«سامانه شناسایی مدیران آینده تامین اجتماعی» از ابتدا تا امروز

مجالی برای شایسته‌سالاری واقعی

یکی از نخستین طرح‌های دکتر مصطفی سالاری در بدو حضور به سازمان تامین اجتماعی، ایجاد سامانه شناسایی مدیران آینده تامین اجتماعی بود؛ یک بانک اطلاعاتی برای انتخاب مدیران آینده سازمان در قالب شایسته سالاری.

 

علی پازکیان

 

تامین 24 / مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی شهریورماه 98 در رابطه با اهمیت این طرح برای سازمان گفته بود: «انتخاب مدیران آینده برای ما بسیار جدی است. از مدیران و کارکنان سازمان می‌خواهیم که این موضوع را جدی بگیرند و آن را به تمامی همکاران در سراسر کشور اطلاع دهند. در جلسات سازمانی در سطح کشور هم حساسیت خود را نشان دهند.»

سالاری در نظر دارد تا از میان خانواده 70 هزار نفری سازمان تامین اجتماعی، کسانی را که توان اجرایی فراتر از جایگاه خویش دارند ولی از روابط محرومند، ظابطه‌مند به جایگاهی فراتر ارتقا دهد.

فراخوان طرح از 29 مرداد با همکاری دفتر راهبری سیستم‌های سازمان برای 11 سمت از مشاغل مدیریتی ادارات‌ کل استان‌ها و مدیریت‌های درمان و واحدهای اجرایی زیر مجموعه آنها عملیاتی شد.

این 11 سمت عبارتند از «مدیرکل استان»،«مدیردرمان استان»، «معاون بیمه‌ای مدیرکل استان»، «معاون اداری و مالی مدیرکل استان»، «رئیس شعبه تیپ ممتاز»، «رئیس شعبه تیپ یک»، «معاون درمان مدیریت ‌درمان استان»، «معاون اداری و مالی مدیریت‌درمان استان»، «رئیس‌دفتر اسناد پزشکی استان»، «رئیس بیمارستان» و«رئیس دی‌کلینیک» .

افراد واجد شرایط و شایسته مدیریت و همچنین همکارانی که در مشاغل مدیریتی یازده‌گانه فوق مشغول به فعالیت بودند، و تمایل به ارتقا از محل ردیف فعلی را داشتند، می‌توانستند در این فراخوان شرکت کنند. نکته اصلی در این میان آنکه در آینده هر نوع انتصاب یا جابه‌جایی در مشاغل مدیریتی سازمان صرفا از این طریق میسر خواهد بود.

تاکید سالاری در تمام این مدت بر آن بود که در این آزمون و گزینش پس از آن، هوش اجتماعی و هوش تحصیلی افراد اهمیت بیشتری نسبت به مدرک تحصیلی و سوابق خدمتی آنان خواهد داشت و تمام اقدامات لازم برای ارزیابی عادلانه شرایط همکاران و انتخاب شایسته‌ترین افراد برای مدیریت واحدهای خدمت رسانی سازمان انجام شود.

۲۹ آذر آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه مدیران آینده تامین‌اجتماعی بود و آزمون در روز جمعه همین هفته (27 دی‌ماه) انجام خواهد شد.

 

 

 

نحوه کار

همکارانی که در آزمون کتبی حد نصاب نمرات آزمون را کسب کنند در کارگروهی توانمندی آنها بررسی می‌شود و در مرحله بعد به کانون‌های ارزیابی برون سازمانی معرفی خواهند شد. ارزیابی تعیین میزان توانمندی متقاضیان برای تصدی پست‌های مدیریتی توسط مرجعی مستقل و تخصصی انجام خواهد شد.

کارکنان سازمان تامین اجتماعی معتقدند از آنجا یی که تاکنون چنین فرآیند رقابتی در سازمان تأمین اجتماعی شکل نگرفته است، این رقابت شفاف فرصتی برای آنان است تا آموخته‌های حرفه‌ای خود را محک بزنند. در این فرآیند توانمندترین همکاران نیز در بانک اطلاعات مدیران آینده سازمان قرار خواهند گرفت تا با کسب دانش و تجربه بیشتر بتوانند در آینده متصدی مسئولیت‌های بیشتری برای خدمت به جامعه تحت پوشش این سازمان باشند.

منابع آزمون کتبی شامل دو بخش عمومی و تخصصی است که بخش عمومی آن شامل دانش مدیریتی، برنامه‌ریزی استراتژیک، استعداد، دانش سازمانی و فناوری اطلاعات است و بخش تخصصی در دو حوزه بیمه و درمان خواهد بود.

با توجه به تنوع منابع دانش مدیریتی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور و عدم امکان معرفی منبع خاص، استفاده از منابع در طراحی سوالات این بخش به صورت منبع آزاد و مطابق موضوعات و سرفصل‌های مشخص شده است. سوالات حوزه حقوقی نیز از بخش قوانین و مقررات تأمین اجتماعی طرح خواهد شد. در پایان، افرادی که در آزمون کتبی حدنصاب لازم را کسب کنند برای انجام مصاحبه تخصصی دعوت خواهند شد.

 

انگیزش

رئیس و کارشناس ارشد اقتصاد بیمه و برنامه‌ریزی اداره کل استان چهارمحال و بختیاری معتقد است؛‌ با اجرای این طرح شاهد افزایش مشارکت و انگیزه همکاران خواهیم بود و مسیر ارتقا برای همه فراهم می‌شود.

قاسم حسینوند می‌گوید: از طریق بانک اطلاعاتی مدیران، همکاران بدون واسطه و طی مراحل دیوان‌سالاری می‌توانند سابقه و توانمندی‌های خود را در این بانک ارائه دهند که یکی از مزایای این طرح به شمار می‌رود و در این میان، تا زمان عملیاتی نشدن طرح، نمی‌توان به طور دقیق به نقاط ضعف و قوت آن پرداخت.

 

 

شمشیر دودم

کارشناس اداری بیمارستان تامین‌اجتماعی خرم‌آباد استان لرستان اما این طرح را همچون یک شمشیر دو دم می‌داند:«مشارکت در این طرح شاید در برخی مواقع به ضرر برخی از همکاران تمام شود! ممکن است به افراد ثبت نام‌کننده انگ جاه‌طلبی بزنند و گفته شود فلان شخص  با یک سابقه کوتاه در سازمان، از اکنون داعیه مدیریت دارد! بسیاری از همکاران به خاطر چنین مسایلی از ثبت‌نام در طرح سرباز می‌زنند از این‌رو من آن را مانند شمشیر دولبه می‌دانم.»

وی امیدوار است مسئولان سازمان زیرساخت‌های لازم برای اجرای دقیق این طرح را فراهم کنند تا شاهد تحقق شایسته‌سالاری کامل در سطح سازمان باشیم.

حجت رضایی‌ارجمند می‌افزاید:« متاسفانه گاهی شاهد فشارهای بیرونی در انتخاب مدیران سازمانی هستیم و امیدوارم این طرح مانع از دخالت‌های غیرسازمانی در انتخاب مدیران شود و از طریق انتخاب افراد شایسته در مسئولیت‌های مدیریتی بتوانیم آینده روشنی را برای سازمان رقم بزنیم.»

 

دشواری برای غیرپزشکان

رئیس و کارشناس ارشد اقتصاد اداره‌کل درمان استان سمنان معتقد است این طرح برای همکاران بیمه‌ای بهتر عمل کرده و در حوزه درمان نیاز به بازبینی و اصلاح دارد:«در این طرح برای مسئولیت‌های مدیریتی حوزه درمان فقط پزشکان می‌توانند ثبت‌نام کنند و به جز یک تا دو مورد، سطح مدیریتی برای همکاران غیرپزشک در نظر گرفته نشده است.»

بتول زارعی‌ثانی می‌افزاید:«متاسفانه مدیر، معاون و روسای مراکز درمانی الزاما باید پزشک باشند! این در حالی است که به عقیده بنده در اداره یک مرکز درمانی اولویت بر توانایی فرد در مدیریت است و لزومی ندارد که حتما پزشک باشد. اینگونه موارد باعث شده تا بخت همکاران غیرپزشک برای ثبت نام در این طرح کاهش یابد. جالب آنکه حتی برخی از همکاران تمایل دارند به بخش بیمه‌ای منتقل شوند زیرا شرایط ارتقا برای همکاران غیرپزشک حوزه درمانی در بخش بیمه‌ای بسیار بالاتر و البته محتمل‌تر است.»

وی تاکید دارد:«این طرح می‌تواند منجر به استعدادیابی در میان همکاران خارج از تهران شود. بسیاری از افراد خلاق و توانمند در شهرهای کوچک و محروم قرار دارند و چنین فرصت برابری می‌تواند انگیزه‌ای بالا برای این دوستان سازمانی قلمداد شود.»

 

 

شایسته‌سالاری

رئیس و کارشناس ارشد آموزش اداره کل سیستان وبلوچستان می‌گوید:«شایسته‌سالاری به زیرساخت‌های نگرشی، قانونی و سازمانی نیازمند است و در صورتی‌که زیرساخت‌های لازم فراهم شود این طرح قطعا به اهداف تعیین شده خود خواهد رسید.»

پروانه لسان تاکید دارد:«در این بانک اطلاعاتی ثبت‌نام کرده‌ام زیرا پی‌گیر‌یهای پیامکی سازمان و نامه‌های معاونت اموراستان‌ها که تاکنون برای هیچ طرحی تا این اندازه تاکید نشده بود، حاکی از اهمیت فراوان آن بوده و برای اولین بار است که همکاران در همه سطح مورد توجه و مشارکت قرار گرفته‌اند.»

وی می‌افزاید:«ماهیت طرح بسیار خوب است اما به شرط آنکه تداوم داشته باشد و مانند برخی از طرح‌های سازمانی ابتر نماند. بسیاری از همکاران به دلایلی تمایل به ثبت‌نام در طرح ندارند زیرا توسط برخی از مدیران و همکاران خود جاه‌طلب معرفی می‌شوند! اما با این وجود در اداره کل استان استقبال خوبی صورت گرفته است.»

وی در پایان خاطرنشان می‌کند:« متاسفانه در زمینه شایسته‌گزینی در سطح سازمان فرهنگ‌سازی‌های لازم صورت نگرفته است و این امکان وجود دارد که منجر به ایجاد توقع در بسیاری از همکاران شود. هرچند پیاده‌سازی طرح از خویشاوند‌گزینی و جناح‌بندی‌های سیاسی در انتصابات مدیران جلوگیری جدی خواهد کرد.»

 


ارسال نظر

captcha