بشیر عمرانی در گفتوگو با در گفتوگو با تأمین 24 مهمترین ثمرات اجرای کامل این طرح را چنین برشمرد: «کاهش محسوس بار مراجعات حضوری به شعب سازمان» از جمله نخستین ثمرات این تحول دیجیتال خواهد بود که به دنبال آن «امکان ارائه خدمت در هر زمان و هر مکان صرفاً از طریق دسترسی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان» فراهم میشود.
وی کاهش قابل توجه «زمان دریافت خدمت» و دستیابی به «رضایتمندی ذینفعان» را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و افزود: «افزایش دقت و اجرای صحیح فرآیندهای خدمترسانی» از طریق مکانیزه شدن سیستم میسر خواهد شد.
به گفته مدیرکل نامنویسی سازمان تأمین اجتماعی، این تحول همچنین منجر به «کاهش هزینههای اداری و پرسنلی سازمان» شده و از سوی دیگر «کاهش هزینهکرد بیمهشدگان و کارفرمایان» را به همراه خواهد داشت.
عمرانی خاطرنشان کرد: اجرای کامل این طرح «اعتماد و ارتباط مؤثر با مخاطبان سازمان» را تقویت کرده و از طریق ایجاد پیوندهای بیندستگاهی، «مشکلات قانونی ناشی از نبود ارتباطات بیندستگاهی» را رفع خواهد کرد. همچنین «اطلاع بههنگام از تغییرات مهمی همچون ازدواج، طلاق، تولد و وفات» از دیگر مزایای این سامانه یکپارچه خواهد بود.
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در تشریح مهمترین موانع پیشروی این طرح گفت: تأخیر در پیادهسازی سرویسها و کمبود نیروی متخصص برای تولید سیستمهای ارائه خدمت به صورت غیرحضوری، مهمترین چالشها در مسیر اجرای این طرح بوده است.
وی راهحل غلبه بر این چالش را چنین توضیح داد: خوشبختانه این موضوع با تخصیص بودجه لازم از سوی سازمان به منظور به بهرهگیری از توان و ظرفیت نیروهای متخصص و کارآمد، در حال مرتفع شدن است.
مدیرکل نامنویسی سازمان تأمیناجتماعی به مانع مهم دیگری نیز اشاره کرد و افزود: اخذ دادههای مورد نیاز از سایر دستگاهها و نهادهای مسئول و زمانبر بودن دریافت این اطلاعات، از دیگر عواملی است که در طولانی شدن زمان اجرای پروژههای هوشمندسازی مؤثر بودهاند.
عمرانی با اشاره به بیندستگاهی بودن طرح تحول دیجیتال، خاطرنشان کرد که رفع این چالش نیازمند تعامل و همکاری بیشتر نهادهای مختلف برای تسریع در تبادل اطلاعات است.
وی در پاسخ به این پرسش که «تکمیل این طرح چقدر زمان نیاز دارد؟»، تأکید کرد: «زمان تکمیل طرحها، انتهای سال جاری در نظر گرفته شده است.»
مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمیناجتماعی در خصوص وجود جدول زمانی مشخص توضیح داد: با توجه به گانت چارت تهیه شده، زمانبندی ارائه هر یک از زیرپروژهها و گامهای اجرایی هر کدام مشخص و به طور دائم کنترل و رصد میشود. بهبود ارائه خدمات و استفاده از ابزارهای نوین در این ارتباط به صورت دائم در دستور کار سازمان قرار خواهد داشت.