با هدف جلوگیری از گسترش آلاینده‌ها انجام می‌شود؛

ایجاد طرح ترافیک در دو شهر بزرگ اسپانیا/ورود به طرح ترافیک چقدر جریمه دارد؟

از ابتدای سال جدیدی میلادی، ورود خودروهای آلاینده به محدوده‌های طرح ترافیک جدید در بارسلونا و مادرید ممنوع خواهد شد.

 

علی پازکیان

تامین 24 / ساکنین دو شهر بزرگ اسپانیا، از روز دوشنبه با علائم جدیدی در مبدا ورودی شهرهای خود مواجه شده‌اند. از ابتدای سال میلادی جدید، ورود خودروهای آلاینده به بخشی این شهرها ممنوع خواهد بود.

گام نخست این طرح از اول ژانویه در بارسلونا به انجام خواهد رسید. یک محدوده بزرگ به مساحت 95 کیلومتر مربع در مرکز این شهر در شمول این طرح است و ورود وسائط نقلیه دودزا به آن اکیدا ممنوع است. بر این اساس تنها خودروهایی که برچسب معاینه فنی داشته و شرایط زیست محیطی استاندارد را دارا باشند، می‌توانند به این محدوده طرح ترافیک جدید وارد شوند. این محدودیت شامل کلیه خودروهای سواری، موتورسیکلت‌ها و البته کامیون‌ها خواهد بود. طرح ترافیک مادرید هم با دو روز تاخیر آغاز و با اجرا در محدوه قدیمی و پر رفت و آمد پایتخت اسپانیا، شامل تمامی موارد گفته شده در بالا است.

 

این طرح در ظاهر نباید مخالفی داشته باشد؛ امادر گام نخست، ساکنین قرار گرفته در محدوده آن دچار مشکل شده‌اند. دو محدوده  طرح ترافیک، بسیار شلوغ هستند و بسیاری از مراکز پر رفت و آمد شهر در آن قرار دارند. بر اساس آمار 33 میلیون وسیله نقلیه در اسپانیا وجود دارد و اهمیت این دو محدوده زمانی روشن می‌شود که بدانیم یک سوم از این آمار حداقل یکبار در سال از این محدوده عبور می‌کنند. آمارهای اولیه حکایت از آن دارد که 5.2 میلیون خودرو قطعا نخواهند توانست وارد طرح شوند.

 

شهردار بارسلونا معتقد است که این طرح، انقلابی در حمل و نقل این کلانشهر 5.4 میلیون نفری و 4 شهرک بزرگ اقماری آن خواهد بود. بر اساس آمار به دست آمده از دوربین‌های کنترل ترافیک شهر، روزانه حدود 110 هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک وارد می‌شوند و عدم ورود به محدوده‌، چالشی بزرگ برای بسیاری از ساکنان و البته گردشگران ایجاد خواهد کرد. شهرداری بارسلونا قول داده است که سرویس‌دهی حمل و نقل شهری را (که از اتفاق یکی از بهترین‌ها در جهان لقب دارد) بهبود بخشد. در واقع اصلی‌ترین چالش در ابتدا برطرف کردن مشکلات عبور و مرور ساکنان منطقه است و سپس خودروهای ورودی به محدوده.

 

 

بر این اساس، شهرداری تصمیم گرفته است این طرح تا ابتدای آوریل (یازدهم فروردین‌ماه) شامل جریمه نقدی نباشد. اما پس از آن جریمه‌های سنگین که از حداقل یکصد یورو آغاز می‌شود، اعمال خواهد شد. از سوی دیگر، خودروهای داری مجوزهای فنی هم تنها خواهند توانست حداکثر 10 بار در سال وارد محدوده طرح ترافیک شوند. خودروهای سنگین شامل کامیون، کامیونت، اتوبوس و ون هم برای ورود از شرایط سخت‌تری برخوردار هستند.

 

موتورسواران در این میان دچار وضعیت بغرنجی شده‌اند. غالب این افراد جوانانی هستند که برای تسریع در رفت و آمد با موتورسیکلت خود وارد محدوده می‌شوند و با اعلام وضعیت جدید، اصلی‌ترین معترضان لقب گرفته‌اند...اما قانون در اینجا برای همه یکسان است و در صورت آلاینده بودن، تفاوتی میان موتور و ماشین قائل نیست.

 

در مادرید وضعیت تا حدی متفاوت است. بر اساس طرحی که «مادرید 360» نام دارد، ورود خودروهای بنزینی قبل از 2000 و دیزلی قبل از 2006  از ابتدای سال 2025 به این شهر ممنوع خواهد بود. در طرح سال 2020 هم پیش‌بینی شده است که خودروهای ساکنان محدوده در صورت احراز شرایط عدم آلایندگی، از برچسب‌های ویژه‌ای برای عبور استفاده کنند. البته این طرح تنها تا سال 2022 قابل انجام بوده و از ابتدای 2023، آنها هم شامل محدودیت تعداد عبور در طرح ترافیک خواهند بود.

 

یکی دیگر از طرح‌های شهرداری مادرید برای کنترل عبور و مرور در تمام سطح شهر، ایجاد محدودیت برای خودروهای تک سرنشین است. بر این اساس، به زودی هر خودرویی که چند بار به صورت تک سرنشین در سطح شهر دیده شود، مشمول جریمه و یا انتقال به پارکینگ خواهد شد.

 

منبع: ABC


ارسال نظر

captcha