خدابنده در گفتوگو با تامین24درباره اینکه بهرهمندی از هوش مصنوعی چه تأثیری در گسترش خدمات الکترونیکی و توسعه ارتباط با مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی دارد، افزود: فناوری هوش مصنوعی با قابلیتهای پیشرفته خود، میتواند تأثیرات عمیقی بر بهبود فرآیندهای سازمانی، افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و ارتقای رضایتمندی مخاطبان و ذینفعان این سازمان بیمهگر را داشته باشد.
وی درباره استفاده از مزیتهای این اقدام فناورانه در سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: به منظور بهرهگیری از این فناوری پیشرفته، تأمین اجتماعی پروژه طراحی و پیادهسازی دستیار هوشمند تأمین اجتماعی را در دستور کار قرار داده است. دستیار هوشمند که با هدف بهبود تعاملات با ذینفعان و ارتقای کیفیت خدمات برای همه گروههای مشمول طراحی شده است، گامی کلیدی در مسیر تحول دیجیتال سازمان محسوب میشود.
خدابنده ادامه داد: دستیار هوشمند تأمین اجتماعی،با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (Machine Learning)، قادر خواهد بود به همه سؤالات ذینفعان در زمینههای مختلف همانند بیمه، بازنشستگی، درمان و سایر خدمات بهصورت آنی پاسخ خواهد داد و فرآیندهایی همچون ثبت درخواستها، استعلام وضعیت خدمات و پیگیری درخواستها را به نوعی برای همه افراد مشمول سادهسازی کند.
به گفته او، همچنین در راستای استفاده از این اقدام فناورانه، با تحلیل دادههای کاربران، پیشنهادات شخصیسازی شدهای برای بهبود تجربه کاربری ارائه میشود و با اقدامی همچون یکپارچگی با سایر سامانههای سازمان تأمین اجتماعی، خدمات یکپارچه و منسجمی به همه ذینفعان در بخش بیمهشدگان و مستمریبگیران ارائه خواهد شد.
افزایش شفافیت مالی با استفاده از زیرساخت مالی تعهدی
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی همچنین درباره استقرار نظام یکپارچه مالی تعهدی با اجرایی شدن طرح بیمه متمرکز در این سازمان بیمهای افزود: با توجه به گستردگی عملیات مالی سازمان تأمین اجتماعی، استفاده از زیرساخت مالی تعهدی میتواند شفافیت مالی را افزایش داده و امکان مدیریت بهتر تعهدات مالی و برنامهریزی منابع را فراهم کند.
وی معتقد است، حسابداری تعهدی به عنوان رویکردی است که در آن درآمدها و هزینهها در زمان تحقق، شناسایی و ثبت میشوند و نه اینکه در زمان دریافت یا پرداخت وجه نقد مشخص شود. این روش در مقایسه با حسابداری نقدی، تصویری شفافتر و قابل مقایسهتر از وضعیت مالی سازمان تأمین اجتماعی ارائه میدهد و به بهبود مدیریت منابع و تصمیمگیریهای مالی در این نهاد بیمهگر کمک میکند.
به گفته وی، با توجه به ارتباطاتی که بین سامانه بیمه متمرکز با نظام یکپارچه مالی تعهدی وجود دارد، تصمیم بر این شد که این دو طرح در قالب یک پروژه به نام «سامانه بیمه متمرکز، بازرسی دفاتر قانونی و نظام مالی تعهدی» تعریف شود تا در قالب این طرح خدمات گستردهای به همه مخاطبان و ذینفعان سازمان ارائه شود.
اجرای طرح بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی همچنین به اجرای بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب اشاره کرد و گفت: اجرای طرح بیمه متمرکز به عنوان یکی از مهمترین اقدامات سازمان در راستای برنامههای تحولی بیستگانه است که هدف از اجرای این طرح مهم در حوزه بیمهای سازمان به نوعی تمرکز بر دادهها، بهبود فرآیندها و یکپارچهسازی سیستمها در این سازمان بیمهگر است.
وی بیان کرد: به همین منظور برنامهریزی و اقدامات اجرایی برای تحقق این طرح اساسی و موثر در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است که شامل برنامههایی همچون تمرکز دادهها، یکپارچهسازی سیستمها، بازمهندسی فرآیندها، زیرساخت حکمرانی دادهها، یکپارچهسازی شعب، ارتقای شفافیت و مدیریت منابع و هوشمندسازی بازرسیها میشود.
خدابنده ادامه داد: یکی از این برنامههای حول اجرای طرح بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعبه مربوط به تمرکز دادهها است که تجمیع اطلاعات بیمهشدگان، کارفرمایان، سوابق بیمهای و پرداختها در یک پایگاه داده مرکزی به واسطه آن صورت میگیرد تا امکان تحلیل دقیقتر، گزارشدهی معتبر و امکان بکارگیری هوش مصنوعی در این فرایند فراهم شود.
وی با اشاره به یکپارچهسازی سیستمها به عنوان یکی دیگر از این برنامههای محوری در راستای اجرای این طرح اظهار کرد: بر همین اساس ماژولهای مختلف بیمهای مانند محاسبه پیمانها، رسیدگی به هیأتها و سایر فرآیندها در یک سکوی نرمافزاری یکپارچه مبتنی بر معماری میکروسرویسی ادغام میشوند تا هماهنگی و سرعت عملیات در این بخش نیز روند افزایشی داشته باشد.
اقدامات اجرایی طرحهای بیستگانه در حوزه فناوری
خدابنده همچنین درباره برنامههای حوزه عملکردی مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات در بخش طرحهای بیستگانه تحولی این سازمان نیز اظهار کرد: مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات تأمین اجتماعی با اجرای گامهای جدی نقش موثری در تسهیل امور اجرایی همه فرآیندهای طرحهای بیستگانه اقدام کرده است.
وی برخی از این گامها را شامل مدیریت پروژههای تحولی با بهرهمندی از ظرفیت و توانمندیهای شرکتها و نیروهای خلاق و فناوریهای نوین در حوزه فناوری اطلاعات، برگزاری جلسات مستمر به منظور تحلیل وضع موجود و مطلوب سامانهها و همچنین رفع همپوشانیهای فرآیندی، یکپارچهسازی سامانهها و دادهها و هوشمندسازی این خدمات گسترده بیان کرد.
رئیس مرکز آمار، محاسبات و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفت: همچنین پیادهسازی معماری میکروسرویسی و خدمات مبتنی بر API، برقراری تبادل اطلاعات با سایر سازمانها و ارگانها، بازنگری و بازطراحی سامانهها، توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی، ارتقای امنیت سایبری و پایداری سامانهها، پشتیبانی فنی، برنامهریزی برای توسعههای آتی و تأمین زیرساختها و منابع سختافزاری مورد نیاز طرحها از دیگر گامهای عملیاتی و راهبردی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری در راستای اجرای طرحهای بیستگانه تحولآفرین به شمار میرود.
وی اضافه کرد: همچنین مرکز فناوری اطلاعات سازمان در راستای اجرای همه فرآیندهای موصوف، در کنار نقش نظارتی، اقدامات موثری در راستای برقراری ارتباط دادهای و اخذ وبسرویسهای مورد نیاز از سازمانها و ارگانهای متولی اطلاعات، انجام داده است که از جمله مهمترین این ارتباطات میتوان به اخذ سرویس مالیات بر درآمد سازمان امور مالیاتی کشور، همچنین سرویسهای ازدواج و طلاق سازمان ثبت احوال اشاره کرد.