طرح بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب یکی از طرحهای حوزه بیمهای در قالب 20 برنامه تحولی سازمان تأمیناجتماعی است که با هدف تمرکز اطلاعات بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمریبگیران در یک پایگاه داده جامع و ارائه خدمات بدون وابستگی به مکان و زمان طراحی شده است.
مهدی کلانتری دره در گفتوگو با تامین 24، در تشریح دلایل کلیدی حرکت به سمت «سامانه متمرکز بیمه» و یکپارچهسازی شعب تأمین اجتماعی گفت: صرفهجویی در زمان به منظور اعمال
بروزرسانیهای نرمافزاری جدید، همچنین امکان کنترل صحت اطلاعات در کل کشور به علت تمرکز دادهها از عمدهترین دلایل هستند. همچنین لزوم هوشمندسازی و انجام اتوماتیک فرآیندها بدون دخالت دست کاربران، ایجاد بستر اطلاعاتی به منظور ارائه سرویسهای متمرکز از دلایل رفتن به اجرای سمت سیستم یکپارچه بیمه متمرکز است.
وی در بیان دلایل اثرگذار در ضرورت پیگیری ابعاد مختلف طرح بیمه متمرکز، به ایجاد سیستم مانیتورینگ برای کنترل اطلاعات در شعب و مراکز استانها اشاره کرد و افزود: این سیستم امکان نظارت دقیقتر بر جریان اطلاعات را فراهم میآورد. همچنین، اجرای برنامههای عملیاتی سازمان در حوزه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، برای مخاطبان امکان و سهولت اتصال به میز خدمات الکترونیکی دولت را فراهم می کند.
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین ادامه داد: از سوی دیگر، پیادهسازی بیمه متمرکز امکان تعامل روان و برخط با تمام سازمانها و ارگانهای سرویسدهنده و سرویسگیرنده را محقق خواهد کرد و این مهم زمینهساز استفاده حداکثری از سرویسهای این سازمانها و نهادها خواهد بود.
ارائه خدمات باکیفیت و فراشعبهای
کلانتری با تأکید بر اینکه حذف حجم زیادی از مکاتبات برونسازمانی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای طرح بیمه متمرکز دانست و گفت: علاوه بر این، انجام سریع فرآیندهای مرتبط با اتصال به سامانههای بیرونی نیز از دیگر دلایل پیگیری بیمه متمرکز هستند. این عوامل در کنار هم، به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای عملیاتی منجر خواهند شد.
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در پاسخ به اینکه «اجرای این طرح چه تغییرات ملموسی در تجربه بیمهشدگان و کارکنان شعب ایجاد میکند»، گفت: با اجرای این طرح تمامی سرویسهای مربوط به بیمهشدگان و همچنین کارفرمایان قابلیت ارائه به صورت غیرحضوری و در کمترین زمان و نیز با کیفیت بالا را خواهند داشت. همچنین برای کارکنان شعب امکان ارائه خدمات به صورت فراشعبهای فراهم خواهد شد. این تحول قطعاً دسترسی به خدمات بیمهای را دگرگون و بهرهوری نیروی انسانی را افزایش خواهد داد.
راهکارهای جایگزین و پشتیبان مقابله با بروز اختلال
کلانتری در پاسخ به پرسشی درباره پیشبینی شرکت از واکنش کارکنان و مشکلات فنی احتمالی در اجرای طرح بیمه متمرکز، ضمن تشریح راهکارهای پیشگیرانه گفت: باتوجه به اینکه در سیستم جدید تمامی خدمات بر اساس اطلاعات متمرکز ارائه میشود، قطعیسامانههای مربوطه باعث بروز مشکل خواهدشد.
وی در عین حال، با اطمینان از وجود تمهیدات لازم برای مقابله با این چالش، افزود: با ایجاد روشهای ارتباطی جایگزین و نیز راهاندازی مراکز اطلاعاتی پشتیبان وکپی (Mirror) میتوان بهطور مؤثر از بروز مشکلات محتمل پیشگیری و تداوم خدمات را تضمین کرد.
مدیرعامل شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین در بیان سازوکارهای حفاظتی در جلوگیری از نشت یا سوءاستفاده از دادهها افزود: کنترل دسترسیها و ثبت و نگهدای لاگهای عملیاتی کاربران برای جلوگیری از این مسأله پیشبینی شده است.
او با تأکید بر اینکه با اجرای این طرح تمامی سامانههای بیمهای به صورت متمرکز و یکپارچه ارئه خواهند شد، اضافه کرد: علاوه براین، با سایر سامانههای درون سازمانی مانند درمان یا سایر سازمانها و ارگانهای سرویسدهنده (ثبت احوال، نظام وظیفه، ثبت شرکتها و بانکهای عامل) نیز زمینه تعامل برخط فراهم خواهد شد و در نهایت تمامی این عوامل بستر ارائه خدمات روان و آسان به مخاطبان سازمان را هموار خواهندکرد.