بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی الکامپ صبح امروز(پنجشنبه، 3 مهر) در نمایشگاه بینالمللی تهران آغاز بکار کرد و در این قالب سازمان تامین اجتماعی نیز با حضور در سالن 40 این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود پرداخت.
به گزارش تامین 24، غرفه سازمان تامین اجتماعی در اولین روز نمایشگاه الکامپ امسال با حضور مراجعان و بازدیدکنندگان مختلف مواجه و پاسخگوی سئوالات آنها بود. در این غرفه بروشورهای متنوعی حاوی مشروح اقدامات و خدمات سازمان در اختیار مخاطبان قرار گرفت. همچنین در این روز بری از مدیران تامین اجتماعی نیز در این غرفه حضور داشتند.
پوست اندازی دیجیتال در سازمان تامین اجتماعی
دامون خدابنده رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی از جمله مسئولانی بود که در نمایشگاه الکامپ حضور داشت. وی در گفتگویی با تامین 24 خاطرنشان کرد: «چندین سال است سازمان تامین اجتماعی رویکردی متفاوت نسبت به الکامپ دارد و از این نمایشگاه به عنوان فرصتی برای دیده شدن استفاده نمیکند بلکه الکامپ را ابزاری برای شنیدن و دیدن سایرین در نظر میگیرد.»
وی در حاشیه بازدید خود از نمایشگاه الکامپ با اشاره به طرحهای تحولی 20گانه سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: حدود 16 مورد از این طرحها به نوعی به فناوری اطلاعات مرتبط است و ما در نمایشگاه امسال قسمتی را در نظر گرفتهایم که افراد بتوانند ایدههای خود را با ما در میان بگذارند و ما به داوری آنها بپردازیم. بر این اساس چنانچه فردی بگوید محصولی دارد که می تواند کمک کننده باشد با آغوش باز از آن استقبال خواهیم کرد.
خدابنده یکی از مشکلات گذشته را ناتمام بودن خدمات الکترونیکی دانست: «قبلاً فرد بخشی از خدمت را آنلاین دریافت میکرد اما مجبور بود بخش دیگر را حضوری انجام دهد. این موضوع نهتنها کمکی به او نمیکرد بلکه دردسرها را بیشتر میکرد. امروز اولویت ما یکپارچگی است؛ بهگونهای که بیمهشده یا بازنشسته بدون مراجعه به شعب خاص و در هر ساعت از شبانهروز سرویس کامل بگیرد.»
رئیس مرکز فناوری اطلاعات سازمان تامین اجتماعی مهمترین دارایی سازمان را دادههای آن دانست و تصریح کرد: «دادهها سرمایه اصلی ماست. نه بیمهپردازان و نه داراییهای مالی؛ هیچکدام به اندازه دادهها ارزشمند نیستند. سازمان تأمیناجتماعی غنیترین بانک اطلاعاتی کشور را دارد. مالکیت و حکمرانی داده کاملاً در دست خود ماست و هرگز واگذار نمیشود.»
خدابنده در عین حال اظهارکرد: «سازمان تأمیناجتماعی در آستانه یک پوستاندازی جدی دیجیتال قرار دارد. خروجی پروژههای تحولی از ماههای آینده یکی پس از دیگری رونمایی خواهد شد. هدف نهایی ما ارائه خدمات یکپارچه، پایدار و هوشمند به بیمهشدگان و بازنشستگان است. امیدواریم بتوانیم به وعدههایمان عمل کنیم.»
ارایه سخنرانی های تخصصی از دیگر اتفاقات امروز سالن تامین اجتماعی در نمایشگاه الکامپ 1404 بود.
راهکاری برای جلوگیری از 98 درصد حملات هکری
علی فخاری، مدیر امنیت اطلاعات و ارتباطات سازمان تأمین اجتماعی در سخنانی با عنوان «امنیت اطلاعات و پایداری سیستم ها» به ارائه توضیحاتی درباره تاب آوری سایبری پرداخت و اظهار کرد: «تابآوری سایبری یعنی سامانهها و زیرساختهای دیجیتال نه تنها در برابر تهدیدات مقاوم باشند، بلکه توان بازیابی سریع داشته باشند. در واقع مزایای این رویکرد شامل بازیابی سریع، مقاومت در برابر تهدیدات و پایداری سرویسها خواهد بود».
مدیر امنیت اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی در تشریح اقدامات کلیدی این حوزه ادامه داد: «بر اساس گزارش مایکروسافت، با اجرای پنج اقدام اصلی شامل احراز هویت چندمرحلهای، پیادهسازی مدل اعتماد صفر، استفاده از ابزارهای امنیتی مدرن، بهروزرسانی مستمر و حفاظت از دادهها، میتوان جلوی ۹۸ درصد حملات سایبری را گرفت».
وی همچنین در این سخنرانی به تشریح اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان تامین اجتماعی در راستای ارتقای امنیت سایبری این سازمان پرداخت.
راهاندازی داشبوردهای مدیریتی متنوع در تامین اجتماعی
محمودرضا قدیمی، مدیرکل آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تامین اجتماعی نیز در پنل دیگری به تشریح ابعاد مختلف داشبوردهای مدیریتی و کاربرد آنها در تصمیمسازی و تصمیمگیریهای کلان سازمان پرداخت و مهمترین مزایای داشبوردهای مدیریتی را صرفهجویی در وقت و هزینه، شفافیت در دادهها، امکان پایش لحظهای و افزایش دقت در تصمیمگیری عنوان کرد و توضیح داد:«داشبوردها نه تنها برای مدیران ارشد، بلکه برای کارکنان نیز در بهبود سرعت عمل و ارزیابی عملکرد روزانه نقش مؤثری ایفا میکنند.»
وی در عین حال تاکید کرد: « داشبوردهای مدیریتی زمانی ارزش واقعی خود را نشان میدهند که با طراحی اصولی، دادههای باکیفیت و هدفگذاری دقیق همراه شوند؛ در این صورت میتوانند به ابزاری کارآمد در خدمت ارتقای بهرهوری و شفافیت در سازمان تبدیل شوند.»
قدیمی همچنین یادآور شد: «تاکنون داشبوردهای متنوعی از جمله داشبورد وصول حق بیمه، داشبورد کمیسیون پزشکی، داشبورد پرداختها و کسورات مستمریبگیران، داشبورد هیئتهای تشخیص مطالبات (بدوی و تجدیدنظر)، داشبورد رصد اشتغال و داشبورد پایش عملکرد راه اندازی شده است.»