
گردشگری یا هتلسازی مساله این است
گردشگری در دولت یازدهم تبدیل به یکی از مهمترین و اساسیترین مباحثی شده که به ویژه پس از برجام در دولت و مجلس مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
گردشگری در دولت یازدهم تبدیل به یکی از مهمترین و اساسیترین مباحثی شده که به ویژه پس از برجام در دولت و مجلس مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
تامین 24/ توجه به حوزه گردشگری در این مدت منحصر به بحث هتلسازی بوده و دیگر بخشهای صنعت گردشگری همواره مغفول واقع شدهاند، آموزش نیروی انسانی وحمل و نقل هم از ارکان گردشگری محسوب میشوند اما در حال حاضر ترجیح و اولویت مسوولان این حوزه بر موضوع هتلسازی تعریف شده است و گویی ضرورتی برای سرمایهگذاری و توجه در سایر بخشهای این صنعت احساس نمیشود.
این موضوع تا جایی پیش رفته است که هتلسازی در سالهای اخیر تبدیل به یکی از موارد پرطرفدار در میان سرمایهگذاران داخلی شده است. هرچند که این استقبال از صنعت پرسود هتلسازی ممکن است کیفیت را مورد غفلت قرار دهد. با این حال ١١ و ١٢ مهرماه در تهران همایشی برگزار خواهد شد تا فرصتی ایجاد کند که سرمایهگذاران بخش هتلسازی در کشورهای دیگر از نزدیک با مسوولان اقتصادی و گردشگری ایران مذاکره کنند.
این همایش با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با حضور مسوولان ارشد و نمایندگان مجلس و مسوولان و کارشناسان حوزه گردشگری برگزار خواهد شد. سعید شیرکوند، معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی در جلسهای که روز گذشته برای تشریح اهداف «همایش بینالمللی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری» برگزار شد، هدف از برگزاری این همایش را این طور اعلام کرد: «از جمله اهداف برگزاری این همایش ایجاد ظرفیتهای جدید در صنعت گردشگری، شناسایی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در صنعت هتل، ترغیب و تشویق افراد، شرکتها و موسسات به ورود و فعالیت در این بخش و همراه کردن سازمانهای دولتی متولی به حمایت و مساعدت از این صنعت است.»
سعید شیرکوند در پاسخ به انتقاداتی در خصوص عدم انعقاد قرارداد بین ایران و شرکتهای سرمایهگذاری خارجی پس از برجام نیز گفت: «سرمایهگذار خارجی ایران را نمیشناسد، اطلاعات دقیقی درباره ایران ندارد و باید این موارد شفافسازی شود. سرمایهگذار با خواهش یا توپ و تشر نمیآید، بلکه با محاسبه میآید. سرمایهگذار عاقل است. اگر این طور نبود، صاحب سرمایه نمیشد. ضمن آنکه سرمایهگذار دنبال سود میگردد. ما فکر میکنیم آنها قوانین و فضای ایران را نمیشناسند و تصورات اشتباهی دارند که در فرصت این همایش میتوان آنها را از طریق مقامات ارشد برطرف کرد. تحقیق و مطالعه سرمایهگذار خارجی برای ورود به بازار زمان میبرد. سرمایهگذاری با تجارت متفاوت است. طبیعی است که برای ساخت یک کارخانه، شش ماهه تصمیم نمیگیرند، اما برای تجارت میتوان با سرعت بیشتری عمل کرد».
شیرکوند با تاکید بر اینکه در دولت یازدهم صنعت هتلسازی پیشرفت قابل توجهی داشته است گفت: «از آغاز شروع هتلسازی در ایران تا سال ١٣٩٢ تنها ١٣٠ هتل در کشور مورد بهرهبرداری قرار گرفته بودند. این در حالی است که در دولت یازدهم نزدیک به ٣٠ هتل مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و تا پایان سال ٩٦، ٢٠ هتل دیگر نیز به مرحله بهرهبرداری خواهند رسید».
وی در ادامه بر تمرکز همایش پیش رو در حوزه جذب سرمایهگذاران خارجی در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: «برگزاری همایش سرمایهگذاری صنعت گردشگری در ایران توجه خاصی به هتلسازی دارد. معتقدیم دولت یازدهم در سه سال گذشته هتلسازی را به عنوان یک رویکرد شاخص خود معرفی کرده است».
در نشست روز گذشته علاوه بر معاون برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی، یکی از برگزارکنندگان همایش درباره آن به حاضران توضیح داد: سه گروه کاملا مشخص شرکتها در این همایش شرکت خواهند داشت، یک گروه مربوط به صنعت گردشگری با محور هتلداری و مجتمعهای توریسیتی است، یک گروه هلدینگهای بزرگ ساختمانی هستند که فعالیتهایی از جمله طراحی و ساخت و ساز انجام میدهند. گروه سوم هم بانکها و موسسات مالی هستند، به این دلیل که یکی از مواردی که باعث میشود کارها پیش نرود این است که بانکها آمادگی ندارند، بانکها نمیتوانند قانون سرمایهگذاری خارجی را که یک قانون پیشرفته هم هست اجرا کنند و با توجه به سودی که وجود دارد کمتر روی پروژههای بلندمدت سرمایهگذاری میکنند.
منبع : روزنامه اعتماد