مدیر خدمات نرمافزاری حوزه درمان در نمایشگاه الکامپ گفت: در سامانه جدید تامین اجتماعی بعد از ثبت ارجاع توسط پزشک، سیستم بر اساس نوبتهای آزاد مراکز، بیمار را به مرکز مناسب هدایت میکند. در صورتی که مرکز مقصد قادر به ارائه خدمت نباشد، سیستم بهطور خودکار بیمار را به مرکز بالاتر ارجاع میدهد.
به گزارش تامین ۲۴، رامین معتمد، مدیر خدمات نرمافزاری حوزه درمان، شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین اجتماعی در نمایشگاه الکامپ به یکی از پروژههای مهم سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت:« نسخه الکترونیک و نظام ارجاع درمانی تامین اجتماعی از سالها پیش به توسعه سامانههای الکترونیک در حوزه درمان پرداخته است. هدف اصلی ما همواره ایجاد یکپارچگی دادهها و تسهیل فرآیند نسخهپیچی و ارائه خدمات سلامت در مراکز دارویی و درمانی سازمان بوده است.
وی افزود: با گسترش فناوریهای اطلاعاتی، شرکتهای نرمافزاری مختلف از طریق سازمان به این سامانهها متصل شدهاند. با توجه به تجربیات گذشته، تصمیم گرفتیم سامانه جدید نسخه الکترونیک را طراحی کنیم تا علاوه بر رفع محدودیتها و مشکلات سامانههای قدیمی، کارکردی بهینه و آسان برای پزشکان و مراکز ارائهدهنده خدمات سلامت فراهم کند. سامانه جدید امکان مدیریت خدمات گستردهتر مانند خدمات اوتیسم و سایر خدمات درمانی اضافهشده را نیز فراهم میکند».
معتمد با اشاره به مسئله نظام ارجاع بیمار ادامه داد:«در سازمان تامین اجتماعی، نظام ارجاع بیمار از پیش به صورت مکانیزه وجود داشته است، اما در طرح جدید ما محوریت درمان، ارجاعها بر اساس قواعد مشخص و تخصص پزشک انجام میشود. به عبارت دیگر، بعد از ثبت ارجاع توسط پزشک، سیستم بر اساس نوبتهای آزاد مراکز، بیمار را به مرکز مناسب هدایت میکند. در صورتی که مرکز مقصد قادر به ارائه خدمت نباشد، سیستم بهطور خودکار بیمار را به مرکز بالاتر ارجاع میدهد».
مدیر خدمات نرم افزاری حوزه درمان درباره دستاورد دیگر در سامانه جدید گفت: «یکی از دستاوردهای مهم سامانه جدید، مدیریت نوبتدهی هوشمند است. بیمار میتواند با استفاده از سیستم، نوبت خود را انتخاب کرده و نیازی به حضور فیزیکی در مرکز بعدی یا انتظار طولانی نداشته باشد. این سیستم علاوه بر کاهش زمان انتظار، امکان کنترل دقیق ارجاعها، نوبتها و امتیازدهی مراکز را نیز فراهم میکند».
طبق گفتههای معتمد، در مدل پیادهسازیشده، اگر بیمهشدهای در شهری مراجعه کند و تخصص مورد نیاز در آن شهر موجود نباشد، سامانه او را به نزدیکترین مرکز استان یا مرکز تخصصی بالاتر ارجاع میدهد. تمامی قواعد و نوبتدهیها بهصورت خودکار اجرا میشود و امکان نمایش نوبتهای قابل انتخاب برای بیمهشده فراهم شده است.
معتمد همچنین اضافه کرد: «این سامانه چند دستاورد دارد، به طور مثال کنترل دقیق ارجاعها و نوبتها در سطح مراکز ملکی و طرف قرارداد، امکان امتیازدهی و رتبهبندی مراکز ارائهدهنده خدمات، کاهش مراجعات غیرضروری بیماران و تسهیل دسترسی بیمهشدگان به خدمات تخصصی و کاهش زمان انتظار است».
این مدیر در بخش دیگر صحبتهای خود در مورد پیش نیازهای توسعه آینده اضافه کرد: «برای اجرای کامل نظام پزشک خانواده و پرونده سلامت الکترونیک، لازم است دادهها و سوابق بیماران بهصورت متمرکز در سازمان مدیریت شود. ما در سازمان تامین اجتماعی در حال آمادهسازی زیرساختهای لازم برای تحقق این هدف هستیم. بنابراین هدف نهایی ما، بهبود کیفیت خدمترسانی، افزایش رضایت بیمهشدگان و بهرهوری بالاتر سامانههای درمانی سازمان تامین اجتماعی است».
به گزارش تامین 24، بیست و هشتمین نمایشگاه الکامپ در روزهای سوم تا ششم مهرماه 1404 در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود و غرفه سازمان تامین اجتماعی در سالن شماره 40 آن میزبان بازدیدکنندگان است.