مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی:

مشارکت شرکای اجتماعی در قانون پیش‌بینی شده است

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و رابطان بیمه‌ای استان آذربایجان‌شرقی تحت عنوان تأمین اجتماعی، شفافیت و پاسخگویی، با حضور مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی، مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی و اعضای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و رابطان بیمه‌ای واحدهای تحت پوشش، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد.

تامین 24 / رضا معینی، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی در این نشست با تأکید بر اینکه سازمان تأمین اجتماعی متعلق به شرکای اجتماعی، شامل مجموعه کارگری، کارفرمایی و دولت بر اساس قانون مصوب سال 1354 است، گفت: مشارکت هر یک از شرکای این سازمان در قانون پیش بینی شده است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، معینی افزود: سه جانبه‌گرایی در سازمان تامین اجتماعی در طی زمان با فراز و فرودهایی همراه بوده، اما طی سال‌های اخیر این مهم به طور جدی در سطح کلان این سازمان مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم با تشکیل شورای عالی تأمین اجتماعی، شاهد نقش آفرینی بیشتر شرکای سازمان باشیم.

 

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی، با تأکید بر اینکه منابع این سازمان متکی به وصول حق بیمه است، با اشاره به تحمیل برخی از مقررات حمایتی در ادوار مختلف بر سازمان تأمین اجتماعی، اذعان داشت: قوانین موجود موجب شده است که متوسط دوره پرداخت حق بیمه در برخی موارد کاهش یابد و حق بیمه برخی گروه‌های بیمه‌ای در موعد مقرر به سازمان پرداخت نشود که این موارد سازمان تأمین اجتماعی را دچار مشکل می‌کند.

 

وی ضمن تأکید بر ضرورت وجود قانون در راستای حمایت از شاغلان فعالیت‌های سخت و زیان‌آور، گفت: یکی از آسیب‌های این حوزه، سوء استفاده از فرآیند اجرایی بازنشستگی‌های سخت و زیان‌آور است که ضمن اختلال در بازار کار، برهم زننده توازن منابع و مصارف سازمان می‌شود و از آنجایی که پرداخت‌های «من غیرحق» از جیب شرکای اجتماعی این سازمان است، باید مجموعه‌های کارگری و کارفرمایی برای اصلاح فرآیندهای اجرایی اهتمام کنند.

 

وی با بیان اینکه تعامل و استفاده از اندیشه‌های کارشناسی شرکای اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: یقیناً بخشنامه‌ای بدون نظر نمایندگان کارگران، کارفرمایان و بازنشستگان و نهادهای مرتبط تدوین نمی‌شود.

 

ارائه خدمات سریع و آسان به مخاطبان از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی است

 

جعفر سمساری، مدیر کل تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست هم‌اندیشی با قدردانی از همراهی شرکای سازمان برای پیشبرد اهداف سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از نیروهای مولد جامعه، ایفای تعهدات هر چه مطلوب‌تر به مخاطبان را در شرایط اقتصادی موجود، نیازمند تعامل مطلوب و سازنده با شرکای خود دانست و اذعان داشت: تعهدات قانونی در قبال ذی‌نفعان، به هنگام و در چارچوب قوانین و مقررات جاری، محقق شده است.

 

سمساری، ارائه خدمات سریع و آسان به مخاطبان را از جمله اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی طی سال‌های اخیر دانست و افزود: هدف از نشست‌های هم‌اندیشی با تشکل‌ها و نهادهای مدنی، ارتقای آگاهی، شناسایی مطالبات و انتظارات متقابل جامعه هدف و سازمان، ایجاد درک مشترک از ضوابط موجود و هدفمند کردن حمایت‌ها از کارگران و کارفرمایان در راستای تولید و اشتغال است.

 

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز با اشاره به الگوبرداری از کشورهای پیشرو در حوزه تأمین اجتماعی در جهت رضایتمندی مخاطبان اذعان داشت: مشارکت شرکای اجتماعی در سیاست‌گذاری‌های کلان این سازمان اقدامی ضروری در جهت ارتقای تأمین اجتماعی است.

 

ناصر چمنی، رئیس کانون‌عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی باید در راستای تأمین و تضمین امنیت خاطر نیروی کار اقدام کند و نباید دولت‌ها در ادوار مختلف قوانین و مقررات مغایر با پایه‌های نظام بیمه‌ای را بر این سازمان تحمیل کنند.

 

در این نشست نمایندگان کارفرمایان و کارگران حاضر در جلسه ضمن بیان سوالات، پیشنهادات و انتقادات خویش را در جهت ارتقای خدمات سازمان تأمین اجتماعی ارائه کردند.


ارسال نظر

captcha