بشیر عمرانی در گفتوگو با تأمین 24 مهمترین ثمرات اجرای کامل این طرح را چنین برشمرد: «کاهش محسوس بار مراجعات حضوری به شعب سازمان» از جمله نخستین ثمرات این تحول دیجیتال خواهد بود که به دنبال آن «امکان ارائه خدمت در هر زمان و هر مکان صرفاً از طریق دسترسی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان» فراهم میشود.
وی کاهش قابل توجه «زمان دریافت خدمت» و دستیابی به «رضایتمندی ذینفعان» را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و افزود: «افزایش دقت و اجرای صحیح فرآیندهای خدمترسانی» از طریق مکانیزه شدن سیستم میسر خواهد شد.
به گفته مدیرکل نامنویسی سازمان تأمین اجتماعی، این تحول همچنین منجر به «کاهش هزینههای اداری و پرسنلی سازمان» شده و از سوی دیگر «کاهش هزینهکرد بیمهشدگان و کارفرمایان» را به همراه خواهد داشت.
عمرانی اظهار کرد: اجرای کامل این طرح «اعتماد و ارتباط مؤثر با مخاطبان سازمان» را تقویت می کند و از طریق ایجاد پیوندهای بیندستگاهی، «مشکلات قانونی ناشی از نبود ارتباطات بیندستگاهی» را رفع خواهد کرد. همچنین «اطلاع بههنگام از تغییرات مهمی همچون ازدواج، طلاق، تولد و وفات» از دیگر مزایای این سامانه یکپارچه خواهد بود.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در تشریح مهمترین موانع پیشروی این طرح گفت: تأخیر در پیادهسازی سرویسها و کمبود نیروی متخصص برای تولید سیستمهای ارائه خدمت به صورت غیرحضوری، مهمترین چالشها در مسیر اجرای این طرح بوده است.
وی راهحل غلبه بر این چالش را چنین توضیح داد: خوشبختانه این موضوع با تخصیص بودجه لازم از سوی سازمان به منظور بهرهگیری از توان و ظرفیت نیروهای متخصص و کارآمد، در حال مرتفع شدن است.
مدیرکل نامنویسی سازمان تأمیناجتماعی به مانع مهم دیگری نیز اشاره کرد و افزود: اخذ دادههای مورد نیاز از سایر دستگاهها و نهادهای مسئول و زمانبر بودن دریافت این اطلاعات، از دیگر عواملی است که در طولانی شدن زمان اجرای پروژههای هوشمندسازی مؤثر بودهاند.
عمرانی با اشاره به بیندستگاهی بودن طرح تحول دیجیتال، اظهار کرد: رفع این چالش نیازمند تعامل و همکاری بیشتر نهادهای مختلف برای تسریع در تبادل اطلاعات است.
وی در پاسخ به این پرسش که «تکمیل این طرح چقدر زمان نیاز دارد؟»، تأکید کرد: «زمان تکمیل طرحها، انتهای سال جاری در نظر گرفته شده است.»
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در خصوص وجود جدول زمانی مشخص توضیح داد: با توجه به گانت چارت تهیه شده، زمانبندی ارائه هر یک از زیرپروژهها و گامهای اجرایی هر کدام مشخص و به طور دائم کنترل و رصد میشود. بهبود ارائه خدمات و استفاده از ابزارهای نوین در این ارتباط به صورت دائم در دستور کار سازمان قرار خواهد داشت.