یادداشتی از دکتر محمود جاوید

الکترونیک‌سازی خدمات به‌منزله تکریم جامعه هدف

تامین 24 /

استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در توسعه و بهبود خدمت‌رسانی به عموم مردم  ایجاد می‌کنند، سال‌هاست در بخش درمان کشورهای توسعه‌یافته دنبال می‌شود. نسخه الکترونیک مسیری است که کشورها دنبال کرده‌اند و از این طریق هم تمام راهنماهای بالینی را کنترل و هزینه‌ها را کاهش داده‌اند. کارکرد مهمتر این رویکرد، بهبود خدمت‌رسانی به بیماران و بیمه‌شدگان است. نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور به‌طور قطع با اقدامات و برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر سازمان تامین‌اجتماعی اجرا کرده، پیشرفت‌های زیادی کرده و امروزه همه پذیرفته‌اند یکی از راه‌های صرفه‌جویی در منابع طرح تحول سلامت، نسخه‌نویسی آنلاین و تشکیل پرونده‌های الکترونیک سلامت است. مشخص است زمانی که بیمه‌شدگان و بازنشستگان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی دارای پروفایل الکترونیک اختصاصی خود باشند، علاوه بر اینکه سابقه بیماری آن‌ها در اختیار پزشکان و تیم‌های درمانی قرار می‌گیرد، فرایند و نحوه دریافت خدمات درمانی بهبود می‌یابد. یعنی صرفا با ارائه کد ملی، سابقه‌ای کامل از بیماری‌ها و خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی و همین طور داروهایی که بیمه‌شده دریافت کرده، در دسترس قرار می‌گیرد. علاوه بر این با توسعه خدمات غیرحضوری مثل تشکیل پرونده الکترونیک سلامت و نسخه‌نویسی آنلاین، خدمت‌گیرنده به‌صورت علمی‌تر، از مزایای درمانی تامین‌اجتماعی برخوردار می‌شود و چون مراکز درمانی امکان اتصال به مراکز طرف قرارداد را دارند، فرایندها با سهولت بیشتری انجام می‌شوند. در کنار این موارد، انواع دیگری از خدمات الکترونیک هم در چنین راهبری وجود دارد که موجب تکریم مراجعه‌کنندگان می‌شود. مواردی مانند سیستم نوبت‌دهی آنلاین، اپلیکیشن‌های کاربردی و کدهای USSD که همگی در دسترس بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران هستند به‌منزله نوعی احترام‌ گذاشتن آن‌ها نیز تلقی می‌شوند. در دنیای امروز، بدون توسعه خدمات الکترونیک نمی‌توان به‌جای خاصی رسید. خدمات الکترونیک نظارت را قدرتمند و مستند می‌کند و در شمار و هزینه نیروهای نظارتی و پشتیبانی صرفه‌جویی می‌کند. در بخش درمان نمی‌توان نیروی انسانی را کاهش داد، اما صرفه‌جویی در هزینه‌ها با شیوه‌های نوین و کنترلی ممکن است. به عبارت دیگر، دیگران چرخ را اختراع کرده‌اند و کافی است از آن استفاده کنیم. خوشبختانه عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم صددرصدی است و برنامه‌هایی هم برای گسترش خدمات به بخش‌های غیرملکی در دست اجراست. دولت و وزارت بهداشت نیز توسعه این نوع خدمات را در دستورکار خود قرارداده‌ که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد.

 

دکتر محمود جاوید؛ مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال‌وبختیاری


ارسال نظر

captcha