رئیس درمانگاه شهید نادر مهدوی خورموج گفت: از زمان آغاز بهکار این مرکز درمانی در سال ۱۴۰۱، میزان مراجعات با افزایش قابل توجهی روبهرو بوده، بهطوریکه تعداد مراجعان در سال ۱۴۰۳ به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده است.
سیما غریبی در گفتوگو با آتیهآنلاین افزود: درمانگاه شهید نادر مهدوی با زیربنایی بالغ بر ۳ هزار و ۳۰ متر مربع در دو طبقه و یک طبقه زیرزمین فعالیت میکند و در حال حاضر به صورت تکشیفت در نوبت صبح فعال است.
وی اظهار کرد: در این مرکز خدمات متنوعی از جمله پزشک عمومی، تزریقات و پانسمان، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی و مامایی ارائه میشود؛ همچنین حضور متخصصان زنان و زایمان، داخلی و اطفال نیز بخشی از ظرفیت تخصصی درمانگاه است.
رئیس درمانگاه شهید نادر مهدوی خورموج با تأکید بر کامل بودن تجهیزات درمانگاه، گفت: این درمانگاه از نظر تجهیزات کمبودی ندارد و حتی یک دستگاه آمبولانس برای اعزامهای اورژانسی در اختیار دارد و همچنین واحد سرپایی مرکز مجهز به مانیتور فشار خون و سایر تجهیزات مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، مجموع مراجعان به درمانگاه ۴۵ هزار و ۴۷۹ نفر بود که میانگین ماهانه آن حدود ۳ هزار و ۷۹۹ نفر است؛ این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار و ۴۲۳ نفر افزایش یافته که میانگین ماهانه آن بیش از ۵ هزار نفر است.
غریبی با اشاره به استقبال مردم روستاهای اطراف بیان کرد: با توجه به استقبال بالا، بسیاری از مردم خواستار فعالیت مرکز در دو شیفت هستند؛ فضای فیزیکی و ظرفیت نیروی انسانی درمانگاه پاسخگوی فعالیت در دو شیفت است اما در حال حاضر این امکان فراهم نشده است.
وی درباره تأمین دارو در این مرکز گفت: ۹۵ درصد داروهایی که توسط پزشکان تجویز میشود در داروخانه درمانگاه موجود است و تنها ۵ درصد نیاز به تأمین از مراکز دیگر دارد؛ در صورت نیاز، کمبودها از بیمارستانهای سلمان فارسی و کلینیک مبعث تأمین میشود.
غریبی افزود: در مجموع ۲۴ نیروی انسانی در درمانگاه مشغول به کار هستند که پنج نفر از آنها پزشک (شامل سه پزشک عمومی، یک دندانپزشک و یک دکترای داروسازی) هستند؛ نیروهای پشتیبان شامل ۱۰ نفر در بخشهای خدمات، تاسیسات، نگهبانی و مالی، و نیروهای درمانی شامل هشت نفر در رشتههای پرستاری، مامایی، دارویی و آزمایشگاهی هستند.
وی مهمترین چالش موجود را کمبود نیروی فناوری اطلاعات دانست و گفت: این نیرو از طریق آزمونهای رسمی جذب میشود و در صورت تأمین آن، مشکل خاصی در حوزه منابع انسانی نخواهیم داشت.
رئیس درمانگاه خورموج با بیان اینکه اکثر مراجعان از بیمهشدگان تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: در حال حاضر منتظر دریافت پروانه بهرهبرداری هستیم تا بتوانیم خدمات را به سایر بیمهها از جمله نیروهای مسلح نیز ارائه دهیم.
غریبی همچنین از تلاش برای جذب دندانپزشک دوم خبر داد و افزود: با توجه به وجود دو یونیت دندانپزشکی، امکان ارائه خدمات بیشتر فراهم است اما علیرغم رایزنی با برخی پزشکان، تاکنون موفق به جذب فرد مناسب نشدهایم.
وی با اشاره به افزایش رضایتمندی بیماران گفت: بر اساس نظرسنجیهای انجامشده، رضایتمندی مراجعان از ابتدای فعالیت درمانگاه از ۷۴ درصد به ۹۲ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده رشد کیفی خدمات ارائه شده است.
زینب رنجکش
سیما غریبی در گفتوگو با آتیهآنلاین افزود: درمانگاه شهید نادر مهدوی با زیربنایی بالغ بر ۳ هزار و ۳۰ متر مربع در دو طبقه و یک طبقه زیرزمین فعالیت میکند و در حال حاضر به صورت تکشیفت در نوبت صبح فعال است.
وی اظهار کرد: در این مرکز خدمات متنوعی از جمله پزشک عمومی، تزریقات و پانسمان، آزمایشگاه، داروخانه، دندانپزشکی و مامایی ارائه میشود؛ همچنین حضور متخصصان زنان و زایمان، داخلی و اطفال نیز بخشی از ظرفیت تخصصی درمانگاه است.
رئیس درمانگاه شهید نادر مهدوی خورموج با تأکید بر کامل بودن تجهیزات درمانگاه، گفت: این درمانگاه از نظر تجهیزات کمبودی ندارد و حتی یک دستگاه آمبولانس برای اعزامهای اورژانسی در اختیار دارد و همچنین واحد سرپایی مرکز مجهز به مانیتور فشار خون و سایر تجهیزات مورد نیاز است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، مجموع مراجعان به درمانگاه ۴۵ هزار و ۴۷۹ نفر بود که میانگین ماهانه آن حدود ۳ هزار و ۷۹۹ نفر است؛ این رقم در سال ۱۴۰۳ به ۶۰ هزار و ۴۲۳ نفر افزایش یافته که میانگین ماهانه آن بیش از ۵ هزار نفر است.
غریبی با اشاره به استقبال مردم روستاهای اطراف بیان کرد: با توجه به استقبال بالا، بسیاری از مردم خواستار فعالیت مرکز در دو شیفت هستند؛ فضای فیزیکی و ظرفیت نیروی انسانی درمانگاه پاسخگوی فعالیت در دو شیفت است اما در حال حاضر این امکان فراهم نشده است.
وی درباره تأمین دارو در این مرکز گفت: ۹۵ درصد داروهایی که توسط پزشکان تجویز میشود در داروخانه درمانگاه موجود است و تنها ۵ درصد نیاز به تأمین از مراکز دیگر دارد؛ در صورت نیاز، کمبودها از بیمارستانهای سلمان فارسی و کلینیک مبعث تأمین میشود.
غریبی افزود: در مجموع ۲۴ نیروی انسانی در درمانگاه مشغول به کار هستند که پنج نفر از آنها پزشک (شامل سه پزشک عمومی، یک دندانپزشک و یک دکترای داروسازی) هستند؛ نیروهای پشتیبان شامل ۱۰ نفر در بخشهای خدمات، تاسیسات، نگهبانی و مالی، و نیروهای درمانی شامل هشت نفر در رشتههای پرستاری، مامایی، دارویی و آزمایشگاهی هستند.
وی مهمترین چالش موجود را کمبود نیروی فناوری اطلاعات دانست و گفت: این نیرو از طریق آزمونهای رسمی جذب میشود و در صورت تأمین آن، مشکل خاصی در حوزه منابع انسانی نخواهیم داشت.
رئیس درمانگاه خورموج با بیان اینکه اکثر مراجعان از بیمهشدگان تأمین اجتماعی هستند، بیان کرد: در حال حاضر منتظر دریافت پروانه بهرهبرداری هستیم تا بتوانیم خدمات را به سایر بیمهها از جمله نیروهای مسلح نیز ارائه دهیم.
غریبی همچنین از تلاش برای جذب دندانپزشک دوم خبر داد و افزود: با توجه به وجود دو یونیت دندانپزشکی، امکان ارائه خدمات بیشتر فراهم است اما علیرغم رایزنی با برخی پزشکان، تاکنون موفق به جذب فرد مناسب نشدهایم.
وی با اشاره به افزایش رضایتمندی بیماران گفت: بر اساس نظرسنجیهای انجامشده، رضایتمندی مراجعان از ابتدای فعالیت درمانگاه از ۷۴ درصد به ۹۲ درصد افزایش یافته است که نشاندهنده رشد کیفی خدمات ارائه شده است.
زینب رنجکش