
بومی سازی موتورهای باتوان بالا در فولاد مبارکه
بخش ثابت (استاتور)، یکی از بزرگترین موتورهای نورد گرم (موتور قفسه R۱) شرکت فولاد مبارکه با همت کارشناسان و همکاری شرکت های سازنده داخلی بومی سازی شد.
بخش ثابت (استاتور)، یکی از بزرگترین موتورهای نورد گرم (موتور قفسه R۱) شرکت فولاد مبارکه با همت کارشناسان و همکاری شرکت های سازنده داخلی بومی سازی شد.
تامین ۲۴/ این خبر را احمد ذوالفقار بیک رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه داد و در این خصوص تصریح کرد: در راستای اهداف مدیریت سازمان مبنی بر استفاده حداکثری از توانمندی سازندگان داخل و حمایت از آنها، درخصوص خرید دو نیم استاتور موتور KVA 4410 واحد نورد گرم از شرکتهای داخلی که در این زمینه توانمند بودند استعلام بعمل آمد که پس از برگزاری مناقصه، شرکت رشد صنعت نیرو با همکاری کارشناسان واحد خرید قطعات یدکی به گزارش پایگاه خبری فولاد مبارکه ، ساخت داخل و دفتر فنی تعمیرات نورد گرم سرانجام پس از15 ماه کار و تلاش این تجهیز بسیار حساس بومی سازی و آماده بهرهبرداری شد.
یه گزارش پایگاه خبری فولاد مبارکه، وی دستیابی به دانش فنی ساخت این استاتور را یکی از بزرگترین مزایای این بومیسازی برشمرد و افزود: با توجه به تحریمها و محدودیتهایی که پیش روی خرید خارجی این استاتور بود، با این اقدام از نظر اقتصادی بیش از 110 میلیارد ریال صرفه جویی شد علاوه بر این کشور عزیزمان ایران به جمع سازندگان این تجهیز فوق سنگین در جهان پیوست.
در همین رابطه بهمن میرزاخانی رئیس دفترفنی تعمیرات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه با بیان اینکه موتور قفسه R1 نورد گرم یک موتور DC، 4410 کیلو واتی میباشد که از لحاظ قدرت یکی از بزرگترین موتورهایDC نه تنها در نورد گرم بلکه در فولادمبارکه میباشد، اضافه کرد: قفسه R1 یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین تجهیزات نورد گرم است که بدون آن نورد به سختی و در شرایط سخت میسر میشود. موتور این قفسه ساخت شرکت مارلی( MARELI) کشور ایتالیا است که بخش ثابت آن (شامل دو نیم استاتور هر یک به وزن تقریبی 40 تن) فاقد یدکی بوده و هیچگونه مدرک و نقشه ساخت هم نداشت .
در ادامه این گزارش مهران بهرامی کارشناس تعمیرات پیشگیری نورد گرم گفت: در سیستم اولیه قطعات یدکی فولاد مبارکه فقط برای آرمیچر موتور قفسه R1 (به دلیل خرابی و نیاز بیشتر آرمیچر) پیش بینی خرید و تأمین قطعه یدکی شده بود ولی اکنون بعد از گذشت بیش از 23 سال کارکرد از این موتور به مرور استاتور و عایقهای سیم پیچ آن نیز ضعیف شده بودند که همین امر سبب بروز چندین مورد اتصالی در بین سیمپیچهای استاتور و در نتیجه، تحمیل توقفات ناخواسته به خط نورد گرم میگردید از این رو نیاز مبرمی به تعویض استاتورها احساس میشد که همین نیاز در نهایت منجر به بومیسازی این استاتور شد.
احمد ذوالفقار بیک رئیس خرید قطعات یدکی ساخت داخل فولاد مبارکه در خاتمه از همکاری خوب و صمیمانه واحدهای تعمیرگاه مرکزی،تعمیرات و دفتر فنی تعمیرات و بهرهبرداری ناحیه نورد گرم و همچنین واحد خرید که در کسب این موفقیت ملی همت گماردند، صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.