معمارپور گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد این دسته از بازنشستگان ۱۵۹ مورد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۸۹ مورد کاهش یافته و در چهار ماهه ابتدایی سال جاری (۱۴۰۴) نیز، این تعداد به ۴۴ مورد رسیده و بررسی تغییرات آماری شعبه نشاندهنده روند کاهشی تعداد بازنشستگان مشاغل سخت و زیانآور است.
به گزارش آتیه آنلاین، رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی تهران با تأکید بر لزوم کاهش بیشتر تعداد مشمولان قانون مشاغل سخت و زیانآور، در بیان راهکارهای اصلی در این حوزه گفت: مهمترین راهکار برای کاهش مشمولان این قانون، بهبود شرایط ایمنی و محیط کار توسط کارفرمایان است. این امر مستلزم بررسی دقیق و پیشگیری از آسیبهای احتمالی و کاهش سختی کار در محیطهای شغلی مربوطه است.
معمارپور راهکار دوم را «بازنگری و بروزرسانی مستمر تعاریف مشاغل سخت و زیانآور» دانست و گفت: با توجه به تغییرات سریع فناوری و تحولات در شرایط کار، ضروری است تعاریف و فهرست مشاغل سخت و زیانآور بهطور مداوم مورد بازبینی و بهروزرسانی قرار گیرد. این بازنگری میتواند کمک شایان توجهی به مدیریت اثربخشتر در این حوزه کند.
وی تأکید کرد: اجرای این راهکارها نهتنها منجر به حفظ سلامت نیروی کار و کاهش ورودیهای جدید به فهرست مشاغل سخت و زیانآور میشود، بلکه تأثیر بهسزایی در کاهش مصارف و هزینههای سازمان خواهد داشت. این رویکرد، گامی مهم در راستای بهینهسازی منابع و ارتقای سلامت شغلی است.
رییس شعبه ۳ سازمان تأمین اجتماعی تهران با تأکید بر اهمیت راهاندازی و توسعه سامانههای هوشمند در ارائه خدمات این سازمان، گفت:هوشمندسازی خدمات، نقش محوری در ارتقای کیفیت و کارایی نظام بیمهای دارد. سامانههای ارائه خدمات غیرحضوری مزیتهای قابل توجهی از جمله سرعت در ارائه خدمات، کاهش چشمگیر مراجعات حضوری و صرفهجویی در زمان و هزینه را برای بیمهشدگان و سازمان به همراه دارد.
به گفته معمارپور، دستاوردهای ارائه غیرحضوری خدمات تنها به بهینهسازی فرآیندها محدود نمیشود، بلکه میتواند در ارتقای سطح کیفی خدمات، افزایش شفافیت عملکرد و بهبود رضایت بیمهشدگان تأثیر روزافزونی داشته باشد.
علاوه بر این، حرکت به سمت دیجیتالیسازی کامل خدمات، گامی ضروری برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون جامعه بیمهای و تحقق عدالت اجتماعی است.
رویکرد فعالان در تعامل با کارفرمایان
او با اشاره به رویکرد فعال این شعبه در تعامل با شرکای اجتماعی به ویژه جامعه کارفرمایی اعلام کرد: در این شعبه، رویکردی فعالانه و در حال توسعه در خصوص تعامل سازنده با کارفرمایان ایجاد شده است.
وی در توضیح سازوکار تعامل شعبه با کارفرمایان گفت: به همراه مسئولان واحدهای ذیربط، جلسات تعاملی به منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات کارفرمایان به صورت روزانه برگزار میشود. علاوه بر این، در صورت نیاز، جلسات تعاملی نیز از طریق حضور مستقیم در محل اتحادیهها، مجامع صنفی، یا مراکز فعالیت سازمانهای تحت پوشش، برگزار میشود تا دسترسی و حل مسائل تسهیل شود.
رئیس شعبه ۳ تأمین اجتماعی تهران با تأکید بر اینکه این شعبه جمعیت تحت پوشش قابل توجهی را مدیریت میکند، گفت: شعبه ۳ در مجموع حدود ۱۰۸ هزار نفر بیمه شده تحت پوشش دارد که از این تعداد، ۴۲ هزار و ۲۵۶ نفر بیمهشدگان اصلی (شامل شاغلان بخشهای اجباری، حرف و مشاغل آزاد، ساختمانی، قالیبافی و سایر) و ۴۶ هزار و ۸۹۷ نفر بیمهشدگان تبعی (اعضای خانواده) هستند. در بخش مستمریبگیران، آمارها نشان میدهد، ۱۳ هزار و ۲۰۷ نفر بازنشسته و مستمریبگیر اصلی تحت پوشش این شعبه قرار دارند و ۸ هزار و ۲۲۵ نفر مستمریبگیر تبعی (همسر و فرزندان) از خدمات سازمان بهرهمند میشوند.
معمارپور ادامه داد: در حوزه کارگاههای تحتپوشش، ۲۴ هزار و ۷۷۴ کارگاه در حیطه مسئولیت این شعبه ثبت شدهاند که از این تعداد ۶ هزار و ۱۸۰ کارگاه فعال (دارای قرارداد پیمانکاری) مشغول به کار هستند. در مقابل، ۱۵ هزار و ۵۹۴ کارگاه غیرفعال گزارش شدهاند. همچنین ماهانه حدود۳ هزار لیست بیمه از کارگاهها دریافت میشود.
وی حضور ۸۸۵ پیمانکار تحت پوشش تحت پوشش این شعبه را قابل توجه دانست و تأکید کرد که این جمعیت غالباً پیمانکاران شهرداری تهران را شامل میشوند.