تامین ۲۴/ محمدحسن زدا در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی سازمان تامین اجتماعی، با اشاره به آمار و ارقام فعالیت کارگزاری ها و میزان وصولی های سازمان تامین اجتماعی گفت: بر مبنای بودجه سال جاری، تا پایان آذرماه باید 36 هزار و 400 میلیارد تومان وصول می کردیم که وصولی ما 36 هزار و 200 میلیارد تومان است، یعنی نیم درصد در وصول نقدی از بودجه عقب هستیم. ولی اگر وصول قطعی را ملاک قرار دهیم سه درصد از برنامه جلو هستیم و نسبت به عملکرد سال گذشته 35 درصد افزایش وصولی داریم.
وی با اشاره به اهمیت نوع رابطه و تعامل کارگزاری ها با انواع بیمه شده ها به بیان آمار بیمه شده های سازمان پرداخت. به گفته زدا، بیمه شده های سازمان به این قرار است: بیمه شدگان اجباری 9 میلیون و 300 هزار نفر؛ بیمه شدگان اختیاری 670 هزار نفر؛ بیمه شدگان حرف و مشاغل 830 هزار نفر؛ بیمه باربران 50 هزار نفر؛ بیمه زنبورداران 3204 نفر.
به گزارش تامین ۲۴ معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی افزود: دریافت کنندگان حق بیمه بیکاری 205 هزار نفر هستند و در دو سال گذشته درآمدهای ما در بیمه بیکاری مثبت شده است که این برای اولین بار طی 20 سال گذشته است که چنین اتفاقی افتاده و علت آن هم چیزی نیست جز فعالیت کارگزاری ها نیست که مقرری بگیران من غیرحق را شناسایی کرده اید و در واگذاری ها و کنترل ها، دقت مضاعف شده است.
وی ادامه داد: دو سال قبل زیان انباشته صندوق بیمه بیکاری حدود 700 میلیارد تومان بود و الان زیان انباشته صندوق بیمه بیکاری حدود 250 میلیارد تومان است.
به گفته زدا روند درآمد و وصولی های سازمان طی 5 سال گذشته به قرار زیر بوده است:
16 هزار میلیارد تومان در سال 90
20 هزار میلیارد تومان در سال 91
26 هزار میلیارد تومان در سال 92
34 هزار میلیارد تومان در سال 93
43 هزار میلیارد تومان در سال 94
52 هزار میلیارد تومان در سال 95
وی ادامه داد: وصولی های سازمان از سال 90 تا امسال از 16 هزار میلیارد تومان به 52 هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد بسیار خوبی است و بدون فعالیت کارگزاری های سختکوش سازمان این مقدار رشد ممکن نمی شد.
زدا با اشاره به رشد میانگین وصولی های سازمان در ماه گفت: در سال جاری میانگین وصولی های سازمان 4 هزار و 300 میلیارد تومان در ماه است و این رقم در سال آینده به 4 هزار و 800 میلیارد تومان در ماه خواهد رسید؛ این در حالی است که برای هدفمندی یارانه ها، در ماه 3 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه نقدی با پشتیبانی نفت و گاز و پتروشیمی و مالیات و بازرگانی و ... پرداخت می شود.
وی با مقایسه رشد وصولی های سازمان با رشد حداقل دستمزد گفت: در سال های اوج رکود اقتصادی که رشد اقتصادی منفی 5 درصد و افزایش حداقل دستمزد در بهترین حالت 17 درصد بود، افزایش منابع سازمان 25 درصد بوده و این ممکن نیست مگر با همکاری موثر کارگزاری ها در وصول حق بیمه.
معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به ارائه بخش قابل توجهی از خدمات سازمان از طریق کارگزاری ها، گفت: کارگزاری ها علاوه بر خدمات جاری سازمان که تا کنون به مراجعه کنندگان ارائه می دادند باید برای ارائه خدمات بیشتر بویژه خدمات میدانی نیز آماده باشند.
وی افزود: در حال حاضر برنامه بازرسی هوشمند در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی شده و با اجرایی شدن این برنامه، بازرسان سازمان با استفاده از تجهیزات الکترونیک به فعالیت می پردازند که شاهد افزایش قابل توجه کارآمدی و اثربخشی در بازرسی هستیم.
زدا افزود: واگذاری بازرسی از دفاتر قانونی به کارگزاری ها اقدامی در راستای ارتقاء خدمات سازمان تامین اجتماعی است که منجر به رسیدگی مناسب به دفاتر قانونی شده است و امیدواریم با ارتقاء تعامل موسسه حسابرسی تامین اجتماعی و کارگزاری ها شاهد تداوم و ارتقاء این خدمات باشیم.
وی با اشاره به فعالیت کارگزاران برون مرزی سازمان تامین اجتماعی در 12 کشور دنیا، گفت: در سازمان تأمین اجتماعی برنامه اصولی برای ارتقاء خدمات کارگزاری ها وجود دارد.
کارگزاری ها حلقه واسط سازمان و مخاطبان
نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: کارگزاری ها باید حلقه واسط بین سازمان تأمین اجتماعی و جامعه تحت پوشش باشند.
دکتر علی حیدری در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی سازمان تامین اجتماعی گفت: ایده برون سپاری فعالیت های سازمان تامین اجتماعی از سال ٧٣ مطرح و قوانین مربوط به فعالیت کارگزاری ها از سال ٧٩ در سازمان تدوین شد و نهایتا کارگزاری های سازمان از سال ٨٣ شروع به فعالیت کردند.
وی افزود: در حال حاضر کارگزاری ها بخشی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی را به مراجعه کنندگان ارائه می دهند، اما انتظار این است که بتوانند خدمات مورد نیاز جامعه تحت پوشش را در محل کار ارائه دهند و در واقع خدمات تأمین اجتماعی را به صورت میدانی ارائه دهند و نقش مروج تأمین اجتماعی را بر عهده بگیرند.
نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان برحسب عادت محل مراجعه بیمه شدگان بوده است اما باید با تلاش واحدهای کارگزاری به سمتی برویم که کارگزاران برای خدمت رسانی به جامعه هدف مراجعه کنند و کارهای میدانی را برعهده بگیرند.
ارائه یک سوم خدمات سازمان توسط کارگزاری ها
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این همایش گفت: در حال حاضر یک سوم خدمات این سازمان توسط کارگزاری ها ارائه می شود و بدون تردید امکان افزایش خدمت رسانی به مردم از طریق آنها وجود دارد و در این رابطه با مرور زمان باید اختیارات و خدمات کارگزاری ها را گسترش دهیم.
دکتر سید تقی نوربخش در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی سازمان تامین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی سازمانی بزرگ و خدوم است که نقش کلیدی در تأمین معیشت و امنیت خاطر اقشار تحت پوشش دارد و بدون اتکا به منابع دولتی خدمات گسترده ای را به جامعه بزرگ تحت پوشش ارائه می دهد.
وی افزود: با توجه به سیر تکوینی سازمان تأمین اجتماعی شاهد افزایش تعداد مستمری بگیران و به دنبال آن افزایش هزینه های این سازمان هستیم و این سیر در سال های گذشته با اقدامات نامناسب و تصمیمات نادرستی که اتخاذ شده تشدید شده است.
دکتر نوربخش ادامه داد: اگر سازمان تأمین اجتماعی سیر طبیعی خود را طی کرده بود امروز بایستی تعداد مستمری بگیران آن بین یک میلیون و ٨٠٠ هزار تا ٢ میلیون نفر بود اما در حال حاضر تعداد مستمری بگیران این سازمان نزدیک به ٣ میلیون نفر است که این وضعیت نتیجه قوانین متعددی است که به تصویب رسیده و تکالیفی را بدون در نظر گرفتن منبع برای این سازمان ایجاد کرده است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در سال های اخیر و در دولت تدبیر و امید این سیر تخریبی متوقف شده و در این مدت تعهدی بدون در نظر گرفتن منبع به سازمان تأمین اجتماعی محول نشده است.
وی افزود: همچنین در برنامه ششم توسعه نیز برای دریافت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت، راهکار اصولی درنظر گرفته شده است و هر سال حداقل ١٠ درصد از بدهی دولت پرداخت می شود. طلیعه این برنامه نیز در سال ٩٦ مشخص می شود.
دکتر نوربخش با بیان اینکه اقدامات اساسی و زیربنایی برای ارتقای خدمات سازمان تأمین اجتماعی انجام گرفته است، اظهار کرد: حذف دفترچه درمانی در مراکز ملکی این سازمان از جمله اقداماتی است که در راستای بهبود و ارتقاء خدمات به جامعه تحت پوشش و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه به مرحله اجرا رسیده و تا پایان سال در مراکز درمانی تأمین اجتماعی سراسر کشور انجام می شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: فعالیت های مذکور، نتیجه اقداماتی است که برای خروج این سازمان از حاشیه ها انجام شد و به تصدیق نهادهای نظارتی، امروز این سازمان در مسیر صحیح خدمت به جامعه در حال فعالیت است.
دکتر نوربخش افزود: سازمان تأمین اجتماعی امروز یک سازمان پیشرو در خدمت به مردم است و در چنین سازمانی بایستی روال سنتی فعالیت ها اصلاح شود و برون سپاری و همچنین استفاده حداکثری از فن آوری اطلاعات در اولویت قرار گیرد.
وی گفت: واگذاری امور و برون سپاری در سازمان تأمین اجتماعی همراه با نظارت دقیق و پایش عملکرد کارگزاری ها انجام می گیرد و صلاحیت حرفه ای و اخلاقی در واگذاری ها همواره مورد توجه است.
دکتر نوربخش افزود: بر اساس این رویکرد محدودیت هایی که در رابطه با فعالیت کارگزاری ها وجود داشت برطرف شده و در سال های اخیر همواره اختیارات و خدمات جدیدی به کارگزاری ها محول شده است.
وی گفت: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد اجتماعی و اقتصادی است و کارگزاری ها نیز بخشی از این خانواده بزرگ هستند که برای گسترش فعالیت آنها و ارتقای خدمت رسانی به جامعه هدف از طریق کارگزاری ها برنامه اصولی در سازمان وجود دارد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: کارگزاری ها برای خدمت رسانی به مردم باید اختیارات کافی داشته باشند و دسترسی کافی مخاطبان و آموزش کارگزاری ها و تبادل اطلاعات با آنان نیز همواره باید مورد توجه سازمان تأمین اجتماعی باشد.
دکتر نوربخش گفت: کارگزاری های تأمین اجتماعی نهادهایی مستقل هستند و این سازمان در مدیریت این مجموعه ها مداخله ای ندارد و تنها بر عملکرد صحیح آنان نظارت می کند.
کارگزاری ها، بهترین گزینه برون سپاری خدمات تامین اجتماعی
نماینده هیأت کارگزاری های سازمان تأمین اجتماعی نیز در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی سازمان تأمین اجتماعی گفت: کارگزاری های تأمین اجتماعی بهترین گزینه برای برون سپاری خدمات این سازمان هستند.
علی برین افزود: کارگزاری ها در حال حاضر ٢٢ نوع خدمت به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتمالعی ارائه می دهند و محول کردن بازرسی از دفاتر قانونی به کارگزاری ها یکی از بهترین اقدامات سازمان تأمین اجتماعی است که باعث بهبود خدمات و ارتقاء رضایتمندی جامعه نیز شده است.
وی افزود: فعالیت کارگزاری ها باعث صرفه جویی در هزینه ها و ارتقاء کیفیت خدمات سازمان تأمین اجتماعی می شود.
سرپرست دفتر کارگزاری های تأمین اجتماعی نیز در همایش سراسری مدیران کارگزاری های رسمی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی برای گسترش خدمات کارگزاری ها برنامه اصولی دارد و از زحماتی که کارگزاری ها برای خدمت به جامعه بر عهده دارند مطلع هستیم و قدردانی می کنیم.
سعید تاجیک افزود: مدیریت سازمان تأمین اجتماعی نیز به خوبی از وضعیت فعلی کارگزاری ها آگاهی دارد و برای ارتقاء خدمات کارگزاری های و بهبود خدمات آنان تلاش صورت می گیرد.
اختتامیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی باحضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر دیروز ۲۶ بهمن ماه در مصلی تهران برگزار شد.
در هفته ملی جمعیت، زایشگاه بیمارستان تامین اجتماعی شهید دکتر بهشتی به عنوان برترین زایشگاه سطح استان فارس شناخته شد.