میزگرد تامین ٢٤ با موضوع چالش‌های کارگزاران تامین‌اجتماعی:

کارگزاری‌ها بازوی قدرتمند سازمان تامین‌اجتماعی هستند

میزگرد بررسی چالش‌های کارگزاران تامین‌اجتماعی با حضور پیشکسوتان عرصه کارگزاری‌های سازمان تامین‌اجتماعی شامل علی برین رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور، سید محمدباقر رضوی عضو هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور و محمد شجاعی مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 شرق تهران بزرگ تشکیل شد.

سلاله صدرائی

تامین 24 / میزگرد بررسی چالش‌های کارگزاران تامین‌اجتماعی با محور تبیین جایگاه کارگزاری‌ها در دفتر هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور برگزار شد. در این نشست جایگاه این مراکز از سه منظر بخش خصوصی، شخصیت حقوقی و ساختار ارتباطی با سازمان واکاوی شده و تقویت جایگاه کارگزاری‌ها به عنوان یک اقدام ضروری برای ادامه فعالیت این مراکز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش تامین‌24، رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور، با بیان اینکه کارگزاری‌ها امروزه به عنوان ابزار و بازوی قوی سازمان تامین‌اجتماعی هستند، تصریح کرد: تجربه 14 ساله کارگزاری‌ها نشان داده است که این مراکز در راستای تحقق اهداف سازمان به ویژه در زمینه فناوری اطلاعات (آی.تی) و خدمات الکترونیک فعالیت چشمگیری داشته است. همچنین پوشش بیمه‌ مشاغل آزاد و اختیاری 697 هزار نفر، شناسایی 297 هزار کارگاه، شناسایی 181 هزار کارگر ساختمانی و 13 هزار نفر مقرری بگیر بیکاری من‌غیرحق و رسیدگی به دفاتر قانونی 4450 پرونده که تمامی تا پایان سال 97 بوده، توسط کارگزاری‌ها انجام شده است.

 

علی برین افزود: زمانی بود که کارفرمایان لیست‌های بیمه شدگان را به صورت کاغذی تحویل سازمان می‌دادند و پس از اینکه CD جایگزین لیست‌های کاغذی شد، با تلاش کارگزاری‌ها به سرعت آمار کاغذی به صفر رسید. همچنین پس از اینکه CD تبدیل به لیست اینترنتی شد که تاکنون نیز ادامه دارد، کارگزاری‌ها در ارسال لیست کارفرمایان همکاری کرده و در این زمینه نیز موفقیت کسب کردند.

 

وی با بیان اینکه کارگزاران درحال حاضر با چالش‌هایی مواجه هستند، که ادامه فعالیت این مراکز را با سختی مواجه کرده است، اظهار کرد: چالش‌های ما با سازمان در چند موضوع کلی خلاصه می‌شود؛ یکی اینکه هنوز جایگاه واقعی کارگزاران تعریف نشده است. گفته می‌شود که ما جزو بدنه و از ارکان سازمان هستیم؛ اما بدون برنامه این ارکان نمی‌تواند پیشرفتی داشته باشد و مسائلی مانند تهدید مجوز کارگزاری‌ها یا تعریف شیوه‌ای خاص برای اداره امور این مراکز، پایه فعالیت کارگزاری‌ها را سست می‌کند.

 

جایگاه کارگزاری‌ها پررنگ شود

 

مسئول کارگزاری شماره یک شعبه شش تامین‌اجتماعی، جایگاه کارگزاری‌ها را از سه منظر قابل بررسی دانست و گفت: اول اینکه کارگزاری‌ها «بخش خصوصی» هستند؛ دوم، کارگزاری‌ها از «شخصیت حقوقی» برخوردارند و سوم «ساختار ارتباطی کارگزاری‌ها با سازمان» مطرح است؛ چنان‌چه موقعیت کارگزاران در این سه زمینه تبیین شود، جایگاه واقعی کارگزاران تعریف می‌شود.

 

برین ادامه داد: از منظر «شخصیت حقوقی» داشتن، باید گفت با توجه به اینکه اخذ مجوز فعالیت خصوصی نیازمند برخورداری از اعضای هیات‌مدیره و تشکیل مجمع، انجام انتخابات و تدوین اساسنامه است؛ بنابراین جایگاه حقوقی کارگزاران نیز مشخص می‌شود و مدیرعامل، اعضای هیات‌مدیره از شخصیت حقوقی برخوردار می‌شوند. از این‌رو انتخاب مدیرعامل برای کارگزاری‌ها که از سوی سازمان انجام می‌شود، با جایگاه «بخش خصوصی» بودن و تشکیل مجمع عمومی برای انتخاب مدیرعامل، همخوانی ندارد. می‌توان گفت، از نظر مقررات مدون و آیین‌نامه اجرایی کارگزاری‌ها نقص‌هایی وجود دارد و برخی از امور در آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است. مسئولان کارگزاران به جد خواهان آن هستند مواردی را که مربوط به شخصیت حقوقی کارگزاران در آیین‌نامه است، رعایت شود. خوشبختانه سازمان درصدد اصلاح این آیین‌نامه برآمده، اما موارد مربوط به اصلاح شخصیت حقوقی و نحوه انتصاب مدیرعامل در پیش‌نویس اصلاحی گنجانده نشده است.

 

وی با اشاره به روشن‌سازی جایگاه کارگزاران از منظر «بخش خصوصی» بودن، تصریح کرد: کارگزاران به عنوان یک بخش خصوصی تابع هزینه مقررات کشوری هستند؛ اما از نظر درآمدی، از تعرفه‌های خدماتی سازمان پی‌روی می‌کنند. حال اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و افزایش تورم، در بخش درآمدی با کارگزاری‌ها مانند بخش خصوصی رفتار نمی‌شود.

 

رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور، با اشاره به مسئله «ساختار ارتباطی کارگزاری‌ها با سازمان» افزود: درحال حاضر دفتر امور کارگزاری‌های سازمان تامین‌اجتماعی، متولی امور کارگزاری‌ها به شمار رفته و مسائل و مراتب امور کارگزاری‌ها به این دفتر اطلاع‌رسانی می‌شود؛ اما کارگزاری‌ها از چندین واحد سازمان مانند شعب تامین‌اجتماعی و ادارات کل، دستورالعمل‌ دریافت می‌کنند. ضروری است این تناقض ارتباطی در واحدهای سازمانی برطرف شود و دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و امور اجرایی کارگزاری‌ها از سوی امضا کننده نهایی ارسال شود.

 

 

انجام سالیانه 50 عملیات بیمه‌ای توسط کارگزاری‌ها

 

عضو هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور با بیان اینکه کارگزاری‌ها از ارکان سازمان تامین‌اجتماعی به شمار می‌روند و نقش حیاتی و کلیدی برای سازمان دارند، اظهار کرد: کارگزاری‌ها خدمات ارزنده‌ای را به جامعه کارگری، بیمه شدگان و کارفرمایان بی هیاهو و جنجال ارائه می‌دهند. به گونه‌ای که در طول یک سال، 50 میلیون عملیات بیمه‌ای توسط کارگزاری‌ها انجام می‌شود.

 

سید محمدباقر رضوی افزود: گسترش دامنه پوشش سازمان تامین‌اجتماعی ایجاب می‌کرد تا این نهاد برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان، نه تنها ملزم به استخدام نیروی انسانی شود، بلکه شعب جدید بیمه‌ای یا اقماری نیز برپا دارد؛ اما با محول شدن بخشی از خدمات تامین‌اجتماعی به کارگزاری‌ها، سازمان از بزرگ‌سازی بدنه خود بی‌نیاز شد و در نهایت کارگزاری‌ها از منظر مالی، جلب رضایت بیمه شدگان، صرفه‌جویی در وقت و زمان و کاهش تردد افراد جامعه در سطح شهر و جلوگیری از ترافیک، به صرفه و صلاح سازمان و جامعه بوده‌اند.

 

وی با بیان اینکه کارگزاری‌ها در طول یک سال، 50 میلیون عملیات بیمه‌ای در سراسر کشور انجام می‌دهند، تصریح کرد: اندکی توجه به این آمار می‌تواند نمایانگر عمق جایگاه ارزنده کارگزاری‌ها و مزایای برون‌سپاری امور باشد. همچنین ارائه خدمات از طریق کارگزاری‌ها منجر به این شده است تا کارکنان سازمان از دغدغه کارهای بیمه‌ای آزاد شوند و بتوانند به امور واقعی کارشناسی خود رسیدگی کنند. از سوی دیگر امروزه وضعیت شعب با 15 سال گذشته بسیار تفاوت کرده است و دیگر ازدحامی در این مراکز دیده نمی‌شود.

 

مسئول کارگزاری شعبه 18 تهران، با اشاره به گسترش خدمات الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: اگر تاکنون  نظام IT سازمان موفق عمل کرده، به دلیل همکاری کارگزاری‌ها بوده است؛ زیرا زمانی که قرار شد سازمان خدمات الکترونیک خود را در سطح گسترده آغاز کند، آن را به کارگزاری‌ها محول کرد و کلید آن در این مراکز زده شد. امروزه مشاهده می‌کنیم که عملکرد کارگزاری‌ها در این زمینه بسیار مثبت بوده و اکنون سازمان توانسته است به مرحله آرایش طرح برسد و بتواند خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی را ارائه دهد.

 

رضوی با یادآوری فعالیت‌های سازمان در حوزه الکترونیک در سال‌های پیش از انقلاب، ادامه داد: در آن زمان از کشورهای مختلف مانند سوییس، سوئد و آمریکا برای فعالیت سازمان در حوزه IT به سازمان آمدند و حتی یک ساختمان به نام IT نیز در سازمان ایجاد شد؛ اما امکان پی‌گیری خدمات الکترونیک سازمان میسر نشد. پس از انقلاب سازمان مجدد در زمینه گسترش خدمات الکترونیک گام برداشت؛ اما این خدمات بار دیگر در یک محدوده زمانی باقی ماند و پیشرفتی حاصل نشد. تا اینکه در سال‌های اخیر با مطرح شدن نهضت IT توسط مرحوم دکتر نوربخش، ارائه خدمات الکترونیک در سازمان تامین‌اجتماعی جانی تازه گرفت و در این زمان بود که کارگزاری‌ها به کمک سازمان آمده و توانستند نقش موثری در گسترش خدمات الکترونیک سازمان داشته باشند.

 

کارگزاری‌ها عامل تسریع و تسهیل ارائه خدمات

 

وی با بیان اینکه افزایش سطح دسترسی مخاطبان به خدمات سازمان و افزایش رضایت‌مندی آنان از امور مهمی است که کارگزاری‌ها توانسته‌اند ایجاد کنند، اظهار کرد: امروز یکی از مسائل مهم سازمان که تسریع و تسهیل در ارائه خدمات است، توسط کارگزاری‌ها به مرحله اجرا رسیده است.

 

عضو هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور افزود: درحال حاضر افرادی که به کارگزاری‌‌ها مراجعه می‌کنند، کمتر از 8 دقیقه دفترچه بیمه خود را تحویل می‌گیرند؛ اما پیش از این مراجعه کننده‌ها باید نیمی از وقت خود را در شعب بیمه صرف دریافت دفترچه می‌کردند.

 

رضوی با اشاره به فعالیت 299 کارگزاری در سطح کشور افزود: 14 سال از فعالیت کارگزاری‌ها سپری می‌شود و هنگامی که به ویترین خدمات کارگزاری‌ها می‌نگریم، می‌بینیم که تمامی خدمات هجده گانه تامین‌اجتماعی با مهارت ارائه می‌شود و سازمان و بیمه شده‌ها با کمترین مشکل در این زمینه مواجه بوده‌اند.

 

مدیریت کارگزاری‌ها توسط افراد با تجربه

 

وی تصریح کرد:‌ زیرا کارگزاری‌ها توسط افرادی مدیریت می‌شوند که سال‌های عمر خود را در سازمان گذرانده و اینک تجارب به دست آمده خویش را صرف مدیریت در این مراکز می‌کنند. برای مثال یکی از اموری که سازمان به کارگزاری‌ها محول کرده است، رسیدگی به مطالبات سازمان در بخش پرونده‌های معوق کارگاه‌های بدهکار و نقد کردن این مطالبات است؛ به صراحت می‌گویم کارگزاری‌ها در این زمینه آنقدر با قدرت کار کرده‌اند که اکنون بخش حسابرسی سازمان فرصت رسیدگی به این پرونده‌ها را برای ریالی کردن مطالبات ندارند و کارگزاری‌ها در این زمینه پیشی گرفته‌اند. همین‌جا از مسئولان محترم سازمان درخواست دارم که شرایطی فراهم شود که بتوانیم پرونده‌های مطالباتی سازمان را از حالت فیزیکی به ریالی تبدیل کنیم و این منبع درآمدزایی سازمان سامان‌دهی شود.

 

انجام امور اسنادپزشکی در کارگزاری‌ها در 10 دقیقه

 

عضو هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور گفت: همچنین از زمانی که بخش خسارت‌های درمان به کارگزاری‌ها محول شده است، رضایت‌مندی بیمه شدگان در دریافت این نوع خدمات افزایش یافته است. پیش از این افرادی که برای دریافت هزینه‌های پزشکی در بخش خصوصی به اسنادپزشکی سازمان مراجعه می‌کردند، با نوبت‌های 200 تا 300 نفره مواجه می‌شدند؛ اما اکنون این خدمات در کمتر از 10 دقیقه ارائه می‌شود.

 

انجام امور مشاوره در کارگزاری‌ها

 

رضوی یکی دیگر از خدمات مهم کارگزاری‌ها را که کمتر از آن نام برده می‌شود، خدمات بخش مشاوره برشمرد و ادامه داد: امور مشاوره در کارگزاری‌ها در سطوح بسیار کلان انجام می‌شود و برای ارائه این خدمت، بخشی به نام مشاوره در کارگزاری‌ها ایجاد شده است و در طول روز حدود 50 تا 60 مورد مشاوره در کارگزاری‌ها ارائه می‌شود.

 

کارگزاری‌ها آمادگی ارائه خدمات بیشتر و بهتری را دارند

 

وی با اشاره به موقعیت کارگزاری‌ها به لحاظ قدرت عملیاتی، برخورداری از 5 هزار نیروی انسانی و تجربه مدیران این مراکز، اظهار کرد: کارگزاری‌ها آمادگی قبول مسئولیت‌های جدید در حوزه‌های اجرایی را دارند به ویژه در شرایطی که مصارف سازمان از منابع آن پیشی گرفته است، کارگزاری‌ها می‌توانند به عنوان بازوی قوی در کنار سازمان در امور اجرایی مشارکت داشته باشند و در این شرایط حساس مطالبات سازمان را احیا کنند.

 

فعالیت کارگزاری‌ها در اماکن استیجاری

 

عضو هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور افزود: از سازمان می‌خواهیم در این زمینه با اطمینان بیشتری عمل کند. تا هم به صرفه و صلاح هزینه‌های کارگزاری‌ها باشد و نیز سازمان بتواند از امور اجرایی فارغ شود. امروزه صرفه و صلاح اقتصادی کارگزاری‌ها زیر سوال رفته است؛ در شرایطی به سر می‌بریم که تورم و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه شده است و کارگزاری‌ها نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از این مراکز در مکان‌های استیجاری فعالیت می‌کنند و مجبور به پرداخت اجاره‌بهای گزافی هستند. اما رقم‌هایی که سازمان برای خدمات پرداخت می‌کند، امروزه دیگر پاسخگوی نیازهای مالی کارگزاران نیست و انتظار می‌رود تا سازمان فکری برای این مراکز بکند تا وضع اقتصادی کارگزاری‌ها ساماندهی شود.

 

نگاه سلیقه‌ای به جایگاه کارگزاری‌ها در سازمان

 

رضوی با بیان اینکه جایگاه کارگزاری‌ها در تامین‌اجتماعی با نگاه چندسلیقگی روبروست، تصریح کرد: به کارگزاری‌ها در سازمان با دیدگاه‌های مختلفی نگریسته می‌شود و وحدت رویه در ارتباط با کارگزاری‌ها وجود ندارد؛ به طور حتم اگر این وحدت رویه ایجاد می‌شد و آمار خدمات کارگزاری‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت، به طور حتم دیدگاه همه مسئولان سازمان یکنواخت می‌شد و در این صورت کارگزاری‌ها نیز جان تازه‌ای یافته و می‌توانند خدمات خود را به اوج برسانند.

 

 

 

یک مسئول کارگزاری:

بنیه کارگزاری‌ها تقویت شود

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی در این نشست، ضمن اشاره به تاریخچه خصوصی‌سازی در دنیا و روند انجام آن در کشور، ضرورت تحقق این امر را در سازمان تامین‌اجتماعی، به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که از شرکای اجتماعی تشکیل شده و دارای 60 سال قدمت است، یادآور شد و در ادامه چالش‌های کارگزاران تامین‌اجتماعی را مطرح کرد و خواهان تقویت بنیه کارگزاری‌ها و تثبیت جایگاه این مراکز شد.     

 

محمد شجاعی داشتن نگاه اجتماعی و اقتصادی به سازمان تامین‌اجتماعی را چه از منظر سازمانی مجرد و نیز در قالب دستگاه حاکمیتی، بسیار ارزشمند و درخور توجه دانست و افزود: انتظار می‌رفت که سازمان به عنوان نهادی که نیمی از جمعیت کشور را زیر پوشش بیمه‌ تامین‌اجتماعی دارد، همسو و همراستا با کشورها و سازمان‌های توسعه یافته و پیشرفته خانه تکانی می‌کرد و سیاست‌های خصوصی‌سازی و تعدیل اقتصادی را انجام می‌داد.

 

وی اظهار کرد: خصوصی‌سازی در کشورهای پیشرفته از دهه 1980 شروع شد و ثمره و نتایج بسیار کارآمدی را عاید کرد؛ از جمله دلایل خصوصی‌سازی در کشورها و سازمان‌های پیشرفته، سیاست‌های تعدیل اقتصادی بود که بر اساس سه مولفه تثبیت اقتصادی، آزادسازی اقتصاد و مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی انجام می‌شد و این سه مورد از مولفه‌های بسیار مهم و اساسی تعدیل اقتصادی به شمار می‌رفت.

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی گفت: مسئله خصوصی‌سازی در کشور ما از اوایل دهه 70 توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح شد و در مجلس نیز به تصویب رسید؛ اما به دلایل ناکارآمدی ساختار و فقدان بستر لازم و نیز به لحاظ برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی سیاست تعدیل اقتصادی آن‌گونه که باید به بار ننشست و شکست خورد. به هر‌روی، با توجه به اینکه یکی از اصول اقتصاد پویا و پیش‌فرض اقتصاد پیشرفته، خصوصی‌سازی است و این مسئله به ناچار باید در کشورها انجام می‌شد، کشور ما نیز به این سمت‌وسو پیش رفت.  

 

شجاعی تصریح کرد: سازمان تامین‌اجتماعی نیز به تاسی از سازمان‌های پیشرفته و نیز شرایط تاریخی و اقتصادی کشور، قانون تشکیل کارگزاری‌ها را به عنوان یکی از ارکان سازمان به رسمیت شناخت و کارگزاری‌ها شکل گرفتند. به ویژه اینکه شرایطی در جامعه حاکم شده بود که سازمان دیگر نمی‌توانست با آن تفکرسنتی و بدنه و نگاه سنتی پاسخگوی شرکای اجتماعی باشد و به مخاطبان و بیمه شدگان خدمات ارائه دهد.

 

به گفته او از اوایل دهه هفتاد، هنگامی که بحث اتوماسیون در سازمان شروع و ثبت سوابق بیمه شدگان در سیستم اتوماسیون آغاز شد، سازمان با رویکرد آسان‌سازی روند جمع‌آوری مدارک برای صدور حکم بازنشستگان، کارگزاری‌ها را شکل داد و خدمات خود را خصوصی‌سازی و برون سپاری کرد. پیش از آن وقتی کارگران پس از 30 سال فعالیت درخواست بازنشستگی می‌کردند، به او نامه‌ای داده می‌شد تا در شعب گوناگون و شهرستان‌های مختلف سوابق بیمه‌ای خود را جمع‌آوری کند تا حکم بازنشستگی وی صادر شود و این مسئله ماه‌های مدید و حدود 6- 5 ماه به طول می‌انجامید.

 

ایجاد اشتغال در کشور توسط کارگزاری‌ها

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی افزود: هنگامی که کارگزاری‌ها شکل گرفتند، در 5- 4 سال ابتدای فعالیت، سطح رضایت‌مندی بیمه شده‌ها به دلیل دسترسی آسان به خدمات فزونی یافت؛ این مسئله ناشی از آن بود که بخش خصوصی چابک بوده و مدیرانی که در کارگزاری‌ها فعالیت داشتند، دارای 30 تا 35 سال سابقه فعالیت در رده‌های گوناگون مدیریتی و کارشناسی بیمه بودند. همچنین این افراد با به کارگیری نیروهای جوان ایجاد اشتغال کرده و سطح پاسخگویی به مخاطبان تامین‌اجتماعی را بالا برده بودند. اکنون کارگزاری‌هایی وجود دارد که برای حدود 30 نفر ایجاد اشتغال کرده است. از سوی دیگر در کارگزاری‌ها نه تنها وظایف هجده‌گانه بیمه‌ تامین‌اجتماعی انجام می‌شد، بلکه نیازهای مشاوره‌ای مخاطبان نیز بی‌اینکه حق‌الزحمه‌ای دریافت شود، تامین می‌شد.

 

شجاعی با بیان اینکه در برون‌سپاری بخشی از کارهای سازمان به صورت مالکیتی یا به گونه مدیریتی می‌توانست به کارگزاری‌ها محول شود، اظهار کرد: با تشکیل کارگزاری‌ها مدیریت خدمات به این مراکز محول شد اما در بخش مالکیت، محروم ماندیم. 

 

وی گفت: نکته مهم این است که در بسیاری از کشورها در زمینه برون‌سپاری، فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده است و انتظار این بود که در کشور ما نیز سازمان‌ها از چنین رویکردی تبعیت می‌کردند؛ اما متاسفانه این بخش ابتر مانده و انجام نشده است و نیاز اقتصادی، اجتماعی یا اساسا ساختاری که لازمه ایجاد کارگزاری‌ها بود، تحقق نیافته است.

 

کارگزاری‌‌ها اکنون در کما به سر می‌برند

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی تصریح کرد: اما کارگزاری‌ها در دو سه سال اخیر به دلایل گوناگون دچار چالش شده و با مسائلی مانند تشویش و نگرانی از موضوع پایدار بودن یا نبودن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در حالت کما به سر می‌برند.

 

شجاعی با بیان اینکه اگر کارگزاری‌ها حمایت می‌شدند و تسهیلاتی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شد، می‌توانستند مکانی را برای فعالیت خود خریداری کنند، افزود: این اقدام منجر به این می‌شد که کارگزاری‌ها جای مشخصی داشته و از ثبات جا و مکان برخوردار باشند تا بیمه‌شده‌ها هنگام مراجعه به این مراکز با سردرگمی مواجه نشوند. درحال حاضر در بین 300 کارگزاری فعال به تعداد انگشت‌شمار صاحب دفتر کارگزاری بوده و باقی در دفاتر استیجاری مشغول به فعالیت هستند. انتظار می‌رفت سازمان، کارگزاری‌ها را به مثابه شعبه تیپ 4 یا 5 می‌نگریست و تسهیلات و تجهیزات لازم را در اختیار ما قرار می‌داد.

 

وجود تجربه صدساله در کارگزاری‌ها

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل کارگزاری‌ها در ارائه خدمات اظهار کرد: در هر کارگزاری با توجه به مدیریت بازنشستگان باتجربه سازمان، صدسال تجربه جمع‌آوری شده است و این تجربه، ظرفیت بسیار ارزشمندی برای سازمان به شمار می‌رود و سازمان باید از این ظرفیت و این تجارب استفاده بهینه کند.

 

برای راهبردهای کلان کارگزاری‌ها اتاق فکر درست شود

 

شجاعی با بیان اینکه همواره در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیازمند یک اتاق فکر و مشورت‌ کارشناسانه هستیم، گفت: متاسفانه برای راهبری کارگزاری‌ها وحدت رویه وجود ندارد و تشویش و نگرانی از ناپایداری کارگزاری‌ها دامنگیر فعالان این عرصه شده و روزی نیست که مسئله تعطیل شدن کارگزاری‌ها پیش کشیده نشود.

 

وی تصریح کرد: این درحالی است که بسیاری از ما مدیران کارگزاری‌ها در سنینی به سر می‌بریم که باید با خاطری آسوده تخصص و تجارب خود را به مردم و مخاطبان انتقال دهیم و فارغ‌بال و بدون تشویش به کار خود بپردازیم. از مسئولان سازمان تقاضا داریم برای فرآیندهای برون‌سپاری محدودیت ایجاد نکنند و آن‌ دسته از خدماتی را که امکان واگذاری آن‌ به کارگزاری‌ها وجود دارد، برای اجرا در این مراکز به تصویب برسانند.

 

مشکلات خدمات الکترونیک سازمان برطرف شود

 

مسئول کارگزاری شماره 45 شعبه 19 تامین‌اجتماعی با اشاره به قطعی‌ سیستم‌ها و سامانه‌های مبتنی بر IT سازمان افزود: در برخی از موارد، قطعی سامانه‌ها پاسخ‌گوی تقاضای مراجعه کننده‌ها نیست و از مسئولان و مدیران ارشد سازمان می‌خواهیم فکری به حال اتوماسیون و IT بکنند.

 

 

 

تاریخچه و اهداف تاسیس کارگزاری‌ها

 

علی برین در این نشست به عنوان مدیرعامل نخستین کارگزاری تامین‌اجتماعی با عنوان کارگزاری شماره یک شعبه شش تامین‌اجتماعی به شرح تاریخچه تشکیل کارگزاری‌ها پرداخت و با بیان اینکه این مراکز از اواخر آذر سال 1384 شروع به کار کرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه شعبه شش تامین‌اجتماعی پایلوت به کارگیری نرم‌افزاری برای مکانیزاسیون شدن خدمات بود، بهتر آن دیدند که نخستین کارگزاری تامین‌اجتماعی زیرمجموعه این شعبه باشد و ما کارمان را در کارگزاری شماره یک شعبه شش آغاز کردیم.

 

تاسیس کارگزاری‌ها از منظر قانونی

 

به گفته او برخی الزامات قانونی برای تاسیس کارگزاری‌ها وجود دارد و در قانون اساسی، قانون نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی و قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، کلیه دستگاه‌های دولتی ملزم به واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی شده‌اند. در قانون نظام جامع رفاه و تامین‌اجتماعی ذیل بند یک ماده 12 قانون دستگاه‌ها و صندوق‌ها مکلف شده‌اند امور خود را به کارگزاری‌ها محول کنند. همچنین در قانون توسعه حمل‌ونقل با توجه به مسئله ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و وقت مردم، تاسیس مراکزی به نام آی.تی و دفاتر پیشخوان مطرح و تمامی دستگاه‌ها مکلف به همکاری با این مراکز شدند تا امور تصدی‌گری خود را از طریق بخش خصوصی انجام دهند.

 

رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور ادامه داد: سازمان تامین‌اجتماعی نیز به دلیل گستردگی ارائه خدمات و افزایش تعداد بیمه شدگان ملزم به تبعیت از این قوانین شد و امور تصدی‌گری خود را به کارگزاری‌ها محول کرد. پیرو آن آیین‌نامه‌ای توسط این سازمان در سال 1383 تهیه شد که کلیات مربوط به تاسیس کارگزاری‌ها، شرایط مدیران کارگزاری‌ها، مسئولیت کارگزاری‌ها و نیز وظایف سازمان در قبال کارگزاری‌ها تصویب شد و متعاقب آن آیین‌نامه اجرایی نیز توسط سازمان تهیه شد.

 

برپایی کارگزاری‌ها بر پایه دو هدف اصلی و فرعی

 

برین با بیان اینکه سازمان تامین‌اجتماعی بر پایه دو هدف اصلی و فرعی کارگزاری‌ها را بنیان‌‌گذاری کرد، تصریح کرد: از جمله اهداف اصلی سازمان، جلب رضایت‌مندی مشتریان بود؛ زیرا هنگام مراجعه بیمه شده‌ها به شعب، دسترسی و دریافت خدمات بسیار زمان‌بر بود و حتی خدماتی مانند برقراری مستمری بازنشستگان با وجود اینکه سامان‌دهی سوابق انجام شده بود، اما چندین ماه به طول می‌انجامید.

 

وی افزود: یکی دیگر از اهداف اصلی سازمان به کارگیری روش‌های نوین با استفاده از نظام آی.تی بود و سازمان به سمت مکانیزه شدن و الکترونیک کردن خدمات سوق می‌یافت. همچنین بحث به‌صرفه و اقتصادی بودن این اقدام نیز مطرح بود؛ زیرا سازمان با تاسیس کارگزاری‌ها، این سازمان نه تنها از استخدام نیروهای جدید در بخش بیمه‌ای بی‌نیاز شد، بلکه از تاسیس شعب جدید نیز رهایی یافت.

 

رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور جلوگیری از بزرگ‌تر شدن بدنه اجرایی سازمان و ایجاد فرصت برای ارتقای سطح تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کارشناسان را از جمله اهداف فرعی تشکیل کارگزاری‌ها بیان کرد و گفت: با ایجاد کارگزاری‌ها وقت و زمان بسیاری از کارشناسان آزادسازی شد و آن‌ها می‌توانستند در تصمیم‌سازی‌ها موثر عمل کنند. همچنین وقتی نیروهای انسانی از امور تصدی‌گری جدا شدند، در بخش‌های دیگری که جنبه درآمدزایی برای سازمان داشت، به کار گرفته شدند. از جمله این امور بررسی سوابق بیمه شدگان بود. زیرا پس از انقلاب که تعهدات بلند‌مدت سازمان بسیار افزایش یافت، سوابق کاری افراد حتی به مدت یک روز ارزش واقعی خود را پیدا کرد و از این‌رو سازمان نیروهای مازاد خود را برای کنترل و نظارت بر سوابق و برقراری مستمری‌ها به کار گرفت.

 

برین یکی دیگر از اهداف فرعی تشکیل کارگزاری‌ها را برطرف شدن آثار روانی ناشی از ازدحام مردم بین کارکنان تامین‌اجتماعی برشمرد.

 

وظایف کارگزاری‌های تامین‌اجتماعی

 

وی با اشاره به دستورالعمل نحوه اجرای وظایف کارگزاری‌ها بر اساس دستورالعمل مبتنی بر آیین‌نامه تشکیل کارگزاری‌ها، اظهار کرد: یکی از اقدامات مناسب این بود که مسئولان کارگزاری‌ها از کارکنان باتجربه سازمان انتخاب شدند؛ زیرا عهده‌داری امور کارگزاری نیازمند به کارگیری فردی متخصص و باتجربه در امور بیمه‌ای بود. در آن دوران کارگزاری‌ها امور خود را در دو زمینه صدور، تعویض و تمدید اعتبار دفترچه و نیز پلاک‌برداری از بنگاه‌های اقتصادی آغاز کردند. اما با توجه به اینکه بیش از 80 درصد مدیران استانی در نظرسنجی از کارکرد کارگزاری‌ها اعلام رضایت کرده بودند، رفته رفته امور محول افزایش یافت و امروز کارگزاری‌ها 26 مورد از کارهای اجرایی سازمان تامین‌اجتماعی را انجام می‌دهند.

 

لیست وظایف کارگزاری‌ها

 

رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور با بیان اینکه کارگزاری‌ها در دو بخش امور میدانی و خدمات شعبه‌ای فعالیت می‌کنند، فهرست وظایف این مراکز را چنین اعلام کرد:

 

- صدور، تعویض و تامین اعتبار دفترچه‌های درمانی

- پلاک‌برداری (شناسایی واحدهای فاقد کد کارگاهی)؛ (در این زمینه کارگزاری‌ها از ابتدای فعالیت خود تا پایان سال 97 توانسته‌اند حدود 297 هزار کارگاه را شناسایی کنند).

- صدور برگ پرداخت بیمه (مانند بیمه اختیاری، مشاغل آزاد، کارگران ساختمانی، رانندگان و ...)

- صدور فیش مستمری‌بگیران

- تهیه پرینت سوابق بیمه‌ای

- انجام بازاریابی (کارگزاری‌ها توانسته‌اند تا پایان سال 97 تعداد 697 هزار نفر را زیر پوشش بیمه اختیاری و مشاغل آزاد درآورند).

- بررسی اشتغال کارگران ساختمانی (از سال 93 تا پایان سال 97 کارگزاری‌ها توانسته‌اند 181 هزار کارگر ساختمانی «غیرحق» را شناسایی و از هدررفت منابع سازمان جلوگیری کنند)

- بررسی اشتغال مقرری‌بگیران بیمه بیکاری (تا پایان سال 97 حدود 13 هزار نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری «غیرحق» توسط کارگزاری‌ها شناسایی شده است).

- دریافت مدارک بیمه شدگان برای استفاده از خدمات هجده‌گانه تامین‌اجتماعی از جمله کمک‌هزینه‌های کفن‌ودفن، بارداری، اروتز و پروتز، ازدواج و ...

- ابلاغ اوراق مطالباتی سازمان

- ارسال مراسلات سازمان

- پرداخت هزینه‌های اسنادپزشکی (پیش از این بیمه شدگان برای دریافت هزینه‌های پزشکی که در بخش‌های خصوصی پرداخت کرده بودند، در تهران به اداره‌کل اسناد پزشکی استان تهران مراجعه می‌کردند و این اداره‌کل روزانه با ازدحام 1200 تا 1500 نفر و تشکیل صف‌های طولانی و تلف شدن وقت مراجعه کننده‌ها که تا نیمی از روز به طول می‌انجامید، مواجه بودند، اما از سال 1393 که انجام این امور به کارگزاری‌ها محول شد، ارائه این خدمت با سرعت و کمترین زمان انجام می‌شود).

- بازرسی از دفاتر قانونی (با تصویب هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی در سال 1393 بازرسی از دفاتر که پیش از این برعهده موسسه حسابرسی سازمان قرار داشت، به کارگزاری‌ها موکول شد و از سال 93 تا 97 حدود 4450 پرونده توسط کارگزاری‌ها رسیدگی شده است).

- نام‌نویسی بیمه شدگان اصلی و تبعی

- پی‌گیری وصول مطالبات معوق سازمان تامین‌اجتماعی (بر اساس ماده 66 قانون تامین‌اجتماعی چنان‌چه بیمه شده در کارگاه دچار حادثه شده و منجر به فوت یا ازکارافتادگی کلی شود، اگر مقصر بیمه شده باشد، سازمان تعهدات خود را در قبال بیمه شده‌ها انجام می‌‌دهد؛ اما اگر کارفرما مقصر شناخته شود، ضروری است هزینه‌ تعهدات بیمه‌ای را به سازمان بازگرداند؛ اما این قانون به درستی از سوی کارفرماها اجرا نشده و به مطالبات سازمان افزوده می‌شود و کارگزاری‌ها این مطالبات را وصول می‌کنند).

- تشکیل پرونده مطالباتی کارگاه‌ها

 

چگونگی تشکیل هیات منتخب کارگزاری‌ها

 

برین در ادامه اشاره‌ای نیز به نحوه تشکیل انجمن کارگزاری‌ها و هیات منتخب این مراکز کرد و افزود: پس از تشکیل کارگزاری‌ها، مسئولان این مراکز درصدد آن شدند تا یک هسته مرکزی برای رسیدگی به امور کارگزاری‌ها تشکیل شود و از سال 1387 با همکاری و توافق سازمان این هسته مرکزی در استان تهران به وجود آمد و سپس در سراسر کشور اجرایی شد.

 

وی تصریح کرد: در آن زمان تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم فعالیت کارگزاری‌ها و تشکیل هسته مرکزی آن را به عنوان یک تشکل در وزارت کشور به ثبت برسانیم، اما موفق به این کار نشدیم و درحال حاضر انجام این کار در دستور کار هیات منتخابان کارگزاری‌ها قرار دارد که ان‌شاءالله به زودی به نتیجه می‌رسد و بر اساس آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ما را به عنوان کارفرمایان صنفی به ثبت برساند. 

 

رئیس هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور افزود: کارگزاری‌ها بر اساس آیین‌نامه‌ای که در سال 1383 تدوین شده بود، فعالیت خود را آغاز کردند و تاکنون نیز این آیین‌نامه مبنای فعالیت کارگزاری‌ها به شمار می‌رود. در این آیین‌نامه تشکیل یک هیات اجرایی یا منتخب برای کلیه کارگزاری‌ها در سطح کشور مرکب از 9 نفر پیش‌بینی شده بود که هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور نام گرفت.

 

برین با اشاره به جدیدترین تغییراتی که در ساختار کارگزاری‌ها در سال 1398 انجام شده است، ادامه داد: کارگزاری‌ها در هر استان یک هیات به نام هیات استانی تشکیل داده‌اند و در این هیات به تناسب هر 10 کارگزاری یک نماینده انتخاب شده است که با شعب استان هماهنگی ایجاد می‌کنند. این نمایندگان همچنین 38 نماینده را از بین خود به عنوان هیات منتخب کارگزاری‌های سراسر کشور انتخاب کرده‌اند و با توجه به اینکه اجتماع 38 نفر برای تشکیل جلسات ممکن نبود، این گروه از بین خود 7 را برگزیده‌اند که به عنوان هیات مرکزی کارگزاری‌ها فعالیت می‌کنند.


 


ارسال نظر

captcha