یادداشتی از محمدحسن زدا

مدیریت یکپارچه فناوری اطلاعات، انقلاب خدمات بیمه‌ای

ماهیت سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان اجتماعی و اقتصادی کشور به گونه‌ای است که بدون اتکا به قابلیت‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات امکان دریافت، پردازش و بهر‌ه‌گیری مطلوب از حجم وسیع اطلاعات در اختیارش از یک سو و ارائه خدمات متنوع باکیفیت و متعدد به ذ‌ی‌نفعان پرشمارش از سوی دیگر، ممکن نیست.

محمدحسن زدا

قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

تامین 24 / بررسی تاریخچه‌ی ورود و توسعه به‌کارگیری فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز حکایت از پیشگامی این سازمان در سرمایه‌گذاری، تجهیز و به‌کارگیری امکانات و توانمندی‌های مرتبط با این حوزه اعم از نیروی انسانی متخصص و ماهر و انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارها دارد. اما در سیر تحولات تاریخی فناوری‌‌های اطلاعات و ارتباطات در سازمان تامین اجتماعی و بنا بر ضرورت‌ها و نیازهای مکانی و زمانی، شاهد شکل‌گیری نهادها و واحدهای تخصصی مختلف و حتی موازی بوده‌ایم که گاهی بر خلاف فلسفه‌ی ایجاد و فعالیت‌شان نه تنها موجب تسهیل و تسریع در فرآیندهای انجام امور نشده‌اند، بلکه موانعی ایجاد کرده‌اند که نتیجه نهایی آن در عدم رضایت‌مندی نسبی مخاطبان سازمان، خودنمایی می‌کند. وانع ایجاد شده، عقب‌ماندگی‌هایی را سبب شده که علی‌رغم تلاش‌های انجام شده، متاسفانه تصویر مثبتی از فعالیت‌های آی. تی در سازمان ارائه نمی‌کند.

خوشبختانه مدیریت عالی سازمان با درک عمیق از واقعیت‌های موجود و با هدف ایجاد انسجام، هماهنگی و جامعیت در تصمیم‌گیری‌ها در حوزه‌های مرتبط و در تمامی سطوح ستادی، اجرایی، تخصصی، پشتیبانی، تدارکات و فنی، بر لزوم اعمال مدیریت یکپارچه در مجموع فعالیت‌های مرتبط با فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات تاکید داشته و از روزهای ابتدایی آغاز مدیریت در سازمان، با تفویض کامل اختیارات به قائم‌مقام خود، انتظارات و توقعات‌شان را نیز مطرح کرده‌اند. ضمن تشکر از اعتماد و حمایت‌های ایشان، در همین باره لازم می‌دانم به چند اقدام و تصمیم اشاره کنم:

۱- تغییرات مدیریتی اخیر در راستای تقویت منابع انسانی موجود انجام شده است. حضور یکی از نخبگان دانشگاهی و متخصصان صنعت آی.تی در راس دفتر فناوری اطلاعات در کنار تیم مدیریتی جدید (مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره) شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تامین که جملگی از تحصیل‌کرده‌ها و برجستگان علمی و عملی این عرصه می‌باشند در کنار سرمایه‌های ارزشمند انسانی موجود ولی مغفول‌مانده‌ی ستاد و صف سازمان، نوید دهنده رفع گلوگاه‌های موجود در مسیر ارتقا و پیشرفت با تاکید بر به‌کارگیری دانش و تجربه‌ی بالاترین سطوح مدیریتی و کارشناسی در کشور به جای اقدامات فی‌البداهه و آزمون و خطا است. در همین جا از زحمات تمامی مدیران گذشته در دفتر فناوری اطلاعات و شرکت تشکر می‌کنم.

2- تشکیل چهار کارگروه پایداری سرویس‌ها، منابع انسانی، امنیت اطلاعات و کسب‌و‌کار با استفاده از خطوط راهنمای استانداردهای جهانی به روش هوشمند و هدفمند، موجب شناسایی سریع و دقیق مشکلات و ارائه‌ راه‌حل‌های موثر خواهد شد.

3- توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب استارت‌آپ‌ها با هدف استفاده از توان، خلاقیت و نوآوری نیروهای زبده و عملگرای برون سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

4- هم‌راستا با اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، زیرساخت‌های Open API و Open Data در دست طراحی و نهایی‌سازی است.

5- ایجاد داشبوردهای مدیریتی متعدد با استفاده از هوش تجاری (BI) و به منظور کنترل و نظارت سیستمی در دستور قرار دارد. در حال حاضر داشبوردهای داروهای پر مصرف کشور، بیماران پرهزینه، همپوشانی بیمه‌ای، بیمه بیکاری، سامانه اعتراضات، جریمه کارگاه‌ها، نسخه الکترونیک، نام‌نویسی متمرکز، کارتابل مغایرت و ... فعال هستند که با طراحی‌های جدید، این زنجیره کامل‌تر خواهد شد.

6- به غیر از نرم‌افزارهای متمرکز تعهدات بلند‌مدت (مستمری) و حساب‌های انفرادی که در حال تعمیم به کل کشور هستند، سرویس‌های ارتباط سامانه غرامت دستمزد ایام بیماری و اسناد پزشکی، نام‌نویسی بیمه‌شدگان توسط کارفرما (پایلوت در شعبه ۱۷ تهران)، گواهی کسر اقساط مستمری‌بگیران، درخواست رسیدگی به مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب ماده ۳۸ به زودی راه‌اندازی خواهند شد.

امیدوارم با تداوم حمایت‌های ارزشمند مدیرعامل، مدیران و کارشناسان محترم، مجموعه‌ی اقدامات انجام شده و در دست انجام، زمینه‌های تحقق بیش از پیش اهداف سازمان در ایجاد رضایت‌مندی و خشنودی شرکای اجتماعی، اعم از بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان عزیز و اصول و سیاست‌های نظام جامع تامین اجتماعی را فراهم کند. بدیهی است به ثمر رسیدن تلاش‌ها در دور جدید فعالیت‌ها نیازمند کمک، همدلی و همکاری تمامی مدیران و نیروهای زبده درون و بیرون سازمان است.

 

منبع: اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان تامین‌اجتماعی


ارسال نظر

captcha