
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان با تأکید بر اهمیت مدیریت تقاضاهای القایی در نظام درمان گفت: اجرای نظام ارجاع داخلی و استقرار نسخهنویسی الکترونیک امکان مدیریت تقاضای القایی را فراهم میکند.
مسعود بیگمحمدی در گفتوگو با تامین24 افزود: همچنین تدوین دستورالعملهای بالینی مبتنی بر شواهد، و پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان از مهمترین راهکارهای کنترل تقاضاهای غیرضرور درمانی در مراکز تأمیناجتماعی بهشمار میرود که با بهرهگیری از فناوری مورد توجه قرار میگیرد.
وی با اشاره به چالش تقاضاهای القایی در نظام درمان مستقیم گفت: رایگان بودن خدمات درمانی در مراکز ملکی میتواند به افزایش تقاضاهای غیرضروری منجر شود؛ اما این مدیریت با اجرای مجموعهای از راهکارهای نظارتی درصدد کنترل و کاهش این پدیده است.
وی با بیان اینکه چندین اقدام همزمان برای مدیریت این موضوع در دستور کار قرار دارد، افزود: نخست، تدوین دستورالعملهای بالینی مبتنی بر شواهد در شرایط مختلف درمانی است که به پزشکان و بیماران کمک میکند تا تصمیمهای آگاهانهتری را در حوزه درمان اتخاذ کنند.
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان ادامه داد: دوم، محدود کردن فهرست خدمات قابل ارائه در مراکز درمانی ملکی و ارائه بخشی از خدمات از طریق مراکز طرف قرارداد است که با پرداخت بخشی از هزینهها توسط بیمار، میتواند در کاهش تقاضاهای غیرضرور مؤثر باشد.
وی ادامه داد: سوم، نظارت بر عملکرد پزشکان از طریق مقایسه الگوی تجویز هر پزشک با میانگین همتایان خود انجام میشود و در صورت مشاهده رفتارهای خارج از رویه متداول، اقدامات اصلاحی در دستور کار قرار میگیرد.
بیگمحمدی مورد چهارم را آموزش و توانمندسازی بیماران از طریق ارتقای سواد سلامت و ارائه مشاوره و بروشورهای آموزشی در مراکز درمانی بیان کرد و گفت: در روش پنجم نیز از فناوری اطلاعات در مدیریت تجویزها بهرهمند میشویم؛ بهگونهای که نرمافزارها در زمان تجویز خدمات پرتکرار، هشدارهای لازم را به پزشکان نمایش میدهند.
وی اضافه کرد: ششم؛ پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان است که از ابزارهای کنترلی محسوب میشود. بهطوریکه حقالزحمه پزشکان بر اساس شاخصهای مختلف از جمله میزان رعایت اصول تجویز خدمات درمانی مورد ارزیابی ماهانه قرار میگیرد.
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان درباره روش پایش هزینههای درمانی نیز گفت: پایش هزینهها از طریق بررسی اسناد و مدارک فیزیکی و الکترونیکی بیماران بستری و سرپایی انجام میشود و کارشناسان درمان با همکاری پزشکان معتمد و داروسازان، تقاضاهای القایی احتمالی را شناسایی میکنند.
وی نقش فناوری اطلاعات را در کنترل تقاضاهای القایی بسیار مؤثر دانست و افزود: الکترونیکی شدن نسخ و ثبت دیجیتال خدمات درمانی شامل هویت پزشک، بیمار، زمان و نوع خدمت، شفافیت کامل را ایجاد کرده و امکان ردیابی الگوهای غیرعادی تجویز را فراهم میکند. سیستمهای هوشمند در مواردی حتی مانع از ثبت خدمات تکراری در مدت زمان کوتاه برای یک بیمار میشود.
بیگ محمدی در پاسخ به میزان آمار خدمات ناشی از تقاضاهای القایی، اعلام کرد: در حال حاضر عدد دقیقی از این میزان وجود ندارد؛ اما تقاضاهای القایی همواره یکی از چالشهای اصلی مدیریت درمان بوده و اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال اجراست.
وی با تأکید بر اهمیت اقدامات فرهنگی گفت: افزایش سواد سلامت جامعه، تدوین دستورالعملهای بالینی، استقرار نسخهنویسی الکترونیک، ممیزی مستمر عملکرد پزشکان و پرداخت مبتنی بر شاخصهای کیفی و رضایت بیماران از جمله راهکارهای مؤثر در کنترل تقاضاهای القایی درمان بهشمار میرود.
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان با اشاره به نقش طرح ارجاع داخلی در کاهش تقاضاهای القایی بیان کرد: اجرای طرح ارجاع داخلی تأمیناجتماعی از مؤثرترین راهکارها برای مدیریت تقاضاهای غیرضرور در نظام درمان است.
وی تاکید کرد: در این طرح، بیماران برای دسترسی به پزشکان متخصص و خدمات سطح دوم، باید مسیر پزشک عمومی را طی کنند و از این طریق به سطوح بالا ارجاع داده شوند. به این ترتیب، پزشک عمومی نقش «هدایتگر و کنترلکننده تقاضا» را ایفا میکند.
بیگ محمدی با بیان اینکه این نظام موجب میشود ارجاع بیماران صرفاً در موارد ضروری و مطابق با استانداردهای علمی انجام شود، افزود: در نتیجه از ارجاعات ناشی از تمایل شخصی بیماران یا انگیزههای مالی پزشکان جلوگیری میشود.
وی افزود: تمامی ارجاعات در سامانههای الکترونیک ثبت میشود و این موضوع امکان پایش الگوی ارجاع پزشکان عمومی و شناسایی متخصصانی را که حجم غیرمعمولی از خدمات ارائه میدهند، فراهم میسازد.
وی تأکید کرد: نظام ارجاع داخلی با قرار دادن یک فیلتر هوشمند و مبتنی بر شواهد در ابتدای مسیر درمان، بهصورت سیستماتیک مانع از شکلگیری تقاضاهای القایی میشود.
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان در ادامه به اقدامات فرهنگی و آموزشی در زمینه کنترل تقاضاهای القایی اشاره کرد و گفت: فرهنگسازی عمومی از روشهای پایهای و ماندگار برای مقابله با تقاضاهای القایی بهشمار میرود. در این راستا، فعالیتهای متعددی از جمله ارائه آموزشهای حضوری به مراجعین، بهویژه در واحدهای مامایی و زنان و زایمان، توزیع بروشورها و مطالب آموزشی در مراکز درمانی، انتشار محتوای اطلاعرسانی در پایگاههای مراکز و تقدیر از پزشکان نمونه و الگوهای مثبت حرفهای انجام شده است.
بیگمحمدی با بیان اینکه هدف اصلی این برنامهها آن است که بیماران به این درک برسند که سلامت با مصرف بیشتر خدمات درمانی حاصل نمیشود، بلکه با استفاده آگاهانه و منطقی از خدمات قابل دستیابی است ادامه داد: تغییر این نگرش، قدرتمندترین ابزار برای مهار تقاضای القایی است.
وی در ادامه به مدیریت مصارف در بخش درمان غیرمستقیم اشاره کرد و گفت: در حوزه درمان غیرمستقیم نیز سیاست کلی سازمان، مصرف بهینه و کنترل هزینهها است و برای تحقق این هدف، اقداماتی نظیر تدوین و بهروزرسانی دستورالعملهای درمانی، تعیین فهرست خدمات قابل ارائه، الزام دریافت مجوز پیش از انجام برخی خدمات پرهزینه و پایش مستمر عملکرد گروههای تخصصی در دستور کار قرار دارد.
سرپرست معاونت درمان تأمیناجتماعی استان همدان با تأکید بر اینکه کنترل تقاضاهای القایی و مدیریت مصارف درمانی، رویکردی چندوجهی است و هیچ راهکار واحدی بهتنهایی پاسخگو نخواهد بود افزود: هدف نهایی تمام این اقدامات، تضمین سلامت بیماران و ارتقای کارآمدی نظام درمان تأمیناجتماعی است.




