تامین ۲۴/ گزارشگر داو جونز اضافه کرده است: «با برداشته شدن تحریمهای مرتبط با پرونده هسته ای ایران، بسیاری از شرکتهای هتلسازی بین المللی مشتاق به حضور در بازار گردشگری ۸۰ میلیون نفری ایران هستند، اما در این میان کمپانی های آمریکایی با بلاتکلیفی قانونی در اینباره مواجه هستند.»به گزارش «ایسنا»، نمایندگان گروه هتلسازی آمریکایی هیلتون که به سرعت در حال رشد است و همچنین گروه هتلسازی ماریوت و چویس از اظهارنظر در اینباره خودداری یا اعلام کرده اند که در حال مطالعه ابعاد مختلف حضور در ایران هستند. الکس کایراکیدیس، مدیر گروه هتلسازی ماریوت در منطقه خاورمیانه و آفریقا در اینباره گفته است: «ما به دقت مشغول بررسی شرایط تحریمهای آمریکا و تغییراتی که در این تحریمها ایجاد شده و همچنین ارزیابی فرصتهای بهوجود آمده ناشی از این تغییرات هستیم.»
در این میان دیگر کمپانی های هتلسازی زمان را هدر نمی دهند و گروه هتلهای روتانا (ابوظبی)، آکور (فرانسه)، ملیا (اسپانیا) و همچنین گروه هتلسازی اشتاینگن برگر (آلمان) به سرعت در حال فعالیت برای ورود به بازار گردشگری رو به رشد ایران هستند. گای هاچینسون، رئیس گروه هتلهای روتانا نیز اظهار کرده است: «همه در انتظار به ثمر رسیدن تغییرات بین المللی هستند و ما با تمام سرعت به سمت جلو می رویم. گروه هتلهای روتانا مشغول ساخت چهار هتل در ایران است که اولین آن یک هتل ۵ستاره با ۳۶۲ اتاق است که سال آینده در مشهد افتتاح میشود.» او معتقد است شرایط کنونی در ایران شبیه به چین پیش از تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی است و اندکی زمان می برد تا همه درها باز و حرکت آغاز شود؛ اما زمانی که شروع شود حرکت سریعی خواهد داشت. بخشی از انگیزه این شرکتهای بین المللی برای ورود به بازار ایران، چشم انداز جذب ۲۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۵ میلادی در ایران است.
کریستوف لندس، رئیس هتلهای آکور در ایران نیز معتقد است ایران دارای ظرفیت فوق العاده ای در این زمینه به سبب کمبود هتل از لحاظ کمی و کیفی است. وی تاکید کرده است: «ورود زودهنگام به بازار گردشگری ایران علاوه بر داشتن برخی مزیتها، با چالش هایی نیز همراه است و هموار کردن مسیر برای سایر شرکتهای خارجی بسیار دشوار خواهد بود. ما زمان زیادی را صرف توضیح چگونگی عملکرد توسعه گردشگری کردیم.»