
رشد کمیت تولید علم ایران به ۱۷ درصد رسید
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: رشد کمیت تولید علم ایران درسال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۷ درصد رسید.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: رشد کمیت تولید علم ایران درسال ۲۰۱۵ به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۷ درصد رسید.
تامین۲۴/ دکتر محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از پایگاه استنادی وب آو ساینس (آی.اس.آی)، جمهوری اسلامی ایران در سال 2014 تعداد 32 هزار و 159 مدرک و در سال 2015 میلادی تعداد 37 هزار و 528 مدرک در معتبرترین مجلات بین المللی نمایه سازی کرد، بنابراین رشد کمیت تولید علم کشور از 16% گذشت و به نزدیک 17% رسید.
وی افزود: هر چند برخی کشورهای تایوان و ژاپن در میان 25 کشور برتر از لحاظ کمیت تولید علم به ترتیب رشد منفی حدود 2 و 5 درصد داشته اند، اما رشد 23 کشور دیگر مثبت بوده است.
به گزارش ایرنا ، کمیت تولید دنیا از دو میلیون و 352 هزار و 921 مدرک در سال 2014 به دو میلیون و 509 هزار و 104 مدرک در سال 2015 رسید. بنابراین دنیا رشد حدود 7% را تجربه کرده است.
دهقانی این خبر را روز پنجشنبه در نشستی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در تبریز عنوان کرد و در ادامه این نشست به راهبردهای ارتقای کیفیت تولیدات علمی پژوهشگران و جایگاه مرجعیت علمی کشور پرداخت .
وی با اشاره بر سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری گفت: این سیاست ها بر کسب مرجعیت علم و فناوری در دنیا تاکید دارند و مرجعیت نیازمند تولیدات علمی است که از کیفیت لازم برخوردار باشند.
به گفته دهقانی، در حال حاضر نیمی از تولیدات علمی دنیا تنها 7% از کل استنادهای دنیا را دریافت می کنند. به عبارت دیگر بخش قابل ملاحظه ای از کمیت تولید علم دنیا از اثرگذاری پایینی برخوردار هستند و بندرت مورد استفاده قرار می گیرند. از همین رو دانشگاه ها برای کسب مرجعیت علم و فناوری باید در جهت تولید علم اثرگذار بکوشند.
دکتر علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این نشست به بررسی شیوه های تولید علم در دانشگاه ها پیشرو در سطح بین المللی پرداخت و گفت: بین المللی سازی دانشگاه های کشور یکی از سیاست های آموزش عالی کشور است و آگاهی از شیوه تولید علم در دانشگاه های برتر بین المللی به تحقق این سیاست یاری خواهد کرد.
در این نشست نقشه راه برای بین المللی سازی دانشگاه در این نشست تشریح شد و رشد کمیت و کیفیت تولید علم دانشگاه های شهید مدنی و صنعتی سهند مورد بررسی قرار گرفت. رشد کمیت تولید علم در دانشگاه شهید مدنی در سال 2015 نسبت به سال 2014 حدود 28% بوده است که از متوسط رشد کشور بالاتر است.
رشد کمیت تولید علم در دانشگاه صنعتی سهند در همین دوره زمانی نیز 24% بوده است. بررسی میزان استنادات نشان می دهد که کیفیت تولیدات علمی نیز در هر دو دانشگاه افزایش یافته است.
در پایان این نشست، جایگاه دانشگاه ها در سایر شاخص های مستخرج از سیاستهای کلان علم و فنآوری از جمله اثر گذاری نو آورانه ، اثر گذاری فنآورانه، تولید علم صنعتی و دیپلماسی علمی مورد بررسی قرار گرفت.