
منطقی کردن قیمت دارو؛ مطالبه اصلی داروسازها
مدیرعامل داروپخش منطقی کردن قیمت دارو را از اولویت های بررسی مسایل صنعت داروی کشور عنوان کرد و گفت: قیمت گذاری دارو بحث جدیدی نیست و باید در راستای انجام منطقی آن اراده و تلاش شود.
مدیرعامل داروپخش منطقی کردن قیمت دارو را از اولویت های بررسی مسایل صنعت داروی کشور عنوان کرد و گفت: قیمت گذاری دارو بحث جدیدی نیست و باید در راستای انجام منطقی آن اراده و تلاش شود.
تامین ۲۴/مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش با اشاره به صادرات محصول به بیش از ۱۵ کشور گفت : این کارخانجات محصولات خود را به کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان و عراق و چندین کشور آفریقایی صادر می کند و در سال گذشته نزدیک به ۱۴ میلیارد صادرات محصول داشته است .
مهدی پیرصالحی در گفت و گو با تامین ۲۴ ، میزان صادرات صنعت دارویی کشور را در مقایسه با واردات بسیار پایین اعلام کرد و تصریح کرد: در مجموع آمارها بیانگر تراز منفی صادرات دارویی کشور با 150 میلیون دلار در مقابل واردات یک میلیارد دلار است و باید ضمن افزایش و توسعه صادرات در راستای دستیابی به موازنه تجارت دارو نیز حرکت کنیم و امیدواریم سیاستمداران ایرانی امتیازاتی را برای تسهیل حضور تولیدکنندگان دارو و دارو ساز های ایرانی در منطقه و جهان در نظر بگیرند .
وی تضمین کیفیت دارو کارخانجات دارویی را نیازمندانجام اصلاحات خواند و گفت: با توجه به مشکلات نقدینگی که امروز صنعت ما با آن مواجه است سرمایه گذاری در این بخش به کندی مواجه شده است و اعطای وام های کم بهره و ارایه تسهیلات دولتی از در ترمیم و اصلاح و توسعه سرمایه گذاری در صنعت دارویی کشور موثر می افتد .
مدیرعامل داروپخش منطقی کردن قیمت دارو را از اولویت های بررسی مسایل صنعت داروی کشور عنوان کرد و گفت: وضعیت قیمت گذاری دارو بحث کهنه ای است، اما همواره توقع رفته و می رود که کمیسیون ماده 20 از اختیارات خود در قانون استفاده کند و نسبت به منطقی کردن قیمت دارو در داخل و خارج کشور تصمیمات جدی را اتخاذ کند.
پیرصالحی با اشاره به عملکرد صنعت دارویی کشور در بخش تولید تصریح کرد: با توجه به نیاز مستمر به دارو، خودکفایی در این بخش معنا ندارد و همواره باید داروهای جدید به بازار عرضه شود و صنعت دارویی کشور با بهره گیری از آخرین تکنولوژی و فناوری های جدید می تواند با تولید صنعت دارویی دیگر کشورها رقابت کند کما اینکه تولید 98 درصد نیاز دارویی کشور را نیز هم اکنون شرکت های دارویی داخل تامین می کنند.
مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش، نقش سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ دارویی تامین را در پیشبرد اهداف و ماموریت شرکت های دارویی را موثر دانست و تاکید کرد: انتظار داریم سازمان تامین اجتماعی تلاش کند که با ایجاد هم افزایی در بین شرکت های گروه دارویی تامین (تیپیکو) نقش کلیدی خود را در زمینه سرمایه گذاری و تقسیم سود به خوبی ایفا کند که در نهایت نیز ضمن ارمغان بیشترین سود برای هلدینگ دارویی تامین، شرکت ها نیز با ضرر مواجه نشوند.
پیرصالحی با تاکید بر اینکه حضور فعالانه شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی در توسعه مارکتینگ دارو موثراست، بیان کرد: واقعیت امر این است که ما به لحاظ مارکتینگ دارو بسیار ضعیف هستیم و حضور در نمایشگاه ها می تواند یکی از ابزارهای تقویت این بخش از صنعت دارویی به حساب آید، چرا که نمایشگاه امکان استفاده از تجربه های جهانی را برای ورود به دیگر کشورها را فراهم می کند و امیدواریم نمایشگاه دوم ایران فارما آن قدر هماهنگ و منظم برگزار شود که امکان اتصال آن به نمایشگاه جهانی CPHI فراهم شود.