بشیر عمرانی در گفت وگو با تأمین 24، در تشریح چرایی و ضرورت اجرای«طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» گفت: طرح «70 - 30» سازمان، طرحی برای ارائه ۳۰ خدمت اصلی به صورت غیرحضوری و کاهش ۷۰ درصدی مراجعات حضوری بیمهشدگان بود که با موفقیت چشمگیر در سال ۱۳۹۹ در راستای غیرحضوری کردن خدمات پرمراجعه به اجرا درآمد.
وی افزود: اجرای موفق این طرح بهوضوح نشان داد، دیجیتالسازی میتواند نقش مؤثری در بهبود خدماترسانی داشتهباشد. 70 - 30 بهویژه در دوران پاندمی کووید-۱۹، نقش حیاتی در کاهش مراجعات حضوری و حفظ سلامت بیمهشدگان ایفا کرد.
عمرانی ادامه داد: با ابتکار دکتر سالاری، سازمان بر همین اساس و به عنوان یکی از طرحهای بیستگانه تحولآفرین سازمان،«طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای» توسعه خدمات بر مبنای فناوریهای روز و الزامات دنیای دیجیتال را هدفگذاری کرده است. هسته اصلی این طرح، گسترش هرچه بیشتر خدمات غیرحضوری و ایجاد تحولی دیجیتال مبتنی بر هوشمندسازی است.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی تأمیناجتماعی، اهداف کلیدی این طرح را «ارتقای کیفیت ارائه خدمات»، «کاهش مراجعات حضوری» و «افزایش رضایتمندی مخاطبان» عنوان کرد.
عمرانی اظهار کرد: از دیگر ثمرات اجرای این طرح، بهینهسازی هزینهها و جلوگیری از هزینههای مازاد است که در نهایت به کاهش قیمت تمامشده خدمات منجر خواهد شد و به صرفهجویی در منابع سازمان کمک میکند.
وی با اشاره به موقعیت کنونی و برنامهریزی آینده «طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای»، اعلام کرد: در چارچوب این طرح، سرفصلهای مهمی تعریف و در دست اجراست.
عمرانی تشریح کرد: از جمله محورهای کلیدی این طرح، تدوین فهرست فرایندهای جاری خدمات بیمهای سازمان به همراه زمانبندی دقیق برای دیجیتالسازی آنها، تکمیل و توسعه فرایند غیرحضوریسازی خدمات تحت عنوان طرح 70-30 و همچنین شناسایی و تدوین نیازهای اطلاعاتی و برقراری تعامل برخط با سامانههای سایر دستگاههای مرتبط است.
به گفته عمرانی، اجرای سامانه مدیریت اعتراض به اقلام مندرج در پیامکهای ارسالی ماهانه و نیز تکمیل فرآیند اسکن و دیجیتالسازی پروندههای حوزه وصول حق بیمه و پروندههای بایگانی راکد از دیگر بخشهای اصلی این طرح تحول دیجیتال به شمار میرود.
وی با تأکید بر پایبندی به زمانبندی از پیش تعیینشده، اظهار کرد: مقرر است هر یک از این سرفصلها تا پایان سال جاری به نتیجه برسد و خوشبختانه اغلب آنها از نظر زمانی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.
عمرانی از ثبت پیشرفت 65.17 درصدی «طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای»تا پایان مردادماه سال جاری خبر داد و مهمترین دستاوردهای آن را برشمرد.
او با اشاره به رونمایی از هشت خدمت غیرحضوری جدید در قالب این طرح، گفت: «این خدمات شامل «ارجاع پرونده مستمریبگیران»، «کمک هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه»، «ارائه مدارک عائلهمندی و اولاد مستمریبگیران»، «ثبتنام متقاضیان بیمه کارگر ساختمانی»، «پرداخت حق بیمه قرارداد پیمان توسط واگذارنده کار (پیمانکار) در شماره حساب پیمان»، «نامنویسی کارگاه»، «تکمیل اطلاعات کارگاهی»و «نمایش دلایل عدم استحقاق درمان» است.»
عمرانی همچنین از تدوین و آمادهسازی «سند تحول دیجیتال» و نیز «شناسنامه ارائه خدمات غیرحضوری» به عنوان دیگر دستاوردهای کلیدی این طرح نام برد و افزود: الکترونیکی شدن ۷۵ درصد از پروندههای مطالباتی در سراسر کشور، گام بزرگی در جهت دیجیتالسازی فرآیندها بوده است.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی تأمین اجتماعی در پایان، به برقراری تعاملات الکترونیکی با سامانههای نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: امکان تبادل برخط دادهها و احراز هویت با سامانههای سازمان ثبت احوال کشور، ثبت اسناد، ثبت شرکتها و وزارت خارجه (برای احراز هویت اتباع خارجی) بهطور کامل فراهم شده است.