به گزارش تامین24 به نقل از روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی هرمزگان، محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان با عباس اکبری، مدیرکل و غلامعباس مومنی مدیر درمان تامیناجتماعی استان و جمعی از معاونین بیمهای و درمانی استان دیدار و گفتگو کرد.
استاندار هرمزگان در این نشست با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی و نقش تأمین اجتماعی در تقویت آرامش عمومی، اظهار کرد: علی رغم وجود چالشها و کمبودها، برآیند فعالیتها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی مثبت ارزیابی میشود.
وی افزود: خوشبختانه به لحاظ سرانههای درمانی در کشور مشکل خاصی وجود ندارد اما ضرورت دارد انحصار خدمات و مدیریت منابع درمانی شکسته شود.
آشوری افزایش امکانات درمانی را ضرورتی اجتنابناپذیر دانست و بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به صورت غیر مستقیم در ساخت بیمارستان ستاره خلیج فارس نقش دارد از این رو باید از این ظرفیت نیز استفاده شود.
وی همچنین بر لزوم تشکیل کارگروهی ویژه برای حل مشکلات سازمان تأمین اجتماعی و رفع کمبودها تأکید کرد.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان ضمن تشریح عملکرد سال گذشته و برنامههای پیشرو، اعلام کرد که بالغ بر یک میلیون و ۳۲ هزار نفر در استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند که معادل ۵۰ درصد جمعیت استان هرمزگان است.
عباس اکبری با بیان اینکه در استان هرمزگان قریب به ۳۱ هزار کارگاه فعال مشغول به فعالیت هستند افزود: از این تعداد قریب به ۱۱ هزار کارگاه در زمره کارگاههای مشمول معافیت بیمه ای سهم کارفرما قرار دارند.
وی با بیان اینکه سازمان تأمیناجتماعی در سه بخش اصلی تعهدات کوتاهمدت، تعهدات بلندمدت و خدمات درمانی به جامعه هدف خدمترسانی میکند گفت: در بخش تعهدات کوتاهمدت، در سال گذشته ۲۳ هزار سند پرداختی صادر شده است که شامل پرداخت هدیه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک بارداری، هزینه وسایل کمک پزشکی، هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه، کمک هزینه مراسم ترحیم، غرامت نقض عضو و ... است.
اکبری درباره تعهدات بلندمدت بیان کرد: در این بخش نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و پرداختیها در سال گذشته به ۱۰ همت رسیده است که رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشته است.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان با تأکید بر حرکت این سازمان بهسوی توسعه خدمات غیرحضوری گفت: طی سال گذشته، ۱۴۵ هزار خدمت غیرحضوری به بیمهشدگان، ۱۵ هزار خدمت به مستمریبگیران و ۱۴۵ هزار خدمت نیز به کارفرمایان ارائه شده است.
وی از انجام همسانسازی حقوق مستمریبگیران نیز خبر داد و گفت: این طرح در سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی آغاز شد، امسال نیز ۳۰ درصد دیگر اعمال شده و این روند در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.
اکبری به برخی اقدامات سازمان تامیناجتماعی در سال گذشته اشاره و بیان کرد: طرح کرامت رضوی برای اعزام جمعی از بازنشستگان به مشهد مقدس، پرداخت تسهیلات به مستمریبگیران و اجرای طرح تقدیر از کارفرمایان نمونه از جمله دیگر برنامههای سازمان بوده است.
وی اپلیکیشن «تامین من» را یکی از راههای ارتباطی نوین سازمان دانست و افزود: پس از واریز حق بیمه، پیامک ماهیانه برای بیمهشدگان ارسال میشود که حاوی اطلاعات دقیق و شفاف است و اگر بیمهشدگان مغایرتی در نام کارگاه، عنوان شغلی و مبلغ دستمزد مشاهده کنند میتوانند به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان برنامههای سال جاری را شامل پرداخت متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران، اجرای طرح شناسایی بیمهشدگان جدید و اجرای ۲۰ طرح تحولی برای تقویت و ارتقای خدمات به جامعه هدف این سازمان عنوان کرد.
اکبری به حوادث تلخ سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: حادثه بندر شهید رجایی یکی از این موارد بود که از ابتدا سازمان تأمیناجتماعی در بخشهای بیمه ای و درمانی حضوری موثر داشت.
وی اضافه کرد: برقراری مستمری برای بازماندگان متوفیان به سرعت برقرار شد، حتی برای افرادی که در استانهای دیگر بیمهپردازی داشتند، بدون نیاز به حضور خانواده آنها پرونده تشکیل و مستمری آنها برقرار شد.
اکبری بیان کرد: پشتیبانی از کارگاههای آسیبدیده، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمهشدگانی که کارگاهشان آسیب دیده بود، کمک هزینه مراسم ترحیم برای خانوادههای متوفیان و غرامت ایام دستمزد ایام بیماری از دیگر اقدامات حمایتی بود که در این حادثه صورت گرفت.
مدیرکل تأمیناجتماعی استان هرمزگان همچنین به حادثه تجاوز دشمن اشاره کرد و گفت: در این شرایط حساس سازمان با اقدامات ویژه، باعث پایداری سیستم شد و اطمینان حاصل کرد که هیچ مشکلی برای جامعه هدف پیش نیاید.
وی از پرداخت حقوق مستمریبگیران و بازنشستگان قبل از موعد مقرر در زمان جنگ خبر داد و افزود: به منظور حمایت از کارگاهها، تمدید مهلت واریز حق بیمه برای آنها نیز در دستور کار قرار گرفت و مهلت یک هفتهای برای همه و در مواردی دو هفتهای برای برخی کارگاهها در نظر گرفته شد.
اکبری به چالشهای پیشروی سازمان اشاره و بیان کرد: ۶.۵ همت مطالبات از کارگاههای مختلف در استان وجود دارد که از آنها درخواست می شود هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کنند.
وی افزایش هزینه های ناشی از برقراری بازنشستگی های پیش از موعد را به عنوان دیگر چالش پیش روی سازمان نام برد و افزود: طی ۵ سال گذشته ۶۲ درصد از بازنشستگیها به صورت پیش از موعد برقرار شده است.
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان در پایان معضلات فرار بیمهای و دستمزدهای غیرواقعی و نا متعارف را نیز از جمله سایر چالشهای سازمان تامیناجتماعی ذکر کرد.