به گزارش تامین 24، هفته گذشته احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان بازدید از شرکت هواپیمایی آسمان، وضعیت پیشآمده در این ایرلاین را «فاجعهبار» و «غمانگیز» خواند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تمامی افراد دارای پست و مقام در این شرکت در ایجاد این شرایط مقصر هستند، گفت: «اگر قرار است بنشینیم و بگوییم گذشته این بوده و راهحل این است که دولت چند صد میلیون دلار به آسمان بدهد، این قابل قبول نیست. نه این پول را داریم و نه اجازه میدهم از بیتالمال به این شرکت که اینگونه خسارتآفرین بوده، پول تزریق شود».
میدری در عین حال بر ضرورت حل سریع مشکل تأکید و اعلام کرد: «بنابراین با کارکنان صحبت میکنیم؛ چون آنها هم از این شرایط غصه دارند. چرا باید نشان تجاری آسمان اینگونه به زمین نشسته باشد؟ باید شرکت خصوصی مناسب پیدا شود. اگر لازم باشد یک هفته تمام زمان میگذارم که این شرکت درست شود».
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی همچنین دستور داد تا با تعیین ضربالاجل فوری، گزینههای مختلف برای واگذاری مدیریت این شرکت به بخش خصوصی بررسی شود.
حال در چنین شرایطی سید علیرضا عظیمی پور مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری آتیه صبا در گفتگو با تامین 24، آخرین وضعیت هواپیمایی آسمان را تشریح کرده است. هواپیمایی آسمان از شرکتهای تابعه سرمایهگذاری هلدینگ آتیه صبا به حساب میآید.
با توجه به تکلیف برنامه هفتم برای واگذاری شرکتها، بهویژه شرکت آسمان، شما چه آسیبشناسی نسبت به وضعیت این شرکت دارید؟ آقای وزیر و کارشناسان سند حملونقل هوایی هم اشاره داشتند که طی سالهای اخیر در این شرکت سوءمدیریتهایی وجود داشته و از نظر تعداد هواپیمای فعال و تعداد پرواز، هواپیمایی آسمان کمتر از میانگین صنعت عمل کرده است. همچنین نسبت بالای تعداد کارکنان به ناوگان فعال هم محل نقد بوده. اگر قرار باشد این شرکت واگذار شود، سرمایهگذار جدید باید بداند با چه وضعیتی روبهرو خواهد شد. تحلیل شما چیست؟
تجربه جهانی در زمینه مدیریت ذخایر صندوقهای بازنشستگی نشان میدهد که این صندوقها معمولاً از مدیریت مستقیم بنگاههای اقتصادی فاصله گرفتهاند، عموماً سهام اقلیت دارند یا سبدی از داراییها را مدیریت میکنند و در کنار گروههای سرمایهگذاری خبره هر صنعت قرار میگیرند. بنابراین صندوقهای بازنشستگی نباید مالک سهام عمده در صنایعی مانند هوانوردی، پتروشیمی یا فولاد باشند.در مورد هواپیمایی آسمان، شرایط فعلی محصول یک روند تاریخی است و نمیتوان آن را فقط به یک دوره مدیریتی نسبت داد. تحریمها هم اثر منفی شدیدی بر صنعت گذاشته است.
از طرفی مدیریت شرکتها تحت صندوق بازنشستگی کشوری تابع ضوابطی است که اجازه چابکی بخش خصوصی را نمیدهد. مجموعه این عوامل شرایط امروز را به وجود آورده است.برنامه ما خروج از مالکیت نیست، بلکه جذب سرمایهگذار برای تحقق دو هدف است، نخست آنکه اصلاح ساختار عملیاتی (تجهیز ناوگان، بازگرداندن بخشی از هواپیماهای ملکی غیرفعال به دلیل ایمنی، ورود هواپیماهای جدید و افزایش ظرفیت صندلی پروازی) و دوم هم اصلاح ساختار مالی (بهبود هزینهها، پرداخت بدهیها و کاهش بهای تمامشده خدمات)، این دو هدف در دستور کار است. از سویی،این اصلاحات نیازمند حضور شریک خصوصی چابک است که در چارچوب اهداف سهامدار اصلی (صندوق بازنشستگی کشوری) با پیشنهادهای فنی و مالی مناسب وارد شود.
برنامه شما برای واگذاری مدیریت شرکت آسمان با توجه به تاکیدات وزیر کار چیست؟
فرآیند مناقصه جذب سرمایهگذار آغاز شده است. چند شرکت پاکتهای خود را ارسال کردهاند، اما هنوز بازگشایی نشده و مجوز آن باید از هیئتمدیره صندوق بازنشستگی کشوری صادر شود. اسناد مناقصه آماده است و بهزودی پس از امتیازبندی و رتبهبندی ادامه خواهد یافت. در مورد وضعیت فعلی شرکت نیز در حال حاضر سه فروند هواپیما در حال پرواز هستند و بهزودی دو یا سه فروند دیگر پس از تعمیرات اضافه میشوند. این افزایش ظرفیت پروازی به بهبود مالی شرکت کمک خواهد کرد.
پیشبینی میکنید، فرآیند واگذاری تا چه زمانی ادامه پیدا کند؟
پیشبینی ما انتخاب شریک خصوصی تا پایان پاییز است. نکته درست آقای وزیر این است که منابع صندوق نباید صرف خلق زیان شود، بلکه باید موجب خلق ثروت شود. بنابراین شرکتهای دارای ساختار مالی و عملیاتی نامناسب باید با صبر و دقت اصلاح شوند.
با همین ساختار موجود ادامه میدهید تا بخش خصوصی وارد شود؟ آیا تیم مدیریتی تغییر میکند؟
هیئتمدیره فعلی فعالیت خود را ادامه میدهد و تمام توان خود را معطوف به تحقق اهداف تعیین شده توسط وزیر کار و اسناد بالادستی کرده است. بنابراین تغییر مدیریتی مدنظر نیست.
یکی از نقدهای جدی، تعداد زیاد پرسنل نسبت به ناوگان فعال است. آیا این ساختار قابل اصلاح است؟
در صنعت هوانوردی، سرانه کارکنان به ازای هر هواپیما بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر است. آسمان حدود ۲۳۰۰ کارمند دارد، بنابراین در شرایط ایدهآل باید ۲۳ تا ۳۰ فروند هواپیمای فعال داشته باشد. این تعداد تقریباً در ناوگان موجود هست، اما مشکل اصلی قدیمیبودن هواپیماها و کمبود قطعات برای بهروز نگهداشتن آنهاست.بخشی از مشکل ناشی از کوتاهی مدیریتی، بخشی به دلیل تحریمها و بخشی هم به علت فرسودگی و خروج اقتصادی برخی هواپیماهاست. ورود هواپیماهای جدید میتواند این نسبت را بهبود دهد.
وزیر اعلام کرد، این وزارتخانه دیگر بودجهای به هواپیمایی آسمان اختصاص نخواهد داد، در این مورد چه راهکاری دارید؟
شرکت درآمد دارد اما ساختار هزینهها متناسب نیست. صحبتهای آقای وزیر صحیح است، هیئتمدیره باید برای تأمین مالی نیازهای نقدینگی از روشهایی مثل مولدسازی داراییهای غیرمولد، تأمین مالی از بازار پول و بازار سرمایه و اصلاح ساختار مالی اقدام کند. این یک دستور کاملاً دقیق و درست است و هیئتمدیره آسمان در حال تلاش برای اجرای آن است.