معاون اداره کل امور فرهنگی- اجتماعی کارفرمایان در گفت و گو با « تامین 24»:

حل مشکلات کارفرمایان در چارچوب قانون از اولویت های ماست

معاون اداره کل امور فرهنگی- اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی گفت: در ماموریتی مدون ضمن برگزاری کارگاه آموزشی و تولید محتواهای فرهنگی، مشکلات کارفرمایان و پیمانکاران را رصد و در چارچوب قوانین در صدد رفع آنها تلاش می کنیم.

مهین داوری

تامین 24 / شریعتمداری ضمن قدردانی از تولید گزارش با محوریت مشکلات روسای تشکل های کارفرمایی گفت: تولید و انتشار  چنین گزارش هایی  می تواند در شناساندن و انعکاس مشکلات پیش روی این قشر به سازمان تامین اجتماعی موثر باشد ؛ چرا که به موازی این اقدام رسانه ای،  بستر گفت و گوی مشترک و رفع موانع و مشکلات هموارتر می شود.

وی در گفت و گو با« تامین 24 »، گفت: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان سه جانبه است و بر اساس همکاری کارفرما، بیمه شده و دولت شکل گرفته است و کارفرما به عنوان اصلی ترین پرداخت کننده حق بیمه نقش مهمی در شکل گیری اصل سه جانبه گرایی ایفا می کند.

شریعتمداری ادامه داد: شاید از آغاز فعالیت سازمان تامین اجتماعی، کارفرماها با وجود پرداخت حق بیمه، اهمیت مشارکت پررنگ آنها دیده نشده است، اما در سال های اخیر و دوران ریاست مرحوم دکتر نوربخش و ریاست کنونی سازمان بر گسترش ارتباطات با کارفرماها تاکید بسیاری می شود.

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات مستمر هم اندیشی با کارفرمایان به منظور دریافت نقطه نظرات آنها در دستور کار جدی معاونت قرار دارد، برگزاری کارگاه های آموزشی رایگان، تولید بروشور و کتابچه ها و لوح های فشرده اطلاع رسانی در جهت تعریف، تبیین و شفاف سازی قوانین و مقررات و معرفی خدمات سازمان از دیگر اقدامات این معاونت است که امیدوار هستیم به موازی انجام این اقدامات فرهنگی، با احصاء و طبقه بندی مشکلات کارفرمایان و پیمانکاران و انعکاس آنها به مدیران ارشد سازمان، زمینه رفع آنها را نیز در حد ممکن و اجازه قانونی فراهم سازیم.

معاون اداره کل امور فرهنگی-  اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی با مروری بر کارنامه فعالیتی این معاونت، برگزاری 80 کارگاه آموزشی را دستاورد ارزشمند دیگر این معاونت خواند و گفت: خوشبختانه بر اساس نظرسنجی هایی که انجام داده ایم دریافتیم که کارگاه ها و تولیدات متنوع فرهنگی معاونت با استقبال کارفرمایان و اعضا انجمن های کارفرمایی روبرو شده است.

وی در معرفی این تولیدات گفت: 11 عنوان بروشور کارفرمایی و 3 عنوان کتابچه نکات کلیدی که تمام آنها دربرگیرنده نیازهای مطرح شده کارفرمایان است را تولید کرده ایم و کتابی نیز با عنوان « قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان » با همکاری معاونت حقوقی سازمان تامین اجتماعی تولید شد و همایش رابطان بیمه ای نیز در عمق بخشی ارتباط کارفرمایان با تامین اجتماعی نقش چشمگیری داشته است.

شریعتمداری با بیان اینکه در آینده ای نزدیک در صدد بهره گیری بیشتر از فضای مجازی در راستای ماموریت های این اداره کل هستیم، افزود: در سال جاری و برنامه های سال آینده نیز در نظر داریم که از فضای مجازی در راستای اطلاع رسانی های بروز خویش بهره بگیریم و تلاش ما این است که آخرین اطلاعات بروز شده بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل ها را از طریق سایت های تشکل کارفرمایی انعکاس دهیم.

وی در بیان مشکلات پیش روی کارفرمایان عنوان کرد: بسیاری از مشکلات کارفرمایان برآمده از بی اطلاعی آنها از بخشنامه ها و دستورالعمل های سازمان است که این موضوع بعضا برای آنها مشکل ساز شده است و تلاش ما این است که با هر مجموعه ای که ارتباط برقرار می کنیم تداوم، تثبیت و ارتقاء این تعامل را در اولویت قرار دهیم و به عنوان یک مشاور همراه آنها باشیم و سعی می کنیم که اطلاعات لازم را به موقع در اختیار آنها قرار دهیم و با تشکیل کارگروه های تخصصی و اتاق فکر مشکلات موجود آنها را در چارچوب قانون با حضور نمایندگانی از معاونت بیمه ای سازمان حل کنیم.

شریعتمداری افزود: تاکنون چندین اتاق فکر هم تشکیل شده است و موفق به رفع برخی از مشکلات آنها شده ایم و شاید یکی از شاخص ترین آنها تبدیل زمان بازرسی از دفاتر قانونی شرکت ها از 10 سال به یک سال است.

وی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به برگزاری کارگروه تنقیح و تلخیص مقررات با حضور نمایندگان تشکل های کارفرمایی اقدام کرده است و در سال های اخیر نیز سعی کرده است که بسیاری از خدمات حوزه کارفرمایی را مکانیزه  کند، ممکن است اشکالات دیگری هم وجود داشته باشد که درصدد شناسایی و رفع آنها هستیم.

معاون اداره کل امور فرهنگی- اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی گفت:امیدواریم این اقدامات در نهایت به رضایت مندی بیشتر کارفرمایان از سازمان تامین اجتماعی بیانجامد و با پذیرش برخی مشکلات در حوزه کارکنان در بخش های مختلف سازمان، پیگیر برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور  معرفی و شفاف سازی قوانین با واحدهای مربوطه به ویژه اجراییات، بازرسی و درآمد نیز هستیم.

وی افزود: در صدد حل یکی از چالش های جدی پیش روی کارفرمایان هستیم؛ باید وحدت رویه و برخورد واحدی با قوانین صورت گیرد که یک کارشناس با تسلط بر آخرین متون قوانین بروز شده نظر دقیق و فنی خویش را اعلام و صادر کند و به نوعی در چارچوب قانون کارفرما را یاری کند که دیگر نیازی برای مراجعه او به هیات های تشخیص مطالبات بدوی، تجدید نظر و دیوان لازم نباشد.

شریعتمداری تصریح کرد: کار فرهنگی، زمان بر است  و تا رسیدن به نتیجه نهایی باید صبوری کرد؛ با توجه به اینکه نهادینه کردن « آموزش»  را به صورت جدی در هیات ها و در بدنه کارشناسی سازمان تامین اجتماعی در دستور کار و پیگیری قرار داده ایم و امید و یقین داریم که بسیاری از مشکلات حل خواهند شد و نتیجه تلاش های فرهنگی و آموزشی به ثمر خواهند نشست.


ارسال نظر

captcha