خدابنده در گفتوگو با تامین 24 اظهار کرد: به همین منظور برنامهریزی و اقدامات اجرایی برای تحقق این طرح اساسی و موثر در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است که شامل برنامههایی همچون تمرکز دادهها، یکپارچهسازی سیستمها، بازمهندسی فرآیندها، زیرساخت حکمرانی دادهها، یکپارچهسازی شعب، ارتقای شفافیت و مدیریت منابع و هوشمندسازی بازرسیها میشود.
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: یکی از این برنامههای حول اجرای طرح بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعبه مربوط به تمرکز دادهها است که تجمیع اطلاعات بیمهشدگان، کارفرمایان، سوابق بیمهای و پرداختها در یک پایگاه داده مرکزی به واسطه آن صورت میگیرد تا امکان تحلیل دقیقتر، گزارشدهی معتبر و امکان بکارگیری هوش مصنوعی در این فرایند فراهم شود.
وی با اشاره به یکپارچهسازی سیستمها به عنوان یکی دیگر از این برنامههای محوری در راستای اجرای این طرح اظهار کرد: بر همین اساس ماژولهای مختلف بیمهای مانند محاسبه پیمانها، رسیدگی به هیأتها و سایر فرآیندها در یک سکوی نرمافزاری یکپارچه مبتنی بر معماری میکروسرویسی ادغام میشوند تا هماهنگی و سرعت عملیات در این بخش نیز روند افزایشی داشته باشد.
بیمه متمرکز؛ زیربنای تحولی بنیادین زیرساختها و فرایندها
خدابنده همچنین افزود: با اجرای بازمهندسی فرآیندها، علاوه بر اینکه فرآیندها بازبینی شده تا بهرهوری افزایش یابد، در این مسیر خطاهای انسانی نیز کاهش مییابد. این بازبینی باعث میشود خدمات بهروز و متناسب با فناوریهای نوین به همه ذینفعان و مخاطبان ارائه شود و از روشهای سنتی و پراکنده و اعمال سلیقه شخصی در این فرایندها نیز جلوگیری خواهد شد.
وی با اشاره به یکی دیگر از این برنامهها با عنوان زیرساخت حکمرانی دادهها، تصریح کرد: همچنین طرح بیمه متمرکز زیربنای تحولی بنیادین در زیرساختها، فرایندها و حکمرانی دادهها در سازمان تأمین اجتماعی است که امکان مدیریت بهینه اطلاعات مالی و بیمهای را در این نهاد فراهم میکند و شفافیت مالی را بهبود میبخشد.
الکترونیکی شدن خدمات هوشمندسازی بازرسیها
خدابنده درباره یکپارچهسازی شعب یکی دیگر از این اقدامات مهم در حوزه بیمه متمرکز نیز افزود: با اجرای این طرح، همه شعب سازمان تأمین اجتماعی به سمت یکپارچهسازی اطلاعات، حرکت میکنند تا علاوه بر اینکه دسترسی متمرکز به دادهها فراهم شود، خدمات به همه گروههای مشمول و ذینفع نیز به صورت هماهنگ و سریعتر به بیمهشدگان ارائه شود.
به گفته او، ارتقای شفافیت و مدیریت منابع از دیگر برنامههای تحقق طرح بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب است که با ثبت تعهدات و درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی به صورت تعهدی و لحظهای، مدیریت منابع و تحلیل تعهدات به شکل دقیقتر انجام خواهد شد.
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: با هوشمندسازی بازرسیها تحت عنوان یکی دیگر از این اقدامات، فرآیند بازرسی دفاتر قانونی که پیشتر به صورت سنتی و میدانی انجام میشد، در حال حاضر با استفاده از دادههای متمرکز به صورت هوشمند و خودکار انجام شده و مغایرتها به صورت برخط شناسایی و هشدارهای پیشگیرانه صادر میشود.
۶ خدمت جدید در سامانه خدمات غیرحضوری
خدابنده همچنین درباره افزایش خدمات جدید در حوزه سامانه خدمات غیرحضوری افزود: در خصوص طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای (توسعه خدمات غیرحضوری)، خدمات ثبت تغییرات هویتی، اصلاح نشانی، تایید/ انصراف حق عضویت کانون بازنشستگان، پرداخت حق بیمه قرارداد توسط پیمانکار، پرداخت حق بیمه قرارداد توسط واگذارنده و ثبت درخواست متقاضی کارگران ساختمانی، جزء خدمات جدیدی هستند که در سامانه خدمات غیرحضوری در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح مدیریت تعهدات بیمهای، سامانه صندوق منابع و مصارف کارگران ساختمانی در راستای ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی در مراحل اجرای آزمایشی این طرح قرار دارد و پس از عبور از این مرحله به بهرهبرداری عمومی خواهد رسید.
به گفته او، همچنین در راستای اجرای طرح ساماندهی مشاغل سخت و زیانآور و اصلاح عناوین شغلی، فرآیندهای ساماندهی معافیتهای بیمه در کل کشور، ساماندهی تقسیط و وصول مطالبات در کل کشور، اجرای مکانیزه فرآیندهای وصول بدهی به موقع در راستای کاهش زمان پیگیری مطالبات نهایی شده است.
اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: در اجرای طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای و در راستای اجرای تکمیل فرآیند غیرحضوری خدمات، راهاندازی ۶ خدمت غیرحضوری شامل ثبت تغییرات هویتی، اصلاح نشانی، تایید/ انصراف حق عضویت کانون بازنشستگان، پرداخت حق بیمه قرارداد توسط پیمانکار، پرداخت حق بیمه قرارداد توسط واگذارنده و ثبت درخواست متقاضی کارگران ساختمانی انجام شده است.
وی تصریح کرد: همچنین در راستای تحقق طرح هوشمندسازی و ارتقای بهرهوری بازرسی دفاتر، پیادهسازی بخش خوداظهاری انجام و در مرحله تست و آزمون قرار دارد.
به گفته وی، از سه مرحله پذیرش، پردازش و پرداخت سامانه رسا (مرتبط با طرح پذیرش، رسیدگی و پرداخت الکترونیکی اسناد پزشکی با تمرکز بر راهنماهای بالینی و قواعد بیمهگری (طرح شماره ۲))، فاز پذیرش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کل کشور، جهت مراکز بیمارستانی طرف قرارداد و مراکز ملکی سازمان اجرایی شد.
خدابنده ادامه داد: مرحله یک پرونده الکترونیک سلامت که یکی از بخشهای طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و حفاظت مالی بیمهشدگان(طرح شماره ۱) است، در اردیبهشت سال جاری در سامانه خدمات غیرحضوری و نسخه الکترونیک اجرا شده است. مرحله یک طرح نظام ارجاع نیز که از اجزای این طرح است در هفته تامین اجتماعی افتتاح شد.
سیاستگذاری با استفاده از خرد جمعی
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی همچنین به مهمترین برنامهها برای طرحهای تحولی در حوزه دیجیتال و هوشمندسازی خدمات اشاره کرد و گفت: سیاستگذاری به منظور پیشبرد این طرحهای تحولآفرین حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر استفاده از روش جمعسپاری و خرد جمعی است.
وی ادامه داد: در راستای پیشبرد اهداف هر طرح، تمرکز بر هوشمندسازی خدمات با هدف تسهیل دسترسی ذینفعان به خدمات سازمان، توسعه خدمات غیرحضوری در راستای افزایش رضایت مخاطبان و تسهیل در فرآیندها، یکپارچه و متمرکزسازی دادهها و همچنین انجام تبادلات اطلاعات بین دستگاهی با هدف کاهش مراجعات مخاطبان به این سازمان و سایر دستگاهها به منظور اخذ استعلامات و حفظ محرمانگی اطلاعات از جمله فاکتورهای مهم است.