تأمین ??/ بر اساس گزارش های بانک جهانی، فاکتورهای مورد بررسی در فضای کسب و کار با ثبات در توسعه صادرات عبارتند از: تاسیس و راه اندازی یک فعالیت، فرآیند ثبت شرکت، فرآیند اخذ گواهی تاسیس و راه اندازی کارگاه، شاخص استخدام نیروی کار، شاخص پرداخت مالیات، شاخص میزان حمایت از سرمایه گذاران، شاخص اعطای اعتبار، شاخص تجارت برون مرزی، ختم و انحلال یک فعالیت.
به گزارش «تامین ??» (
tamin24.ir) بر اساس این پژوهش و همان طور که گزارشهای سالانه بانک جهانی نشان میدهد، وضعیت شاخصهای مذکور در ایران هنوز با استانداردهای یک فضای پایدار و رو به جلوی کسب وکار فاصله زیادی دارد.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد، از دیدگاه صادرکنندگان ایرانی؛ مهمترین مسائل فضای کسب وکار در حوزه تولید و صادرات که باید از سوی دولت و سیاستگذاران این حوزه برای ایجاد فضای پایدار کسب وکار مد نظر قرار گیرند عبارتند از: وجود استرس در فضای برنامه ریزی تولید و صادرات، مسائل مربوط به تامین مالی حوزه تولید و صادرات، مسائل مربوط به نوسانات ارزی و بخشنامههای مربوط به این حوزه، مسائل مربوط به گمرک، مشکلات ناشی از تحریمهای غرب، مسائل مربوط به نیازهای اطلاعاتی.
نتایج این پژوهش همچنین نشان میدهد، مهمترین دلایل نوسان در عملکرد صادراتی بنگاه های صادرکننده ایرانی عبارتند از: مشکلات ارزی، تامین مالی، زمان دریافت تسهیلات، سقفهای پایین اعتباری و هزینه بالای تامین مالی، استرس در فضای برنامه ریزی تولید و صادرات، مشوق های صادراتی، تامین مواد اولیه، تحریمهای غرب، نهادهای موازی در حوزه تولید و صادرات و رقبای جهانی قوی.
از نتایج دیگر پژوهش، وجود همبستگی قوی میان پایداری فضای کسب وکار و عملکرد صادراتی از دیدگاه صادرکنندگان ایرانی است. به عبارت بهتر، وجود یک جو پایدار در محیط کسب وکار سبب میشود بنگاه صادرکننده استرسی جهت برنامه ریزی برای آینده بنگاه خود، راهبردهای ورود به بازارهای خارجی و هد فگذاری برای صادرات به بازارهای هدف نداشته باشد و با اطمینان خاطر برنامههای مورد نظر خود را طراحی، تدوین و اجرایی کند.
یافته دیگر پژوهش حاضر وجود همبستگی قوی میان حاکم بودن جو رو به جلو در فضای کسب وکار و عملکرد صادراتی از دیدگاه صادرکنندگان ایرانی است. وجود چنین جوی نشان از درک اهمیت زمان برای فعالان اقتصادی و به ویژه صادرکنندگان، کاهش مدت زمان فرآیندهای اداری برای فعالان اقتصادی، استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به صورت بهینه و همواره کاهش موازی کار یهای نهادهای دولتی سیاستگذار در حوزه تولید و صادرات است
نتیجه کلی پژوهش که با نتایج بیشتر پژوهش های این حوزه نیز سازگار است؛ این است که وجود یک فضای کسب وکار آرام، پایدار و رو به جلو بر راهبردهای بنگاهها جهت ورود به بازارهای خارجی اثرگذار بوده، قدرت رقابت و مانوردهی آنها را در بازار افزایش میدهد و در نتیجه به ارتقای دانش و عملکرد صادراتی منجر می شود.
فصلنامه علمی فرایند مدیریت و توسعه یکی از نشریات وابسته به موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری است.