رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی تهران با تشریح مکانیسمهای نظارتی دقیق این سازمان، از اجرای «بازرسی های تحقیقی تصادفی» و «بررسی از طریق شهرداری ها» برای اعتبارسنجی لیست های بیمه ای پیمانکاران خبر داد.
ابوالفضل معمارپور با اشاره به اینکه کارگاههای پیمانکاری عموماً فاقد ماهیت دائمی برای بازرسی هستند، اظهار کرد: به منظور اطمینان از صحت لیست های ارسالی، بازرسی ها به صورت تصادفی و عمدتاً بر روی قراردادهایی با موضوعات تأمین نیروی انسانی، راهبری و نگهداری متمرکز است که نقش نیروی انسانی در آنها پررنگ تر می شود.
وی در گفت وگو با تأمین 24 نقش نظارتی شهرداری ها به عنوان واگذارنده کار را کلیدی خواند و افزود: بررسی و استعلام از طریق واگذارنده کار نیز همواره در دستور کار قرار دارد. این مکانیسم دوگانه، امکان کنترل و رصد بهتری را فراهم می سازد.
رییس شعبه سه تهران در خصوص نحوه رسیدگی به لیست های معوق نیز توضیح داد: در این موارد، علاوه بر دریافت تمام مدارک و مستندات از پیمانکار از قبیل فیش های حقوقی، قراردادها و اثبات واریز حقوق، در صورت لزوم تاییدیه نهایی و کافی از سوی شهرداری (واگذارنده کار) نیز اخذ می شود تا از ثبت نام و مدت زمان بیمه کارگران اطمینان حاصل شود.
جریمه تا ۳ برابر و اعلام به شهرداری
به گفته معمارپور شایع ترین تخلفات بیمهای پیمانکاران شهرداری تأخیر در ارسال لیست، حذف کارگران از لیست (عمدی یا سهوی) و اضافه کردن کارگران غیرشاغل به لیست، از جمله رایجترین تخلفات هستند.
وی مکانیسم برخورد با این تخلفات را به شرح زیر اعلام کرد: موضوع حذف کارگر از لیست در «کمیته ادعای اشتغال» طرح و بررسی میشود. در صورت اثبات، دستمزد مبنای محاسبه برای کارگر حذف شده تا ۳ برابر حداقل دستمزد تعیین و پیمانکار جریمه مالی میشود.
رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی تهران افزود: در مورد تأخیر در ارسال لیست نیز حق بیمه به همراه جریمههای قانونی (هم برای دیرکرد ارسال لیست و هم برای تأخیر در پرداخت) از پیمانکار دریافت میشود.
معمارپور ادامه داد: در مورد اضافه کردن نام غیرشاغلان، لیست ها توسط دفتر مرکزی از نظر تطبیق با عناوین شغلی و تعداد مجاز بررسی و نام افراد غیرمرتبط از محاسبات حذف و حق بیمهای برای آنها دریافت نمیشود.
رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی در خصوص اقدام سازمان در برابر عدم ارسال لیست (به طور کلی) تأکید کرد: این موضوع به عنوان یک تخلف نظارتی مهم، به اطلاع شهرداری به عنوان واگذارنده کار میرسد تا این نهاد در انتخاب و نظارت بر پیمانکاران خود «تجدید نظر و دقت کافی» داشته باشد.
معمارپور تأکید کرد، اگرچه نظارت اصلی بر عهده شهرداری است، اما تأمین اجتماعی با تمام ابزارهای قانونی خود برای حفظ حقوق بیمهای کارگران اقدام میکند.
پیامک تایید و سامانه آنلاین
رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی تهران با اشاره به مکانیسم های شفافیتسازی، اولین و سریع ترین راه اطمینان را ارسال پیامک خودکار عنوان کرد و گفت: بلافاصله پس از ارسال لیست توسط پیمانکار، پیامکی حاوی دستمزد و عنوان شغلی ثبت شده برای هر کارگر ارسال میشود. این اولین حلقه نظارتی است که فرد را از ثبت نام خود مطلع می کند.
وی افزود: علاوه بر این، کارگران میتوانند بلافاصله و بدون نیاز به حضور فیزیکی با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir، به صورت دقیق و آنلاین از وضعیت سابقه پرداخت حق بیمه، تاریخ های اشتغال و همچنین برخورداری از حمایت های درمانی خود اطمینان حاصل کنند. این سامانه امکان رصد مستمر وضعیت بیمه و محاسبات آینده نظیر مستمری و بیکاری را نیز فراهم می آورد.
رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی تهران این دو روش را ابزارهای مستقیم، سریع و همیشه در دسترس کارگران برای نظارت بر حقوق خود و پیشگیری از هرگونه تضییع حق دانست.
شرط تأمین اجتماعی برای پرداخت به پیمانکاران
معمارپور در خصوص سازوکارهای هماهنگی با شهرداری تهران برای الزام پیمانکاران به رعایت تعهدات بیمهای به برگزاری جلسات متعدد و هماهنگیهای استراتژیک با شهرداری تهران در این رابطه اشاره کرد و گفت: بر اساس این هماهنگیها، شهرداری ملزم شده است، شرط پرداخت صورت وضعیتهای ماهانه به پیمانکاران را منوط به ارائه «چک حق بیمه» و بررسی وضعیت بیمه نیروهای آنها توسط تأمین اجتماعی کند. همچنین انعقاد هرگونه قرارداد جدید با پیمانکاران نیز مشروط به رعایت این بند خواهد بود.
وی همچنین اقدامات حمایتی و پیگیرانه این سازمان برای کارگران پیمانکار آسیبدیدهای که به دلیل قصور پیمانکار فاقد پوشش بیمهای هستند، را تشریح کرد .
معمارپور با اشاره به ماده ۷۰ قانون تأمیناجتماعی اولین اقدام فوری را بر عهده کارفرما دانست و گفت: کارفرما مؤظف است هرگونه اقدامات درمانی لازم برای بهبود وضعیت کارگر آسیبدیده را فوراً انجام داده و حادثه را حداکثر تا ۷۲ ساعت به شعبه اطلاع دهد.
وی در توضیح نقش سازمان تأمیناجتماعی افزود: سازمان نیز بلافاصله و از طریق بازرسی فنی، حادثه را بررسی میکند. به موازات این اقدام، بازرسی تحقیقی در سریعترین زمان ممکن، صحت اشتغال فرد حادثهدیده و قصور پیمانکار در پرداخت حق بیمه را احراز می کند. در صورت تأیید اشتغال، سازمان با وصول حق بیمه معوقه از پیمانکار متخلف، امکان ارائه تمام تعهدات کوتاهمدت از جمله غرامت ایام بیماری و درمان را فراهم میآورد.
رئیس شعبه 3 تأمین اجتماعی تهران این رویکرد را دوگانه توصیف کرد: این مکانیسم از یکسو حمایت فوری (پزشکی و مالی) از کارگر آسیبدیده را تضمین میکند تا تحت هیچ شرایطی بدون پشتیبانی نماند و از سوی دیگر با پیگیری قضایی و مالی از پیمانکار متخلف، مطمئن میشود که بار مالی ناشی از تخلف او بر دوش سازمان و جامعه نمیافتد. این رویکرد نه تنها حمایتگر بلکه بازدارنده نیز هست.