
رئیس شعبه یک کرمان تاکید کرد: سازمان تأمیناجتماعی به سمت هوشمند سازی و تسهیل دسترسی به خدمات برای بیمهشدگان از طریق روشهای غیرحضوری گام برمی دارد؛ این مهم نه تنها یک ضرورت، بلکه ماموریت ما در چهارچوب توسعه عدالت اجتماعی و رفاه اجتماعی شهروندان است.
ارسلان بیدشکی، رئیس شعبه یک تأمیناجتماعی استان کرمان در گفتوگو با تامین24 با اشاره به الکترونیک شدن ارائه خدمات بیمهای تأمیناجتماعی و ارائه ۶۷ خدمت بهصورت غیرحضوری، گفت: با تدابیر مدیرعامل سازمان، طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای (توسعه خدمات غیرحضوری) یکی از طرحهای بیستگانه تحول آفرین و توسعهای سازمان تأمیناجتماعی در دولت چهاردهم بهشمار میرود.
رئیس شعبه یک تامین اجتماعی کرمان تاکید کرد: سازمان تأمیناجتماعی به سمت هوشمند سازی و تسهیل دسترسی به خدمات برای بیمهشدگان از طریق روشهای غیرحضوری گام برمیدارد؛ این مهم نه تنها یک ضرورت، بلکه ماموریت ما در چهارچوب توسعه عدالت اجتماعی و رفاه اجتماعی شهروندان است.
وی یکی از مزایای اجرای طرحهای بیستگانه را کاهش مراجعات حضوری به شعب سازمان و استفاده راحتتر و سریعتر جامعه هدف (کارفرمایان و بیمه شدگان) از خدمات سازمان دانست و افزود: از چالشهای این طرح، میتوان به شکاف دیجیتالی و عدم آگاهی برخی مراجعان، بهویژه در مناطق کمبرخوردار، که از وجود این طرحها و نحوه استفاده از آنها آگاهی ندارند و همچنین مشکلات فنی مانند «تعدد سامانهها» و «کندی سامانهها» اشاره کرد.
بیدشکی با ارائه پیشنهادی مبنی بر تجمیع و ادغام سامانه در یک پلتفرم یکپارچه برای حل مشکل تعدد و کندی سامانهها، گفت: امیدواریم که سازمان با انجام این کار، مشکل مذکور را برطرف کند.
وی با اشاره به اینکه عدم آگاهیِ برخی بیمهشدگان از تمامی خدمات غیرحضوری، دلیل اصلی مراجعهٔ حضوری آنان به شعب است، افزود: از سوی دیگر، بسیاری از خدمات سازمان هنوز بهصورت حضوری ارائه میشود؛ به همین دلیل، مراجعهٔ کارفرمایان و بیمهشدگان برای دریافت بخشی از این خدمات اجتنابناپذیر است.
رئیس شعبه یک کرمان با اشاره به سابقه دیرینه و جایگاه شعبه به عنوان یکی از ۵ شعبه برتر استان، به مشکل کسری یک سومی کارکنان شاغل در ارائه خدمات به مراجعین به عنوان یکی از مشکلات شعبه اشاره کرد و گفت: چارت تشکیلاتی شعبه ۹۶ نفر و نیروی شاغل ۶۲ نفر است؛ در واقع با یک سوم کسری کادر مواجه هستیم که این کسری مذکور در ارائه پاسخ به مراجعین، مشهود میشود.
او تعداد بیمه شدگان اصلی شعبه را ۸۶ هزار و 500 نفر و افراد تبعی آنها را ۱۰۸هزار و 500 نفر بیان کرد و گفت: در مجموع تعداد بیمهشدگان اصلی و تبعی ما ۱۹۵هزار نفر است. همچنین تعداد ۲۴هزار و 510 نفر مستمری بگیر اصلی و ۱۷هزار نفر افراد تبعی وجود دارد که در مجموع ۴۱هزار و ۵۱۰ نفر را تشکیل میدهند.
بیدشکی به اقدامات بسیار خوب سازمان در چهارچوب برقراری تعامل سازنده با کارفرمایان و بیمه شدگان اشاره کرد و افزود: از مهمترین این اقدامات ارائه خدمات غیر حضوری، انجام خدمات درمانی رایگان در مراکز ملکی سازمان و همچنین خرید خدمات درمانی در مراکز دولتی است.
او یادآورشد: باتوجه به فاصله جغرافیایی قابل توجه شهر کرمان با بخش «راین»، در این بخش شعبه اقماری راهاندازی کردهایم. همچنین برای دسترسی سریعتر و ارائه خدمات مطلوب به مراجعان، یک واحد کارگزاری در نزدیکی شعبه یک فعالیت دارد و علاوه بر آن با برپایی «میز خدمت» و «واحد مشاوره دائمی» در محل ورودی شعبه، پاسخگوی سوالهای مراجعه کنندهها هستیم.
رئیس شعبه یک تامین اجتماعی کرمان به عدم استفاده این نهاد از منابع و بودجههای دولتی اشاره کرد و افزود: بخش اعظم منابع سازمان از طریق دریافت حقبیمه تامین میشود و شرایط اقتصادی و تحریمهای ظالمانه حاکم بر کشور سبب ایجاد عدم تعادل (ناترازی) بین درآمدها و هزینههای سازمان شده است.
وی درباره بدهی بخش درمان و داروخانهها و نیز مطالبات این شعبه از کارفرمایان، بیان کرد: امید داریم کارفرمایان به تعهدات قانونی و اجتماعی خود عمل کنند و مسئولان استانی با چاره اندیشی و کمک اجرایی در راستای برونرفت از این بحران و ایجاد تسهیلات لازم، بستر وصول سریعتر این مطالبات را فراهم کنند.






