به گزارش تامین 24، براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «طرح صدور کارت رفاهی رانندگان تاکسی، با هدف افزایش قدرت خرید خانوار بانک رفاه کارگران در راستای ایفای نقش اثربخش در حوزه مسئولیتهای اجتماعی به تمامی رانندگان تاکسی در سراسر کشور اجرایی میشود».
ظاهراً کارت رفاهی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید اعتباری اعطا میشود. مشمولان میتوانند برای دریافت کارت مذکور به شعب بانک رفاه کارگران مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.این کارت بر اساس اعتبارسنجی صادر میشود و دارندگان میتوانند پس از دریافت کارت از شعب بانک رفاه کارگران به مراکز فروش کالای طرف قرارداد به این بانک مراجعه و نسبت به خریداری کالای مورد نیاز خود اقدام کنند.
پیش از آن، اول تیرماه، روابط عمومی بانک رفاه کارگران طی اطلاعیهای اعلام کرده بود: «بانک رفاه کارگران با هدف افزایش قدرت خرید خانوارها، در راستای ایفای نقش اثربخش در حوزه مسئولیتهای اجتماعی به تمامی رانندگان تاکسی در سراسر کشور، کارت رفاهی تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان اعطا میکند».برای دریافت این کارت نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک هم نیست و متقاضیان میتوانند به آدرس اینترنتی اعلامی از سوی شعب بانک رفاه مراجعه و درخواست خود را برای دریافت کارت اعتباری ثبت کنند.
در این طرح، رانندگانی که در مدت جنگ ۱۲ روزه یا بحرانهای ناشی از آن بیکار شدهاند و منبع درآمد اصلی خود را از دست دادهاند، براساس «اعتبارسنجی»، کارت اعتباری خرید دریافت میکنند؛ هرچند در ارتباط با نحوه و چگونگی اعتبارسنجی رانندگان توضیحی داده نشده، اما در مجموع مکانیسم اعتبارسنجی براساس سنجش قدرت خرید یا آزمون توان بازپرداخت رانندگان یا به عبارتی آزمون وسع رانندگان عمل میکند.بدون تردید این کارت رفاهی در شرایط فعلی میتواند بخشی از کمبودهای معیشتی خانوارهایی را که تنها منبع درآمدشان رانندگی تاکسی است، جبران کند و برای آنان امکانی برای خرید اقلام ضروری و اساسی خانوار فراهم کند.
محمدزاده، یک راننده تاکسیهای اینترنتی در تهران در این رابطه با بیان اینکه در طول مدت جنگ ۱۲ روزه، عموماً مسیریابها قطع بود و کار رانندگان تاکسیهای اینترنتی در عمل تعطیل بود؛ به «تامین 24» گفت: از سوی دیگر، شهر خلوت بود و رفت و آمد چندانی صورت نمیگرفت. در نتیجه ما نمیتوانستیم حتی به عنوان تاکسی خطی کار کنیم یا به اصطلاح مسافرکشی کنیم.او ادامه داد: در آن مدت، درآمد ما تقریباً به صفر رسیده بود و این در حالی است که هزینههای جاری زندگی به اضافه قبوض انرژی و کرایه خانه پابرجا بود و هست و باید به هر شکل ممکن هزینه های این موارد نیز تأمین شود.
محمدزاده، اعطای کارت رفاهی به رانندگان تاکسی از سوی بانک رفاه را اقدامی مثبت دانست و گفت: اگر این کارتها به سرعت و بدون نیاز به انتظار طولانی به رانندگان داده شود، میتواند برای تامین نیازهای ساده زندگی و خرید کالاهای اساسی از جمله خوراکیها و نیازمندیهای اصلی خانوار به کار آید. البته همه چیز مشروط به این است که کار تا حد ممکن سریع پیش برود و ظرف روزهای آینده رانندگان بتوانند این کارت را دریافت و با آن از فروشگاهها خرید کنند.در روزهای گذشته، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی فرایند اجرایی صدور کارت رفاهی رانندگان تاکسی از بانک رفاه بازدید کرد و در این نشست ضمن تماس با واحدهای مرتبط، ابعاد اجرایی این طرح را مورد بررسی قرار داد.
به نظر میرسد، بانک رفاه کارگران به عنوان بازوی مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همکاری خوبی در بحث حمایت از گروههای در معرض آسیب از جمله رانندگان تاکسی به عمل آورده است. این در حالی است که در روزهای گذشته، سیدمالک حسینی، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اهدای لوح تقدیر به اسماعیل للـهگانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران از عملکرد بانک رفاه در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزایی از منابع بودجهای بند «الف» تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ تقدیر و تشکر کرد. اعطای کارت رفاهی به رانندگان تاکسی را نیز باید در ادامه همین مسیر حمایتهای مالی بانک رفاه از طبقات مزدبگیر و رونقبخشی به عرصه روابط کار تلقی کرد.در این شرایط، آنچه به گفته رانندگان تاکسی اهمیت دارد، تسهیلگری در صدور کارتهای اعتباری و تسهیل در بازپرداخت اعتباری است که در این شرایط بحرانی، صرف خرید مایحتاج اساسی زندگی میشود و خانوادههای بدون درآمد منظم را از رنج سفرههای خالی نجات میبخشد.
اختتامیه نمایشگاه صندوق های بازنشستگی باحضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر دیروز ۲۶ بهمن ماه در مصلی تهران برگزار شد.
در هفته ملی جمعیت، زایشگاه بیمارستان تامین اجتماعی شهید دکتر بهشتی به عنوان برترین زایشگاه سطح استان فارس شناخته شد.