مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان با گرامیداشت روز آتشنشانی و ایمنی، و با اشاره به ایثارگری نیروهای اطفای حریق در حادثه انفجار بندر شهید رجایی در 6 اردیبشت ماه سال جاری گفت: در آن روز با همکاری آتشنشانان بندر، استان و شهرهای معین، عملیات اطفاء حریق بلافاصله پس از حادثه آغاز شد و جا دارد از آنها قدردانی کرد.
عباس اکبری امروز(7 مهرماه) به مناسبت روز آتشنشانی و ایمنی در گفتوگو با «تأمین ۲۴» با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی برای امدادرسانی سریع در روز حادثه عنوان کرد: بلافاصله در سطح استان، کارگروههای بیمه و درمان بهسرعت تشکیل و اقدامات لازم برای بررسی ابعاد حادثه و ارائه خدمات به آسیبدیدگان انجام شد.
وی در توصیف روز وقوع حادثه افزود: ظهر روز شنبه ششم اردیبهشت، موج هوایی و لرزشی در بندرعباس احساس شد که در ابتدا مشابه زلزله تصور شد، اما دقایقی بعد از انفجار مهیب در بندر شهید رجایی و آتشسوزی گسترده پس از آن خبردار شدیم، بهگونهای که دود حاصل از حریق، ساعاتی بعد تمام شهر را دربرگرفت.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان ادامه داد: بلافاصله پس از اعلام خبر انفجار، کمیته بحران اداره کل با حضور مدیرکل، معاونان و روسای ادارات مرتبط تشکیل جلسه داد.
اکبری اظهار کرد: با وجود اخبار ضدونقیض، از طریق ارتباط با استانداری آخرین اطلاعات رسمی دریافت و با تماس با شعبه شهید رجایی – که نزدیک به محل حادثه بود – ضمن پایش وضعیت سلامت همکاران، میزان خسارت واردشده به شعبه نیز بررسی شد.
وی یادآور شد: دبیر پدافند غیرعامل اداره کل استان نیز بلافاصله به منطقه حادثه اعزام شد تا در زمینه ساماندهی اقدامات لازم حضوری اقدام کند.
اکبری در خصوص نحوه شروع خدماترسانی گفت: پس از بحران اولیه، عملیات اطفاء حریق و انتقال مجروحین به مراکز درمانی آغاز شد که بیمارستان خلیج فارس بندرعباس (بیمارستان سازمانی) به عنوان یکی از ۵ بیمارستان محل رسیدگی به آسیب دیدگان، با پذیرش بیش از ۲۵۰ مصدوم حادثه، خدمات درمانی خود را ارائه کرد که حدود ۱۸۰ نفر از آنان پس از درمان سرپایی مرخص شدند.
وی افزود: اگرچه با توجه به شرایط ناپایدار و آلودگی منطقه، روز یکشنبه ۷ اردیبهشت تمام مراکز اداری و اجتماعی در شهر بندرعباس و مناطق اطراف اسکله شهید رجائی تعطیل اعلام شدند، اما مسئولان اداره کل استان و اعضای کمیتههای تشکیلشده در اداره کل، حاضر شده و ابعاد و نحوه خدماترسانی اداره کل استان در این حادثه بررسی شد.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان تأکید کرد: همچنین به سرعت هماهنگیهای لازم برای ادامه ارائه خدمات شعبه شهید رجائی به عمل آمد تا اختلالی در خدماترسانی به بیمهشدگان ایجاد نشود.
اکبری گفت: روز یکشنبه ۷ اردیبهشتماه، مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی به همراه محمد محمدی، معاون بیمهای سازمان، به منظور بررسی و بازدید از چگونگی خدماترسانی به آسیب دیدگان حادثه، با استقبال مدیرکل استان وارد فرودگاه بندرعباس شدند.
وی ادامه داد: مدیرعامل در گام نخست، در بیمارستان خلیج فارس بندرعباس حاضر شد و با بازدید از بخشهای مختلف این بیمارستان، آمادگی و نحوه خدماترسانی به مجروحین و آسیبدیدگان را مورد بررسی دقیق قرار داد.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان افزود: ایشان همچنین بر بالین مجروحین این حادثه که در بیمارستان حضور داشتند، حاضر شدند و با ارزیابی چگونگی رسیدگی به آسیب دیدگان، با اهدای گل از بیماران بستری عیادت به عمل آوردند.
اکبری با اشاره به تشکیل جلسه فوری برای بررسی وضعیت گفت: جلسهای با حضور مدیرعامل سازمان، مدیرکل و مدیر درمان استان، مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاران اداره کل استان و برخی مسئولان بیمارستان خلیج فارس تشکیل شد تا وضعیت موجود بررسی شده، موانع احتمالی رفع شود و نحوه ارائه سریع و بهینه خدمات در دو بخش درمان و بیمه به آسیب دیدگان حادثه ساماندهی شود.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان افزود: مدیرعامل سازمان در جلسه مشترک با تأکید بر لزوم پیگیری ویژه و سریع در خدماترسانی به آسیب دیدگان، تصریح کرد: نحوه ارائه خدمات بیمهای و درمانی سازمان تأمین اجتماعی باید به گونهای باشد که آثار و عوارض این حادثه به سرعت از زندگی آسیبدیدگان حذف شود.
اهمیت بازدید مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی
وی ادامه داد: در ادامه این جلسه، هر یک از اعضای حاضر، شرایط و برنامههای خود برای ارائه خدمات بیمهای و درمانی به آسیب دیدگان را ارائه کردند.
اکبری با اشاره به اهمیت حضور مدیرعامل سازمان در استان گفت: به دلیل اهمیت این حضور در بررسی و بهبود شرایط، بخش خبری صدا و سیمای مرکز استان نیز در محل حادثه حاضر شد و طی مصاحبهای با مدیرعامل سازمان، اهداف و برنامههای تأمین اجتماعی در خصوص این حادثه برای مردم استان و حادثهدیدگان تشریح شد.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان به سخنان مدیرعامل در آن جلسه اشاره کرد و افزود: سالاری در مصاحبه با واحد مرکز خبر خلیج فارس تأکید کرد که هدف از حضور در استان، بررسی دقیق شرایط و اتخاذ تصمیمات لازم در محل به منظور تسریع در رسیدگی به امور حادثهدیدگان است.
وی همچنین عملکرد بیمارستان خلیج فارس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نحوه پذیرش و ترخیص مصدومان در بیمارستان خلیج فارس تأمین اجتماعی هرمزگان، با وجود فاصله زیاد این بیمارستان از محل حادثه رضایت بخش بود. این مرکز تا زمان بازدید مدیر عامل بدون وقفه حدود ۳۰۰ مصدوم را پذیرش کرده بود و پس از درمان مناسب، اکثر آنان را ترخیص شده بودند.
اکبری گفت: دکتر سالاری همچنین از همکاران خود، بهویژه کادر درمان، بهخاطر رسیدگی سریع به وضعیت مصدومان قدردانی، همچنین از برنامهریزی و تلاش مسئولان استان تقدیر کرد.
وی افزود: مدیرعامل تأکید کرد که این تدابیر باعث شده تا بار مراجعه به یک مرکز متمرکز نشود و سرعت رسیدگی به مصدومان افزایش پیدا کند.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان در تشریح بخش دیگری از سخنان مدیرعامل گفت: ایشان تصریح کردند که دستورات لازم به منظور ارائه خدمات بیمهای به مصدومان و آسیب دیدگان حادثه صادر شده و با توجه به شرایط هر یک از حادثهدیدگان، اقداماتی مانند برقراری مستمری برای بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، مقرری از کارافتادگی، غرامت دستمزد ایام بیماری و سایر خدمات حسب مقررات مربوطه، به سرعت انجام خواهد شد.
اکبری با اشاره به بازدید مدیرعامل از شعبه محل حادثه خاطرنشان کرد: دکتر سالاری در شعبه شهید رجایی بندرعباس (در ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس) حضور پیدا کرد و پس از بازدید از این شعبه و بررسی خسارات واردشده، با توجه به شرایط ناپایدار منطقه، دستور ادامه ارائه خدمات شعبه را در شعبه معین صادر کرد.
وی تشکیل شورای اداری خاص استان را از دیگر اقدامات مؤثر خواند و در این خصوص توضیح داد: جلسه ویژهای از شورای اداری اداره کل استان با موضوع پیشبینی و آمادگی کلیه حوزهها برای ارائه خدمات بیمهای به بیمهشدگان و بازماندگان حادثه تشکیل شد که در آن دستورات لازم درباره لزوم آمادگی تمامی واحدها برای ارائه سریع و بهینه خدمات صادر شد.
اکبری با اشاره به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بندرعباس همزمان با روز کار و کارگر افزود: وزیر محترم روز پنجشنبه یازدهم اردیبهشتماه با دستور رئیسجمهور و به منظور بررسی وضعیت حادثه و نظارت بر روند ارائه خدمات، وارد بندرعباس شد و با استقبال عباس اکبری و همراهی مجموعه همکاران اداره کل و فاطمه جراره، نماینده مردم در شورای اسلامی، در محل حادثه حضور یافته و ابعاد مختلف آن را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان اظهار کرد: حضور در گلزار شهدای کارگر و ادای احترام به مقام شامخ آنان از دیگر برنامههای وزیر کار بود. ایشان پس از این مراسم، به همراه مدیران بیمه و درمان تأمین اجتماعی استان، در بیمارستان محل مداوای مصدومین حادثه حاضر شده و از آسیب دیدگان بستری این حادثه عیادت کرد.
اکبری در تشریح برنامههای روز کارگر گفت: مراسم روز کارگر در بندرعباس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تحت تأثیر این حادثه، با عنوان «مراسم بزرگداشت روز کارگر و سوگواری کارگران از دست رفته در حادثه اسکله شهید رجائی» برگزار شد.
وی افزود: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم با اشاره به ابعاد بیسابقه حادثه انفجار در بندر شهید رجایی، این رویداد را فرصتی برای اصلاحات ساختاری در نظام ایمنی کشور دانست و از پیگیری فوری حمایتهای معیشتی، درمانی و بیمهای برای آسیب دیدگان خبر داد.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان ادامه داد: همچنین وزیر کار با اشاره به حادثه تلخ بندر شهید رجایی، این حادثه را یکی از بزرگترین فجایع کاری در کشور خواند و بر علت حضور خود در بندرعباس، که بر اساس دستور مستقیم رئیسجمهور و در راستای رسیدگی فوری به وضعیت آسیب دیدگان بود، تأکید کرد.
وی تصریح کرد: وزیر کار همچنین خاطرنشان کرد که این حادثه باید به اصلاحات جدی در نظام ایمنی کار منجر شود.
اکبری به تشکیل کارگروه تخصصی اشاره کرد و گفت: با تشکیل کارگروهی در اداره کل به پیشنهاد معاون تعهدات، پیگیری هماهنگی تمامی حوزهها در خدماترسانی به بیمهشدگان و کارگران آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت. در این جلسه اعضای کارگروه معرفی و وظایف محوله هر یک از اعضا در راستای خدماترسانی بهینه به ذینفعان تعیین شد.
مدیر کل بیمه تأمین اجتماعی استان هرمزگان افزود: پس از تشکیل کارگروه، جلسات این گروه با حضور دستگاههای اداری استان برگزار شد که اداره کل تأمین اجتماعی استان از اعضای اصلی این کارگروه بود. خدمات اداره کل در این کارگروه به طور کامل تشریح و نیازمندیهای این اداره کل برای ارائه خدمات بهتر پیگیری شد.
وی در جمعبندی اقدامات کلی اداره کل تأمین اجتماعی در خصوص حادثه بندر رجایی گفت: اقدامات پیرامون این حادثه در دو بخش کارگاههای آسیب دیده و کارگران و شاغلین این کارگاهها متمرکز شد. سازمان تأمین اجتماعی برای کارگاههایی که در حادثه اسکله دچار خسارت شده بودند، تسهیلات ویژهای در نظر گرفت.
مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان افزود: این کارگاهها توانستند لیست حق بیمه ماه حادثه (اردیبهشتماه) را بدون پرداخت وجه ارائه کنند و برای ماههای بعد نیز لیست حق بیمه خود را به صورت یکسوم نقد و مابقی به صورت اقساط پرداخت کنند.
اکبری با بیان آثار انسانی حادثه تأکید کرد: این حادثه متأسفانه به جان باختن 58 نفر و مصدومیت بیش از ۱۲۰۰ نفر از افراد حاضر در محل منجر شد و این موضوع نیاز به ارائه خدمات بیمه و درمانی به موقع به مصدومان و خانواده بازماندگان را دوچندان میکرد.
وی در تشریح جزئیات خدمات ارائهشده گفت: خدمات سازمان برای آسیب دیدگان حادثه اسکله شهید رجایی در بخشهای پرداخت بیمه بیکاری، غرامت دستمزد، مستمری بازماندگان و خدمات درمانی رایگان به آسیبدیدگان انجام شد. غرامت دستمزد برای افراد آسیبدیده خارج از نوبت سندزنی و پرداخت شد.
اکبری ادامه داد: همچنین خدمات ویژهای برای خانوادههای آسیبدیده و متوفیان این حادثه در نظر گرفته شد که بدون نیاز به مراجعه حضوری، فرآیند پرداخت مستمری بازماندگان به سرعت برای آنان انجام و مستمری مربوطه برقرار شد.
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان افزود: تعدادی از کارگران روزمزد فاقد پوشش بیمهای نیز در محل حادثه حضور داشتند که با اقدام مسئولین سازمان تأمین اجتماعی در محل و بررسی وضعیت، این افراد به عنوان کارگر شاغل در روز اول اشتغال در نظر گرفته شده و تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. برای این افراد نیز غرامت دستمزد و برای خانواده متوفیان آنان مستمری بازماندگان برقرار شد.
اکبری در مرور چالشهای پیشروی اداره کل گفت: یکی از چالشهای اصلی در ارائه خدمات به آسیب دیدگان حادثه شهید رجایی، موضوع بازماندگان بود. متأسفانه به علت ابعاد وسیع حادثه، هیچ اثر فیزیکی از برخی کشتهشدگان برجای نمانده بود که این امر، اثبات حضور در محل و صدور گواهی فوت را به فرآیندی زمانبر تبدیل کرده بود.
وی توضیح داد: این فرآیند نیازمند تأیید مراجع قانونی مبنی بر فوت افراد و همچنین شناسایی اجساد غیرقابل تشخیص از طریق آزمایشات DNA بود که ارائه خدمات بیمهای تنها پس از تکمیل این مراحل و صدور مدارک لازم امکانپذیر میشد.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان تصریح کرد: برای پیشگیری از چالشهای قانونی و تسریع در ارائه خدمات بیمهای، راهنماییهای لازم از سوی اداره کل استان به مراجع و دستگاههای ذیربط طی ارسال نامههای رسمی ارائه شد که خوشبختانه در حال حاضر این مراحل به طور کامل انجام شده و کلیه افراد شناسایی شدهاند.