
سرپرست درمانگاه درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری تأمیناجتماعی همدان از جذب نیروی جدید در این مجموعه خبر داد و به اجرای مجموعهای از برنامههای توسعهای شامل پیگیری ارتقای تجهیزات رادیولوژی، بازسازی فضای ورودی ساختمان مطابق با استانداردهای ایمنی، جانمایی داروخانه و آزمایشگاه در فضای جدید، بهسازی فضای سبز و داخلی، بهبود فرآیند نوبتدهی و تمرکز ویژه بر حمایت از سالمندان، کودکان و زنان باردار اشاره کرد.
مهرداد خادمی، سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری تأمیناجتماعی همدان در گفتوگو با تامین24 به تشریح خدمات، امکانات، ظرفیت و برنامههای توسعهای این مرکز درمانی پرداخت.
وی بیان کرد: درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری یکی از مراکز ملکی قدیمی در استان همدان به شمار میرود که در فضایی به وسعت 5329 متر مربع و زیربنای 1200 متر مربع در یک طبقه، خدمات متنوع درمانی و بهداشتی را در دو شیفت صبح و عصر به مراجعان ارائه میدهد.
سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری همدان از ویزیت روزانه پزشکان عمومی در دو نوبت صبح و عصر سخن گفت و افزود: در این مرکز ویزیت تخصصی داخلی و اطفال دو روز در هفته در نوبت صبح، خدمات رادیولوژی دندانپزشکی و آزمایشگاه در نوبت صبح، خدمات داروخانه در نوبت صبح و عصر و خدمات مامایی و دندانپزشکی در نوبت صبح ارائه میشود.
وی همچنین بیان کرد: در بخش بهداشتی نیز غربالگری و بیماریابی سرطان کولورکتال و پستان و شناسایی بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن توسط پزشکان عمومی، متخصصان و واحدهای مامایی و دندانپزشکی انجام و گزارش ماهانهای از نتایج آن به ستاد مدیریت درمان ارسال میشود.
خادمی ادامه داد: در بخش مامایی، به منظور ارتقای سلامت باروری و ترویج جوانی جمعیت نیز اقداماتی شامل تشکیل پرونده پیش از بارداری و مراقبت در دوره بارداری توسط همکار مامایی صورت میپذیرد و مداخلات مختلفی از قبیل آموزشهای چهره به چهره و پیگیریهای مربوطه انجام میشود.
نوبتدهی غیرحضوری
وی افزود: از سال گذشته سامانه نوبتدهی غیرحضوری در درمانگاه راهاندازی شده و امکانات رفاهی و تجهیزات هتلینگ برای مراجعان و پرسنل به صورت کامل فراهم است. از لحاظ میزان مراجعه نیز با استقبال بسیار خوب بیماران از خدمات مرکز، مواجه هستیم.
سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری همدان گفت: روزانه به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ ویزیت پزشک عمومی، ۶۰ ویزیت مامایی، ۷۰ تا ۸۰ ویزیت دندانپزشکی، ۵۰ تا ۶۰ ویزیت تخصصی اطفال و ۵۰ ویزیت داخلی در این مرکز انجام میشود که در مجموع حدود 650 ویزیت را شامل میشود.
دسترسی به داروها
وی با اشاره به شیوه ارائه خدمات به بیماران، بیان کرد: بیماران به دو دسته مزمن و غیرمزمن تقسیم میشوند و بیماران مزمن مانند مبتلایان به دیابت و بیماریهای اعصاب هر دو ماه یکبار برای ویزیت و دریافت دارو مراجعه میکنند. همچنین دسترسی به داروهای ضروری برای این بیماران فراهم است؛ مگر در موارد خاص که داروها تخصصی یا خارج از پوشش بیمه باشد.
خادمی ادامه داد: در مورد بیماران غیرمزمن نیز تلاش میشود داروها بهطور مناسب و براساس فارماکوپه سازمانی تأمین شود و در صورت کمبودهای مقطعی دارو، حداقل یک نوع از داروی مورد نیاز در هر دسته دارویی موجود خواهد بود.
وی در خصوص کادر درمان و وضعیت منابع انسانی گفت: در حال حاضر، درمانگاه شهید سپهری دارای ۳۱ نیروی انسانی است که ۹ پزشک عمومی و متخصص را شامل میشود.
سرپرست درمانگاه تامین اجتماعی شهید سپهری همدان با تأکید بر نبود کمبود چشمگیر در زمینه منابع انسانی، ادامه داد: درحال حاضر بهدلیل بازنشستگی رادیولوژیست و استفاده از دستگاه آنالوگ، درصدد جذب نیروی جدید و ارتقاء دستگاه رادیولوژی به نوع دیجیتال هستیم.
وی از چالشها و برنامههای پیش رو سخن گفت و افزود: یکی از چالشهای اصلی، فرآیند نوبتگیری غیرحضوری بود که در ابتدای راهاندازی با مشکلاتی مواجه شد؛ اما با اقدامات انجام شده نظیر استقرار منشی راهنما و ارائه ویزیت حضوری ویژه بیماران مزمن و ناتوان، رضایتمندی مراجعان افزایش یافت. همچنین فرهنگسازی درباره استفاده از سامانه نوبتدهی نیز از طریق نصب تصاویر آموزشی در حال انجام است.
خادمی با اشاره به برنامههای توسعهای درمانگاه گفت: برنامههای آتی درمانگاه در دو محور پشتیبانی و ارتقای فرآیندهای درمانی شامل ارتقاء واحد رادیولوژی و خرید دستگاه دیجیتال جدید و بازسازی ورودی درمانگاه مطابق با استانداردهای آتشنشانی و مدیریت بحران پیگیری میشود.
وی اضافه کرد: بهسازی فضای سبز و فضای داخلی درمانگاه، افزایش رضایتمندی مراجعان از طریق بهبود فرایند نوبتدهی، ارتقاء روابط بین کارکنان و توجه ویژه به اقشار آسیبپذیر نظیر سالمندان، کودکان و بانوان باردار نیز جزو برنامهها در دستور کار ما قرار دارد.









