یک اقتصاددان در گفت‌وگو با «تامین24» در ارتباط با افزایش قیمت بنزین:

حمایت‌های معیشتی نباید به شکل پرداخت نقدی باشد

عضو شورای مرکزی انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به تاکید حاکمیت بر اجرای سهمیه بندی بنزین ، بر تدوین بسته‌های حمایتی غیرنقدی و ارائه آ به افراد واقعا نیازمند تاکید کرد و گفت:توزیع کالابرگ بهترین گزینه در حمایت از دهک‌های پایین در خصوص کاهش آثار تورمی ناشی از سهمیه‌بندی بنزین است .

مهین داوری 

تامین 24 / علی حیات‌نیا، اقتصاددان با اشاره به تصمیم مسئولان برای افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: در صورتی که دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که طرح سهمیه‌بندی سوخت ادامه پیدا کند و در صدد تعریف مکانیسم حمایتی باشند، به نظر می‌رسد که بهترین گزینه این است که این حمایت‌ها به سمت پرداخت نقدی نرود چرا که هم آثار تورمی دارد و هم ممکن است به ایجاد تنش در بازارهای کشور منجر شود.

این اقتصاددان با تصریح بر اینکه هنوز برنامه دولت به صورت شفاف اعلام نشده است، در خصوص تبعات ارائه بسته‌های حمایتی نقدی گفت: حمایت نقدی ممکن است منجر به بروز بحران‌های دیگری در کشور شود و همچنین با توجه به ترجیحات نقدینگی افراد، ممکن است بازار دلالی و واسطه‌گری شکل گیرد و تقاضای کل در بعضی کالاها بیشتر کند و یا سوداگری در این حوزه زیادتر شود.

حیات‌نیا در گفت‌وگو با « تامین 24» با تصریح بر ضرورت دسترسی به اطلاعات شفاف در خصوص خانوارها گفت: دولت با دسترسی به اطلاعات دقیق و داشتن یک برنامه حساب شده باید به اجرای طرح افزایش قیمت بنزین ادامه دهد.

وی با اشاره به سامانه پایش اطلاعات خانوارها در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز عنوان کرد: این وزارتخانه با مشارکت مرکز آمار ایران می‌تواند در خصوص شناسایی و استخراج آمار خانوارها با دقت عمل بیشتری اقدام کنند. البته دولت هم در سنوات گذشته در راستای اجرای هدفمندی یارانه‌ها نظام پایشی طراحی کرده است که با توجه به اطلاعات موجود در مجموع این سامانه‌ها تصمیم‌گیری در خصوص جمعیت هدف فراهم‌تر خواهد شد.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران با تعریف آثار جانشینی در اقتصاد تاکید کرد و افزود: مسوولان امر باید سطح رفاه را با توجه به تورم‌های ناشی از سهمیه‌بندی مدنظر داشته باشند که حمایت از اقشار مختلف جامعه با یک برنامه اصولی ادامه پیدا کند که قدرت خرید افراد هم حفظ شود.

حیات‌نیا افزود: واقعیت امر این است که در ایران با اینکه بنزین اغلب برای وسایل نقلیه، جابجایی مسافر و گازوییل برای حمل و نقل کالاها مورد استفاده است اما با این وجود به یک کالای استراتژیک تبدیل شده است که همبستگی زیادی با تورم دارد و از سوی دیگر مطالعات چهاردهه اخیری که بسیاری از محققان انجام دادند نشان می‌دهد که ضریب همبستگی بین تورم و قیمت بنزین بسیار زیاد است.

این اقتصاددان بر تفکیک سبد معیشتی با موضوع پرداخت یارانه‌ها تاکید کرد و گفت: دولت باید اهداف خویش را در خصوص پرداخت بلاعوض به مردم به صورت دقیق تعریف و تعیین کند و برنامه‌های مشخص در خصوص دستیابی به آن اهداف تدوین کند که این موضوع نیازمند کار فنی، کارشناسی و تخصصی است و یک شبه نمی‌توان برای فرآیند اجرای این موضوع مهم تصمیمگیری کرد. باید ابتدا تبعات این کار شناسایی می‌شد و بعد اقدام به اجرای آن صورت می‌گرفت.

وی یادآور شد: قطعا باید اطلاعات سرپرست خانوارهای نیازمند مشخص است و بهترین گزینه برای سبد حمایتی یا بازگشت به دوره کالابرگی (کوپنی) دهه 60 و یا به صورت توزیع سبدکالا است که در دولت اول آقای روحانی انجام شده بود.

 

 


ارسال نظر

captcha