اگر نگران وضعی روحی خود هستید، بدانید؛

کمی وسواس فکری طبیعی است!

اگر به تازگی دچار افکار پریشان شده‌اید و نگران وضعیت فکری و روحی خود هستید، بدانید که بخشی از آن طبیعی است، اما بهتر است با روانشناس‌تان هم مشورت کنید.

 

علی پازکیان

تامین 24 / نگرانید؟ شب را تا صبح بیدارید و فکر می‌کنید؟ فراموشکار و سر به هوا شده‌اید؟ شب‌های تعطیلی به جای آرامش دچار اضطراب می‌شوید؟ و یا از همه مهمتر، در جمع دوستان به جای اینکه مانند دیگران بگوئید و بخندید، غمگین و گوشه‌گیر شده اید؟

تمام این علائم ممکن است شما را نگران کند که دچار اضطراب، افسردگی و یا اختلال حواس شده باشید. در واقع شما نمی‌توانید با خودتان کنار بیائید که آیا دچار بیماری شده‌اید و یا اینکه بی دلیل نگرانید.

کوتاه آنکه متخصصان می‌گویند اگر چنین وضعیتی را بیش از دو هفته با خود داشتید، حتما با روانپزشک‌تان مشورت کنید. در واقع نباید از اینکه تنها به سلامت خود شک کرده‎اید و به روانپزشک مراجعه می‌کنید دچار خجالت و یا اضطراب شوید. این هم مانند فشارخون بالا، دیابت و یا هر مساله پزشکی دیگری نیاز به درمان داشته و خجالت‌پذیر نیست.

حساسیت در مورد سلامت روان یک موضوع کاملا طبیعی است. در واقع نباید آن را با وسواس فکری و یا چیزی مانند آن اشتباه بگیرید. البته این به شرطی است که این، رویه دائمی شما نباشد.

دکتر فیلیپ ماسکین، استاد روانپزشکی مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا معتقد است که کمی غیر طبیعی کاملا طبیعی است: «رفتارهای منحصر به فرد ما همان چیزی است که «ما» را می‌سازد.»

برخی افراد دارای یک نگرانی طبیعی اند، در حالی که عده‌ای به خودخوری دائمی مبتلا هستند. برخی دوست دارند فقط منفی بافی کنند و نیمه خالی لیوان را ببینند و عده ای فقط به نیمه پر آن می نگرند. بعضی فوق‌العاده منظم هستند و حتی برای مرتب بودن جورابهایشان در کمد برنامه دارند و عده ای دوست دارند کارها را سرهم بندی کنند.

برای کاهش نگرانی ها باید در نظر بگیرید که صفات فردی هر کس با دیگری متفاوت است. دکتر ماسکین می‌گوید:«اگر شما دارای سوالات پیچیده‌ای در ذهن خود هستنید به معنای آن نیست که سلامت روانی‌تان دچار اشکال است. همه ما سوالاتی داریم که گاهی برای خودمان عجیب است، در حالی که بسیاری از مردم هم به مانند ما به آن موضوعات فکر می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که سوالات رنج‌تان می‌دهد در گام نخست باید با خودتان کنار بیائید. یافتن پاسخ را هم بگذارید برای مسائلی که واقعا ارزش اندیشیدن دارند.»

دکتر کن دوکورت، مدیر پزشکی اتحادیه ملی بیماری‌های ذهنی آمریکا می‌گوید:«فردی ممکن است دچار یک اضطراب و افسردگی مقطعی شود. این امر می‌تواند حاصل یک روز غم‌انگیز و یا یک حادثه غمبار باشد. این موضوعی است که نباید اجازه داد تا در زندگی شما ریشه بگیرد. یک استراحت کافی، اندکی وقت گذراندن با خانواده و یا هرچیزی شبیه به آن می‌تواند مانع از گسترش تدریجی افسردگی در زندگی‌تان شود.»

هرچند بسیاری از پرسش‌های ذهنی می‌تواند مفید به نظر برسد، ولی باید از افتادن در ورطه وسواس نیز پرهیز کرد. اگر شما تنها نگران آن هستید که درب خانه را موقع خروج قفل کرده ‌اید یا نه، فقط نگرانید، ولی اگر 30 بار قفل را چک می‌کنید و باز موقع خروج باز نگرانی دارید، قطعا وسواسی هستید.

 

 

باز هم تاکید می‌کنیم؛ اگر نگران سلامت خود هستید با یک روانشناس مشورت کنید. متخصصان می‌گویند حتی خانم‌هایی که در دوران قاعدگی خود دچار وسواس فکری و پریشان‌حالی می‌شوند هم نیازمند مشورت با پزشکان هستند. یک روانشناس، مشاور و یا یک روانپزشک می‌توانند دوران مشکلات روحی شما را با صحبت، همدردی و یا دارو کوتاهتر کنند.

دکتر ماسکین می‌گوید:«وقتی یک بیمار برای نخستین بار کار روان‌درمانی را آغاز می‌کند، از اینکه می‌فهمد فلان کار یا رفتاری که در خلوت از خود بروز می‌داده کاملا طبیعی است، شگفت زده می‌شود. در اینجاست که یک فرصت کوتاه برای صحبت کردن و خود را بیرون ریختن می‌تواند بدل به یک تسکین بزرگ شود. در عین حال بیماران می‌توانند از روان‎درمانگر خود مکانیسم‌های دفاعی برای غلبه بر مشکلات زندگی را بیاموزند.»

وی تاکید کرد:«معمولا افرادی که می‌توانند در شرایط خاص، ناامیدی، اضطراب و عصبانیت خود را مدیریت کنند، لزوما افراد شاد و موفقی نیستند؛ اما آنها آموخته‌اند که چگونه از شرایط اضطرار فرار کنند. آنها یک فیلم می‌بینند، کتاب می‌خوانند و یا از خانه بیرون می‌زنند. آنها آموخته‌اند که با بهره‌گیری از تکنیک‌های نفس کشیدن، خود را از قید دشواری رها کنند. گاهی یوگا کار می‌کنند و حتی بر روی برف به پیاده‌روی می‌پردازند.»

متخصصان می‌گویند مشکلات روانی قابلت گسترش بالایی دارند و شما با پنهان‎‌کاری و شرمساری، تنها به افزایش آنها کمک می‌کنید. نباید نگران باشید که به شما برچسب زده شود. شما «دیوانه» نیستید. شما هم یک بیماری دارید مانند سردرد و چشم درد، اما به نوعی دیگر. همانگونه که برای درمان دردهای جسمی و مراجعه به پزشک لحظه‌ای ‌تردید نمی‌کنید، در این مورد هم نباید مردد باشید.

 

منبع: www.health.com


ارسال نظر

captcha