.