توسعه فعالیتهای کشتیرانی دریای خزر با همسایگان شمالی
توسعه فعالیتهای کشتیرانی دریای خزر با همسایگان شمالی
اقتصادی
۱۴۰۴/۰۳/۰۵ | ۱۴:۴۰
کد خبر: 22161
به گزارش آتیه آنلاین به نقل از شستا رسانه، شرکت کشتیرانی دریای خزر از جمله شرکتهای راهبردی تابعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که در حوزه توسعه کریدور شمال-جنوب و تقویت روابط اقتصادی با کشورهای حوزه دریای خزر از جمله روسیه نقشی محوری ایفا میکند.
این شرکت همچنین رونقبخش بنادر شمال کشور است که 3 استان ساحلی دریای خزر از فعالیت و ظرفیت آن بهرهمند میشوند. توسعه اقتصادی منطقه، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ارزآوری، کمک به مناسبات سیاسی با کشورهای منطقه از طریق ساختن مراودات تجاری گسترده اهمیت این ناوگان را بیش از پیش افزایش میدهد؛ کشتیرانی دریای خزر به همین سبب بزرگترین ناوگان تجاری منطقه خزر است که ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیتهای خود دارد.
طی گفتوگویی که با مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر داشتیم آخرین وضعیت این شرکت تشریح شده است.
لطفاً گزارشی از آخرین وضعیت فعالیتهای عملیاتی کشتیرانی در دریای خزر را ارائه فرمایید.
درحالحاضر، کشتیـرانی دریای خزر به تمامی بنادر خارجی حوزه دریای خزر تردد دارد و نسبت به حمل انواع محمولات صادراتی و وارداتی اقدام میکند. عمده محمولات حمل شده در حوزه صادرات، مربوط به مصالح ساختمانی، سیمان، گچ و همچنین کانتینرهای یخچالی و معمولی است و در حوزه واردات نیز بیشتر محمولات حمل شده به کالاهای اساسی ازجمله غلات، کود شیمیایی، آهنآلات، چوب و محصولات سلولزی اختصاص دارد.
سال گذشته گفته شد ناوگان کشتیرانی دریای خزر با استفاده از توان داخلی جوانسازی شده است. این اقدام چه تأثیری بر فرایند عملیاتی این شرکت داشته است؟ آیا امسال نیز شناوری به تعمیرات اساسی رفته است؟
کشتیرانی دریای خزر با استفاده از توان صنایع و همت متخصصان جوان داخلی و بهمنظور خدماترسانی بهتر به مشتریان و صادرکنندگان کالا به کشورهای حوزه دریای خزر، طی انجام تعمیرات ادواری با رویکرد بهسازی شناورها، موفق شد سن تعدادی از شناورهای ناوگان را در منطقه دریای خزر تا 15 سال کاهش دهد. در این راستا، در قالب مشارکت با شرکتهای دانشبنیان داخلی موفق به تولید بخشی از قطعات مورد نیاز ناوگان در داخل کشور شدیم که این قطعات هماکنون روی شناورهای مختلف نصب شده و بدون هیچ مشکلی در حال کار هستند.
بحث خرید و اجاره شناور در راستای توسعه ناوگان در چه مرحلهای است؟
بهمنظور توسعه ناوگان و بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت موجود، سفارش ساخت کشتی به شرکتهای کشتیسازی داخلی داده شده است تا در کوتاهترین زمان ممکن، به ناوگان ملحق شوند؛
ضمن اینکه پیش از این نیز در راستای توسعه ناوگان، نسبت به افزایش تعداد شناورهای ناوگان اقداماتی انجام شـده بود.
در حوزه حمل کانتینری و ترانزیت چه اقداماتی صورت گرفته است؟
از آنجایی که حمل محمولات صادراتی میبایست دارای بستهبندی مناسب باشد و به فراخور نوع بار و در شرایط مطلوبی حمل شود، این کشتیرانی سرمایهگذاری کلانی در حوزه کانتینری داشته است و به تعداد کافی کانتینرهای یخچالی و معمولی برای حمل محصولات کشاورزی، گلخانهای، خشکبار در اختیار دارد و آماده خدماترسانی به تجار است.
با توجه به عزم جدی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بندر چابهار، نقش کشتیرانی دریای خزر در این خصوص بهعنوان بازوی این گروه در حوزه روسیه و حاشیه دریای خزر چیست؟
نظر به اهمیت راهبردی بندر چابهار و امکان ایفای نقشمحوری در مبادلات بینالمللی، میبایست شبکه حملونقل در حوزه دریایی، ریلی و جادهای را تا حد امکان توسعه داد و در کریدورها فعال ظاهر شد تا تمامی شبکه حملونقل کشور از توسعه بندر چابهار منتفع شود؛ لذا این شرکت آماده توسعه همکاریها است تا با نگاهی جدید، به کریدور شمال-جنوب کمک کند و از ظرفیت آن به نفع تمامی فعالان حوزه کسب و کار و حملونقل دریایی استفاده شود.
از برنامههای آینده کشتیرانی دریای خزر بفرمایید.
رویکرد نوین کشتیرانی دریای خزر ارائه خدمات لجستیکی به مشتریان است. توجه ویژه به لجستیک و همافزایی و گسترش همکاری با شرکتهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت درون گروهی و موقعیت استراتژیک کشورمان، نهایت بهرهبرداری را داشته باشیم. همچنین معتقدیم که کشتیها میبایست در خشکی بارگیری شوند نه لزوماً در دریا، یعنی اینکه در بازار رقابتی با تقویت زیرساختهای لجستیکی میباید به صاحبان کالا، خدمات کامل زنجیره حمل و لجستیکی را از درب کارخانه ارائه کنیم.
نقشه راه گذار به نظام انرژی پایداربا وجود برخورداری از منابع گسترده نفت و گاز، ایران امروز با بحرانی جدی در حوزه انرژی مواجه است؛ بحرانی که از قطع برق در صنایع تا ناتوانی در تأمین گاز زمستانی، جلوهای آشکار یافته است. ناترازی در عرضه و تقاضای انرژی، زنگ خطری جدی برای رشد اقتصادی و امنیت کشور محسوب میشود. واقعیت این است که دیگر نمیتوان با امید به وفور منابع زیرزمینی و قیمتهای یارانهای، آینده انرژی ایران را تضمین کرد.
۱۰ ساعت پیش
آموزش های مهارتی، دغدغه 40 ساله کشورمعاون اول رئیس جمهور با بیان این که آموزش های مهارتی دغدغه 40 ساله کشور بوده است، به سهم آموزش در افزایش بهره وری، و همچنین سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم نیز بهره وری سهمی حدود ۳۰ درصدی از رشد اقتصادی 8 درصدی دارد .
یک روز پیش
عبور از بحران آب با مدیریت تقاضابحران آب در ایران دیگر صرفاً نه یک مسأله محیطزیستی بلکه به تهدیدی امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بدل شده است. با کاهش شدید منابع تجدیدپذیر، خشکشدن رودخانهها، افت بیسابقه سطح آبهای زیرزمینی و رشد نگرانکننده فرونشست زمین در بیش از ۴۰۰ دشت کشور، دیگر نمیتوان با اقدامات نمایشی یا پروژههای غیرپایدار به مصاف این بحران رفت.
یک روز پیش
ناترازی قدرت وام و قیمت مسکنسالها است که دیگر وامهای مسکن در ایران تأثیر قابل توجهی بر بازار ندارند. وامهای گرانقیمت مسکن، به ویژه تسهیلات یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۲۲.۵ درصد، مورد استقبال خانهاولیها قرار نمیگیرند.