مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی هدف نهایی برگزاری دورههای آموزشی مدیران سلامت را اداره مراکز درمانی بستری و سرپایی براساس موازین علمی بیان کرد.
دکتر رضا تویسرکان منش در حاشیه دومین ماژول «دوره تخصصی و ملی آموزش مدیران سلامت» که با حضور روسای مراکز درمانی سازمان تأمیناجتماعی در بیمارستان شهید دکتر لبافینژاد برگزار شد، گفت: نخستین مجموعه دوره آموزشی مدیران سلامت در 12 ماژول مختلف ارائه میشود که هر ماژول اختصاص به یک مبحث دارد.
وی افزود: ماژول اول این مباحث آموزشی برای روسای مراکز درمانی استان تهران اعم از بیمارستانها و مراکز درمانی سرپایی به صورت جامع طی دو روز در مرداد ماه برگزار شد و اینک ماژول دوم درحال برگزاری است.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: درنظر داریم تا دورههای بعدی این مباحث آموزشی را برای مدیران سلامت سراسر کشور بهصورت منطقهای بهاجرا درآوریم.
تویسرکان منش با بیان اینکه برگزاری این کلاسها، هم جنبه آزمایشی و نیز آموزشی دارد، افزود: در نشستهای آموزشی، ضمن اینکه انتقال دانش و تجربه اتفاق میافتد، امکان بررسی بازخوردها وجود دارد تا براساس آن سرفصلهای آموزشی، تعداد استادان، مباحث آموزشی، طول دوره، روش برگزاری و سایر موارد برای دورههای بعدی اصلاح شود.
او با اشاره به هدف غایی و نهایی برگزاری دورههای آموزشی مدیران سلامت گفت: هدف نهایی معاونت درمان سازمان این است که برای اداره مراکز درمانی بستری و سرپایی، مدیر حرفهای تربیت کند.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی اضافه کرد: زیرا همواره این سوال مطرح بود که آیا رئیس یک بیمارستان که خود پزشک است از دانش و صلاحیت کافی برای اداره مرکز برخوردار است یا خیر؟ زیرا کادر پزشکان و کادر درمان در طول تحصیل، دورههای مدیریتی را سپری نمیکنند و تنها مباحث درمانی را آموزش میبینند.
تویسرکان منش اعلام کرد: بنابراین توانمندیهای مدیریتی این افراد بیشتر متکی بر جنبههای تجربی و مطالعات شخصی است. حال اینکه امروزه در دنیا روش اداره مجموعههای درمانی و به ویژه محیطهای پیچیده بیمارستانی بر علم و دانش مدیریتی تکیه دارد.
وی ادامه داد: در نتیجه تصمیم گرفتیم تا با برگزاری دورههای آموزشی، روسای با سابقه و نیز نوتجربه مراکز درمانی را با علم و دانش مدیریتی آشنا کنیم. بر همین اساس، طی یکی دو سال اخیر با تحقیق و برنامهریزی توانستیم سرفصلهای آموزشی و مراکز ارائه دهنده آموزش را انتخاب کنیم و اکنون با همکاری موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران سلامت (معتمد) وزارت بهداشت درحال برگزاری دورههای آموزشی هستیم.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به محورهای آموزشی ماژول دوم گفت: مباحث آموزشی این دوره متمرکز بر ایجاد اشتیاق شغلی و به نوعی ایجاد انگیزش در کارکنان یک مرکز بهداشتی درمانی برای رسیدن به اهداف در قالب کار گروهی است که توسط چهار پنج تن از استادان موسسه «معتمد»، ارائه میشود.
بازخورد آموزش دوره نخست
تویسرکان منش درباره بازخوردها و نتایج حاصل از ارائه مباحث آموزشی ماژول نخست بیان کرد: برخی مدیران اعلام کرده بودند که مایل هستند آموزشها به صورت کارگروهی انجام شود و در نتیجه تغییراتی را در سرفصلها انجام دادیم و امروز، مباحث آموزشی با تشکیل کارگروهها ارائه شد تا امکان تبادل تجارب و دانش مدیریتی بهتر میسر شود.
او افزود: به دنبال آن هستیم تا مدیران ما بتوانند مسیر نیاز و ارتقای شیوههای مدیریتی خود را بررسی و اعلام کنند؛ این روش ضمن اینکه کمک میکند تا مدیران موارد نقص کار خود را واشکافی کنند، امکان برخورداری از آموزشهای هدفمند را نیز میسر میکند و از طرفی احساس نیاز به داشتن مربی در آنها تقویت میشود.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: برای مثال از بین 40 نفری که در دورهها شرکت میکنند، ممکن است یک نفر در بحث کار تیمی، فردی در انگیزه پرسنلی و فرد دیگر در مبحث دانش مدیریتی احساس نیاز به هدایت شدن داشته باشند و در این صورت میتوانیم برای او مربی اختصاصی فراهم کنیم تا آموزش دورهها اثربخش باشد.
تویسرکان منش اعلام کرد: اگر سنجش عملکردهای دقیق انجام شود، امکان دستیابی به نتایج کلیدی برای ارتقای رضایت کارکنان، مشتریان و سایر عملکردها بهوجود میآید.
وی تاکید کرد: آموزشهای موردی و مقطعی ارزشی نخواهد داشت و بنابراین آموزشها باید مستمر و پیگیرانه باشد و به تدریج شخصی سازی شود. برای مثال، نیازهای آموزشی و پرورشی رئیس یک بیمارستان میتواند با رئیس یک بیمارستان دیگر متفاوت باشد و بنابراین نمیتوان همه مباحث آموزشی را با یک فتوای واحد جلو ببریم.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی گفت: هم ما و هم موسسه معتمد با دو مکانیزم مختلف، بازخورد نتایج ارائه آموزش مدیران سلامت ماژول نخست را دریافت کردهایم. براین اساس، نظرات بسیار خوب و ارزشمندی مطرح شده است که با برگزاری جلساتی با حضور مدیران موسسه معتمد، مداخلات و اصلاحات ماژول دوم را اجرا کردهایم.
تویسرکان منش افزود: برای دستیابی به نتایج عملکردها، مدلهای ارزیابی رضایتمندی بیماران، مراجعه کنندهها و کارکنان با همکاری ادارهکل ارزیابی و تعالی معاونت درمان تدوین شده است و این شاخصهای کلیدی امکان سنجش آموزشها را فراهم میکند.
او با اشاره به زمانبندی ارائه مباحث آموزشی بیان کرد: با توجه به مشغله کاری هریک از مدیران مراکز درمانی نمیتوان دورههای آموزشی را بهطور فشرده ارائه کنیم و براین اساس 12 ماژول آموزشی طراحی کردهایم که هر ماژول در دو روز نیمه وقت ارائه میشود و در مجموع دورههای آموزشی 24 روز بهطول خواهد انجامید.
مشاور اجرایی معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: برای دریافت نتایج بهتر هریک از کارگروهها میتوانند از طریق فضاهای مجازی برای تبادل اطلاعات و تجارب در ارتباط باشند. این شیوه کمک میکند تا نقایص هر فرد با کمک خود شناسایی و مربیگری افراد ارتقا یابد.
به گزارش تامین۲۴ دومین ماژول «دوره تخصصی و ملی آموزش مدیران سلامت» به میزبانی ادارهکل درمان تأمیناجتماعی استان تهران با ارائه مباحث آموزشی از سوی موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران سلامت (معتمد) وزارت بهداشت و با حضور روسای بیمارستانها، مراکز جراحی محدود، پلیکلینیکها و درمانگاهها بهعنوان جامعه هدف طی روزهای هشتم و نهم مهر ماه در بیمارستان شهید دکتر لبافینژاد برگزار میشود.
شایان یادآوری است؛ نخستین دوره این سلسله آموزشها در روزهای ۲۸ و ۲۹ مرداد در این بیمارستان برگزار شد.