به گزارش تامین 24، علیرضا تابش، مدیرعامل هگتا، با تأکید بر گستردگی زنجیره خدمات این هلدینگ گفت: «شرکتهای تابعه هگتا بهطور شبانهروزی خدمات متنوعی به شهروندان و گردشگران ارائه میدهند. در دوره جدید، مأموریت ما ورود به جهان فناوری و نوآوری است. زیستبوم گردشگری ایران همچنان سنتی است و همین باعث عقبماندگی از بازارهای نوین مالی و خدمات نوآورانه شده است. ما معتقدیم مردم ایران شایسته بهترینها هستند.»
او افزود: «در این مسیر، ابزارهای قانونی همچون برنامه هفتم توسعه و قانون جهش تولید فرصتهای مهمی برای توسعه کسبوکارها ایجاد کردهاند. ایجاد صندوق سرمایهگذاری گردشگری، استفاده از ظرفیتهای نوین تأمین مالی مانند توکنسازی و جذب سرمایههای خرد مردمی، از جمله برنامههای ماست. شعار هگتا خلق یک تجربه سفر خوب برای مردم است و بخش مهمی از این تجربه باید بر پایه فناوری و نوآوری شکل گیرد.»
فینتک بهعنوان توانمندساز و تسهیلگر توسعه صنایع
علی اخوان، مدیرعامل تکنوتجارت، نیز در سخنان خود با اشاره به نقش این شرکت در اکوسیستم نوآوری بانک تجارت گفت:
«تکنوتجارت بازوی سرمایهگذاری و نوآوری بانک تجارت است. فناوریهای مالی نه تنها یک صنعت، بلکه توانمندساز تمامی صنایع محسوب میشود؛ از پتروشیمی و فولاد گرفته تا گردشگری و صنایع خلاق. بنابراین یکی از رویکردهای اصلی ما شناسایی خوشههای صنعتی و ارائه خدمات متناسب با نیازهای آنهاست.»
او ادامه داد: «در حوزه گردشگری، ویژگیها و ریسکهای خاصی وجود دارد که نیازمند راهکارهای مالی و فناورانه متفاوت است. به همین دلیل، این تفاهمنامه را نقطه آغازی برای همکاری و همافزایی میدانیم. علاوه بر این، با تجربهای که در اکوسیستم سرمایهگذاری خطرپذیر داریم، میتوانیم از ظرفیتهای قانونی مانند «قانون جهش تولید دانشبنیان» نیز استفاده کنیم تا از صنعت گردشگری کشور برای نوسازی خود از مشوقهای مالیاتی و حمایتهای تحقیق و توسعه بهره گیرد.»
مدیرعامل تکنوتجارت ابزارهایی مانند توکنایز داراییها را در تأمین مالی گردشگری مؤثر دانست و گفت هرچند این حوزه در ابتدای راه است، اما روندی رو به رشد دارد و باید از هماکنون روی آن سرمایهگذاری کنیم. همکاری با هگتا بهعنوان بزرگترین مجموعه تخصصی گردشگری کشور فرصتی است تا ظرفیتهای بانک تجارت و هگتا در کنار یکدیگر، خدمات کاملتر و نوآورانهتری ارائه دهند.»
حلیه صبورنژاد، مشاور نوآوری و تحول دیجیتال مدیرعامل هگتا، نیز این همکاری را نقطه عطفی در پیوند گردشگری و فینتک دانست و گفت: تکنوتجارت در حوزه ارزیابی، پایش و توسعه کسبوکارهای نو و همچنین سرمایهگذاری خطرپذیر تجربه ارزشمندی دارد. از سوی دیگر، زنجیره ارزش هگتا بهقدری گسترده است که میتواند نمایندهای مهم برای صنعت گردشگری و پیشگام نوآوری باشد. کنار هم قرار گرفتن دو مجموعه از جنسهای متفاوت ارزشی غیرقابل تصور خلق میکند. پیوند گردشگری با فینتک و تجارت الکترونیک میتواند تحولی بزرگ در صنعت ایجاد کند و حتی خود فینتک نیز از این عواید منتفع خواهد شد. این همکاری نه تنها همافزایی عملیاتی، بلکه فرصتی استراتژیک برای توسعه اقتصاد دیجیتال در گردشگری است. همزمانی این اقدام با هفته جهانی گردشگری را به فال نیک میگیریم.»
این تفاهمنامه با هدف خلق ارزش مشترک، توسعه خدمات نوآورانه، ارتقای تجربه سفر برای گردشگران و الگوسازی ملی در پیوند میان صنعت گردشگری و فناوریهای مالی به امضا رسید. در پی امضای تفاهمنامه همکاری میان هگتا و تکنوتجارت و با هدف تسریع اجرای مفاد آن، ساعتی بعد از امضای تفاهمنامه جلسهای با محمدمهدی اسماعیلی، مدیرعامل سیموتک در غرفه این شرکت در الکامپ برگزار شد. در این نشست، طرفین درباره چارچوبهای همکاری و مسیرهای عملیاتیسازی توافقها تبادل نظر کردند و بر آغاز اقدامات منطبق با الزامات مقرراتی تأکید شد.