تامین 24 / امروز گردشگری را نمیتوان تنها به یک مبحث اقتصادی خلاصه کرد. بلکه سیاست، اجتماع و فرهنگ کشور مقاصد گردشگری به شدت بر این صنعت تأثیرگذار است و حتی میتوان در آینده نزدیک به این موضوع اشاره کرد که کشورهای دارای صنعت گردشگری قوی حتماً اقتصاد و سیاست قوی نیز خواهند داشت.
گردشگری در شرایط فعلی که اقتصاد مقاومتی موضوع اصلی کشور است میتواند نقش مهمی ایفا کند و فرصتهای شغلی متعددی را در برابر کشور قرار دهد، اما کشور در حال حاضر با مشکلاتی در راستای توسعه گردشگری مواجه است که گاهی نهچندان بزرگ ولی بسیار مهم هستند.
در این میان تورگردانان جهان و آژانس داران بینالمللی به خوبی میتوانند مشکلات گردشگری کشور و استان اصفهان را مطرح و به شکل مشاورانی رایگان کشور را در اعتلای گردشگری کمک کنند.
روز گذشته نشست تورگردانان بینالمللی هلندی، بلژیکی، برزیلی، اتریش، مکزیک، اروگوِئه، نروژ، ایتالیا، اسپانیا و هند با مدیرکل گردشگری، صنایعدستی و میراث فرهنگی استان و مسئولان گردشگری اصفهان برگزار و مشکلات و حسنهای گردشگری مطرح شد.
در حالی که هنوز تبلیغات ضد ایرانی در دنیا رایج است در این نشست مهماننوازی ایرانیها موجب شگفتی همه تورگردانان شد و از این موضوع به عنوان یک جاذبه گردشگری یاد میکردند.
تبلیغات نامناسب، ضعف گردشگری ایران
در این جلسه کریستینی، تورگردان برزیلی تبلیغات نامناسب را از ضعفهای گردشگری ایران عنوان کرد و گفت: در مورد ایران تبلیغات تخریب کننده همواره وجود دارد، اما شما برای گردشگری کشورتان نتوانستهاید تبلیغات خوب و گستردهای داشته باشید و باید گفت گاهی هیچ تبلیغی از کشور بینظیر ایران وجود ندارد.
خدمات شهری نامتناسب با یک کشور گردشگری
سایرینا، کارشناس گردشگری ایتالیایی و تورگردان بینالمللی در خصوص وضعیت گردشگری در ایران و اصفهان گفت: متاسفانه خدمات شهری در اصفهان و ایران متناسب با یک کشور گردشگری نیست و شما در خصوص سادهترین چیزها مثل سرویس بهداشتی با مشکل مواجه هستید.
وی ادامه داد: شما نه تنها با تعداد اندک سرویس بهداشتی مواجه هستید در خصوص میزان سرویسهای فرنگی نیز دقت به خرج ندادهاید این در حالی است که اکثر گردشگران ورودی به ایران دارای سن و سال زیادی هستند و به شدت به سرویس بهداشتی محتاج هستند.
این کارشناس و تورگردان ایتالیایی تصریح کرد: موضوع فرهنگ ترافیک مشکل بعدی شهرهای توریستی ایران به خصوص اصفهان است و در واقع چه در بحث پیاده و چه در بحث سواره مخصوصاً در مراکز گردشگری مشکل زیادی وجود دارد و برای عبور از خیابان گردشگران به شدت با مشکل مواجه هستند.
سختیهای فراوان داد و ستد و تغییر ارز
در ادامه این جلسه سنا از تورگردانان کشور پرو اظهار کرد: در زمینه داد وستد و تغییر پول از ارزهای رایج به ارز ایران سختیهای فراوانی وجود دارد و کارتهای بانکی در ایران جوابگو نیست و نقل و انتقال بانکی بهسختی امکانپذیر است.
وی تاکید کرد: در ایران امنیت به شدت بالا است و در منطقهای که مدام از آن فقط در مورد جنگ صحبت میشود آرامش کشور ایران خود میتواند یکی از مؤلفههای جذب گردشگر باشد، اما این نیازمند تبلیغ و بازاریابی بیشتر ایران در جهان است.
رضوان حسین، از تورگردانان کشور نروژ نیز اظهار کرد: قیمتها و وضعیت قیمتگذاری در ایران پیچیدگی خاصی دارد و مدام گردشگران را سردرگم میکند شما قیمتها را به ریال مینویسید و به تومان پرداخت میکنید این در حالی است که برای یک گردشگر درک چنین موضعی اندکی دشوار است.
وی تاکید کرد: مقاصدی مثل ایران که دارای مناطق بکر و دست نخورده طبیعی و تاریخی است نیازمند معرفی و تبلیغات مناسب است و باید به شدت کشور ایران روی این موضوع کار کند چراکه حتی در پروازهای ورودی به ایران و یا آسیا از ایران تبلیغی نیست یا بسیار اندک است.
کباب ایرانی یک مقصد گردشگری است
شین از کشور چین که کارشناس گردشگری و تورگردان بینالمللی است، مؤلفه گردشگری غذای ایران را یک فرصت عنوان کرد و گفت: شما غذاهای اصیل فراوانی دارید که مردمان جهان قطعاً از آنها لذت خواهند برد، کباب ایرانی شاید خود یک مقصد گردشگری در بخش غذا باشد و باید روی این موضوع نیز تمرکز کنید چون توانایی پذیرش گردشگر از این طریق نیز وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: ایران یک جواهر منحصر به فرد در گردشگری است، اما هنوز نتوانسته خودش را جلو بکشد و پس از این کار حتماً سیل گردشگران به این کشور سرازیر میشود.
نبود اینترنت پرسرعت یک نقطهضعف بزرگ
پاتریشیا از هند اما نبود اینترنت پر سرعت را در شهر گردشگر پذیر اصفهان یک نقطه ضعف بزرگ عنوان کرد و افزود: اینترنت پر سرعت و در دسترس در تمام نقاط شهر موجب میشود تا گردشگران خود به عنوان سفیرانی در شبکههای اجتماعی تبلیغ ایران را انجام دهند و باید این امکان را به شهرتان اضافه کنید.
در ادامه این جلسه فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: امروز امنیت ایران در خاورمیانه زبانزد است و باید از این فرصت به درستی استفاده کنیم و در تلاشیم تا گردشگری را توسط این مؤلفه گسترده کنیم.
وی ادامه داد: ایران با توسعه گردشگری به دنبال دوستی و مودت با کشورهای جهان است و به همین منظور توانسته در سه سال گذشته 50 درصد رشد ورود گردشگر داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: ثبت هفت اثر جهانی، وجود 23 هزار اثر تاریخی و ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایعدستی نشان میدهد اصفهان یک شرایط استثنایی را برای گردشگری در این شهر به وجود آورده است.
مطرح کردن مشکلات گردشگری توسط تورگردانان و کارشناسان گردشگری جهان نشان میدهد که آنچه علاوه بر زیرساخت باید برای حضور گسترده گردشگر آماده شود چیست، ما باید قبول کنیم سالهاست با تمام تلاشها، قول و قرارها نتوانسته ایم پیشرفت محسوسی در این صنعت داشته باشیم پس بهتر است با مدنظر قرار دادن نکات ویژهای که کارشناسان خارجی به ما گوشزد میکنند در کنار ایجاد زیرساختهای قوی بتوانیم این صنعت را که در آینده بی شک پیشتاز صنایع جهان خواهد بود در کشور تقویت کنیم.