کاهش سن مصرف لوازم آرایش به 12 سال/ بوتاکس در سبد هزینه خانوار نشست

تجارت محصولات آرایشی یکی از بحث‌برانگیزترین تجارت ها در ایران است. بر اساس آخرین آمار سازمان غذا و دارو سال 97 ایران با بازار چهار میلیارد دلاری در جایگاه ۱۰ کشور پر مصرف لوازم آرایشی در دنیا قرار گرفته و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که رشد این بازار با توجه به آنالیز جمعیت زنان بین ۱۵ تا ۲۴ سال تا هشت سال آینده ادامه خواهد داشت.

پریسا طاهری

تامین 24 /در روزهایی که قیمت ارز در نوسان بود،اگرچه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی از این تغییرات در امان نبودند،اما با کاهش نوسانات نرخ ارز، می توان گفت تجارت در این صنف کم نشده است.مشاهدات میدانی از میزان عرضه و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی نشان می‌دهد که با وجود تحریم ها همچنان بازار مملو از اجناس وارداتی است و برندهای آرایشی بزرگ دنیا در بازار ایران جولان می دهند.

 

ایران دومین کشور پرمصرف

اگرچه تحریم یک محرک بیرونی است که برای بسیاری از مشاغل مشکلاتی را ایجاد کرده، اما بررسی ها نشان می دهد،در سالهای اخیر مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران رو به افزایش گذاشته است.

بخشی از این میزان افزایش تقاضا برای خرید و مصرف لوازم آرایشی از تغییراتی نشات گرفته که در سالهای اخیر در کشور رخ داده است.

شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام به محل مناسبی برای تبلیغ لوازم آرایشی و فروش محصولات بهداشتی تبدیل شده اند. این در حالی است که در سالهای قبل میزان مصرف لوازم آرایشی در خانوارهای ایرانی به گستردگی امروز نبود. 

 هرچند گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و میزان نفوذ آنها از دلایل مهم افزایش میزان استفاده از لوازم آرایشی است، اما تغییر ساختار فرهنگی کشور نیز عامل دیگری است که میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی را افزایش داده است.

فروشندگان لوازم آرایشی می گویند،سن مشتری‌های ما هم نسبت به قبل پایین‌تر آمده است و در میان مشتری ها تقاضا از سوی دختران جوان 12 تا 15 سال قابل توجه است.

 

۳۰ درصد درآمد ماهانه، صرف خرید لوازم آرایشی

بر اساس آماری که موسسه تحقیقی گالوپ درباره ایران منتشر کرده است، طبق نظرسنجی از زنان شاغل بالای ۱۵ سال در سال ۲۰۱۵، زنان ۳۰ درصد درآمد ماهانه خود را صرف خرید لوازم آرایشی، بهداشتی و مراقبت پوست می‌کنند. این آمار در آلمان ۵/۱ درصد، در فرانسه و انگلیس ۷/۱ درصد و در ایتالیا ۸ درصد را به خود اختصاص می‌دهد. با این حساب ایران دو برابر بیشتر از کشورهایی مانند ایتالیا و سه برابر کشورهای انگلیس و لوازم آرایش می‌خرند.

طبق اعلام Beauty World Middle East ارزش بازار لوازم آرایشی ایران در سال ۲۰۱۶ حدود چهار میلیارد دلار برآورد شده است . براساس این گزارش، ایران هفتمین بازار بزرگ مصرف‌کننده لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست جهان شناخته شده که هر ساله رشد ۶ درصدی را تجربه می‌کند.

محصولات زیبایی و طراحی ناخن از محبوب‌ترین لوازم آرایشی وارداتی است؛ اما با این حال، با وجود میزان تقاضای استفاده از لوازم آرایشی ، ایران در حوزه تولید این محصولات بسیار ضعیف عمل کرده و تنها دو درصد از مصرف بازارش را تولید می‌کند.

طبق این گزارش، کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، فرانسه، هند، آلمان، سوئیس، ایتالیا، اسپانیا، کره جنوبی، چین، انگلیس و اندونزی بیشترین حجم صادرات لوازم آرایش به ایران را دارند.

 

ایران، رتبه دوم بعد از عربستان سعودی

طبق بررسی‌های یک گروه تجاری هلندی درباره صادرات و واردات لوازم آرایش در سال ۲۰۱۷، حجم واردات لوازم آرایشی در ایران ۱/۲ میلیارد دلار بوده،این در حالی است که حجم کل واردات لوازم آرایش خاورمیانه ۲/۷ میلیارد دلار است. این میزان از واردات، ایران را در رتبه دوم بعد از عربستان سعودی قرار می‌دهد.

در همین حال، در سالهای اخیر بوتاکس،تزریق ژل و سایر ملزوماتی که پیری پوست صورت را عقب می اندازد،در بین زنان ایرانی به شدت محبوب شده است.به طوری که بسیاری از پزشکان عمومی با گذراندن دوره های مربوط به زیبایی پوست،به این کار مشغول شده اند و طبابت را عملا کنار گذاشته اند .تزریق ژل،میکرودرم،پی آر پی و بوتاکس امروز علاوه بر لوازم آرایشی در سبد هزینه خانوارهای ایرانی جای گرفته است.


ارسال نظر

captcha