
محسن ریاضی، مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ ضمن گرامیداشت روز قانون اساسی گفت: اصل ۲۹ قانون اساسی تأکید دارد که تأمین اجتماعی حق همگانی با تکیه بر درآمدهای عمومی و مشارکت مردم است. این سازمان نیز با اجرای دقیق این اصل بر توسعه پوشش بیمهای برای همه افراد بدون بیمه تلاشهای جدی دارد.
ریاضی در گفتوگو با تأمین ۲۴ اظهار کرد: دوازدهم آذر ۱۳۵۸ نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است؛ روزی که ملت ایران با مشارکتی کمنظیر و با رأیی قاطع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان میثاق ملی تأیید کرد. قانون اساسی ستون فقرات حکمرانی و چارچوب تعیین حقوق و تکالیف متقابل دولت و ملت است.
وی ادامه داد: از منظر حقوق تأمین اجتماعی، قانون اساسی تجلی خواست جمعی ملتی است که حکومت را متعهد به رعایت کرامت انسانی و تأمین عدالت اجتماعی میدانند. دوازدهم آذر به ما یادآوری میکند که براساس قانون اساسی؛ تأمین اجتماعی حق مردم و تکلیف حاکمیت است.
وی اضافه کرد: براساس اصل 29 قانون اساسی «برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بیسرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی همگانی است و دولت موظف است طبق قوانین، از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تأمین کند.»
متعهد به اجرای دقیق اصل ۲۹ قانون اساسی هستیم
ریاضی افزود: ما در سازمان تأمین اجتماعی خود را متعهد به اجرای دقیق این میثاق ملی میدانیم و بر این باوریم که تمایز صحیح بین خدمات بیمهای و حمایتی، کلید تحقق پایدار عدالت اجتماعی است.
وی بیان کرد: درک ماهیت تأمین اجتماعی مندرج در اصل ۲۹ قانون اساسی و خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی و سایر سازمانهای بیمهگر اجتماعی کشور، ذیل این اصل ارائه میدهند؛ مستلزم تفکیک دو مفهوم مهم خدمات بیمهای و خدمات حمایتی است. خدمات بیمهای حاصل رابطه حقوقی و قراردادی بین سازمانبیمهگر و بیمهشدگان است.
وی معتقد است، این رابطه حقوقی در اصل ۲۹ براساس درآمد حاصل از مشارکت مردم شکل گرفته و سازمان بیمهگر متناسب با حق بیمه دریافتی، متعهد به ارائه خدمات مشخصی است. در خدمات حمایتی اما شرایط متفاوت است و اقشار خاصی جامعه در شرایط معینی مشمول دریافت خدمات حمایتی هستند که منابع مربوط به آن از محل درآمدهای عمومی تأمین میشود.
پایهگذاری خدمات بیمهای براساس محاسبات بیمهای و تعادل مالی
مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ گفت: خدمات بیمهای بر اساس محاسبات بیمهای و تعادل مالی پایهگذاری شده است. در این رابطه، حقبیمه پرداختی، پشتوانه دریافت خدمات درمانی و مستمری بازنشستگی است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهاد بیمهگر اجتماعی، مأموریت اصلی خود را اجرای دقیق قوانین و مقررات در چارچوب نظام بیمهای میداند. حفظ تعادل منابع و مصارف، سرمایهگذاری مسئولانه و ارائه خدمات کیفیتمحور، تضمینکننده تحقق پایدار این حق اساسی است.
به گفته وی، بر اساس اصول علمی حکمرانی در نظامهای تأمین اجتماعی، حفظ ماهیت بیمهای سازمان اصلیترین شرط پایداری مالی و استمرار خدمات است. و بر این اساس رابطه حقوقی بیمهشدگان و سازمان، یک رابطه قراردادی مبتنی بر اصول محاسبات بیمهای است و حق بیمه دریافتی، پشتوانه قانونی و مالی برای ارائه خدمات آتی محسوب میشود و اختلاط بین خدمات بیمهای و خدمات حمایتی، تخریب پایههای مالی نظام تأمین اجتماعی را در پی دارد.
تأمین اجتماعی؛ نماد همبستگی اجتماعی
ریاضی اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی با پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشور، تنها یک نهاد بیمهگر نیست؛ بلکه تجلی همبستگی اجتماعی بیننسلی و بین گروههای مختلف درآمدی است. تعادل حقوق و تعهدات، مدیریت علمی، شفافیت، پرهیز از تحمیل هزینههای غیربیمهای و مشارکت کارگران، کارفرمایان و دولت در تصمیمگیریهای مربوط به این سازمان براساس اصل سهجانبهگرایی موجب تقویت همبستگی اجتماعی خواهد شد.
وی معتقد است، تأمین اجتماعی میراث مشترک جامعه تحت پوشش این سازمان است. پاسداری از این میراث تنها با حفظ استقلال مالی، رعایت اصول علمی بیمهگری اجتماعی و مشارکت جمعی تمامی ذینفعان ممکن خواهد بود. این سرمایه اجتماعی عظیم، امانت نسلهای فردای ایران است و همه ما مکلف به تلاش دستهجمعی برای حفظ آن هستیم.
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمهگر اجتماعی در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد. ارائه خدمت به بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمهشده اصلی و حدود پنج میلیون مستمریبگیر و بازنشسته بخش عمدهای از خدمات این سازمان را تشکیل میدهد. از طرفی دیگر خدماترسانی در حوزههای سهگانه به افراد تبعی و خانوادههای بیمهشدگان، مستمریبگیران و بازنشستگان از دیگر اقدامات این سازمان بزرگ بیمهگر است.
همچنین اصل ۲۹ قانون اساسی یک وظیفه ذاتی و تکلیفی را به عهده سازمان تأمین اجتماعی قرار داده است تا همچنان به دنبال جذب بیمهشدگان جدید از میان شاغلان و افراد بدون شغل فاقد بیمه باشد.
براساس اقدامات انجام شده سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از انواع بیمهها همچون بیمه اجباری، اختیاری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمههای توافقی، بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای دانشجویان و زنان خانهدار و حتی جذب شاغلان پلتفرمی و کسبوکارهای نوین و بیمه رانندگان اینترنتی همچنان به دنبال جذب گروههای مختلف برای تکمیل تکلیف خود براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی است.
با توجه به اینکه آمارهای موجود حاکی از آن است که حدود ۶ تا ۸ میلیون فرد بدون بیمه در مشاغل مختلف و حتی افراد بدون کارفرما فعالیت دارند این سازمان بیمهگر نیز در راستای رشد منابع پایدار خود به دنبال جذب این گروههای فاقد بیمه است تا از طرفی این گروه با بیمهپردازی امروز و فردای خود و خانوادههای آنان را تضمین کنند از سویی دیگر سازمان تأمین اجتماعی به جذب منابع بیشتر با وصول حقبیمههای پرداختی این گروهها دسترسی داشته باشد.
حال در چنین شرایطی که جذب بیمهشدگان جدید نفعی دوسویه برای گروههای بدون بیمه و سازمان تأمین اجتماعی دارد بهتر است که این گروهها و همه کارفرمایان برای جذب سریعتر افراد فاقد بیمه در این سازمان بیمهگر تلاش کنند تا ضمن اجرای اصول مربوط به توسعه پوشش بیمهای، این افراد و خانوادههای آنان نیز بتوانند از خدمات گسترده در حوزه بیمهای، درمانی و بازنشستگی نیز بهرهمند شوند.
