در نشست تخصصی «روزنامه‌نگاری تخصصی و آینده مطبوعات» مطرح شد:

به رونق مجدد مطبوعات، خوش‌بین هستیم / فضای مجازی برای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای فرصت است

موسسه فرهنگی هنری «آهنگ آتیه» در نشست تخصصی «روزنامه‌نگاری تخصصی و آینده مطبوعات» که با حضور علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد، سیدعلی میرفتاح سردبیر روزنامه اعتماد، آرش خوشخو سردبیر روزنامه هفت‌صبح و رضا خجسته‌رحیمی سردبیر ماهنامه اندیشه پویا، برگزار شد به موازی بررسی وضعیت پیش روی مطبوعات کشور، به ارائه چشم‌انداز و تصویری از ضرورت‌های روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در آینده دیجیتال پرداخت.

مهین داوری 

تامین 24 / علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه «دنیای اقتصاد» در این نشست که به همت هفته‌نامه « آتیه‌نو» در محل ساختمان موسسه فرهنگی هنری «آهنگ آتیه» امروز چهارشنبه (23 مرداد ماه 98) برگز ار شد، با تاکید بر وجوه مشترک مسائل پیش روی مطبوعات ایران و جهان، مسائل داخلی ایران را در بروز مشکلات پیش روی مطبوعات موثرتر دانست و افزود: وضعیت حاضر پیش روی مطبوعات ما بیش از آنچه متاثر از فضای مجازی باشد، بیشتر به اتفاقات و رویدادهای داخلی مرتبط است و در اینجا این پرسش پیش می‌آید که رونق مطبوعات ایران در دوره‌های منتهی به انقلاب اسلامی و بخشی از دوره اصلاحات، حرفه‌ای بوده‌اند یا کمی؟

وی ادامه داد: این پرسش جدی نیازمند بررسی، واکاوی و آسیب‌شناسی مطبوعات در دوره‌های مدنظر است که آیا رونق ایجاد شده مربوط به رونق حرفه‌ای برآمده از نگاه مستندمحور، واقع‌گرا و تحلیلی روزنامه‌نگاران آن دوران بوده است یا جبهه‌های سیاسی از مطبوعات به عنوان ابزار خویش در پیشبرد اهداف سیاسی بهره گرفته‌اند تا جایی که به نظر می‌رسد مطبوعات رونق گرفته‌اند.

میرزاخانی با تاکید بر نقش مسئولیت اجتماعی مطبوعات عنوان کرد: مطبوعات ما اگر به سمت برندینگ پیش می‌رفتند شاید وضعیت نامناسب امروز بر آنها حاکم نمی‌شد. در دنیا تولیدکنندگان بی‌شماری وجود دارند اما نام برخی شرکت‌ها همواره می‌درخشد. در عرصه مطبوعات باید اهالی رسانه‌ها باید به‌گونه ای عمل کنند و دقیق ببینند و موثق قلم بزنند که تبدیل به برند و مرجع خبری شوند و در این صورت است که رسانه‌های مجازی هرگز نمی‌توانند آنها را تهدید کنند.

وی افزود: حرکت روزنامه‌ها به سمت برندینگ نه‌تنها تهدید نیست بلکه فرصت است. موانع حرکت رسانه به سوی برندینگ در ایران یکی عدم تربیت نیروی حرفه‌ای توسط دانشکده ها و دیگری عدم توانایی مطبوعات در جذب نیروهای حرفه‌ای به دلیل پایین بودن دستمزدهاست.

 

به رونق مجدد مطبوعات خوش‌بین هستم

سیدعلی میرفتاح، سردبیر روزنامه «اعتماد» نیز در این نشست، ضمن قدردانی از دغدغه‌مندی موسسه «آهنگ آتیه» در خصوص وضعیت و چالش‌های پیش روی مطبوعات کشور عنوان کرد: بخشی از مشکلات پیش روی مطبوعات، جهانی است اما بخش عمده‌ای از این مشکلات به مسائل داخلی کشور مرتبط می‌شود.

وی گفت: آسیب‌شناسی وضعیت حاضر، نیازمند شناخت و کالبد شکافی اتفاقات پیش روی مطبوعات در گذشته تا به امروز است. باید دریابیم که چرا به امروز رسیده ایم؛ چه موانعی بر سر راه مطبوعات قرار داشته که ما را به ضعفی این چنین گرفتار کرده است.

میرفتاح، با تاکید بر ضرورت تعیین سهم مطبوعات و متولیان در ایجاد وضعیت کنونی افزود: مطبوعات اگرچه در ایجاد بی‌اعتمادی مردم  تا حدودی مقصر هستند اما برای برون‌رفت از مشکلات پیش رو نیازمند شناسایی و واکاوی عوامل متعدد از جمله متولیان امر است .

وی تاکید کرد: من اگرچه به رونق مجدد مطبوعات ایران و جهان خوش بین هستم اما فرض که این اتفاق خوب بیفتد باید چنان روزنامه‌نگارهای حرفه‌ای تربیت کرده باشیم که با تولید محتوای موثق و حرفه ای، صفحات روزنامه ها را خواندنی و جذاب کنند که اگر غیر از این باشد، اقبال عمومی به وجود نخواهد آمد و بی‌رونق‌تر از همیشه خواهند شد.

میرفتاح گفت: قوانین وزارت ارشاد از دهه 60 جلوتر نیامده است. وقتی افراد می‌توانند کتاب خود را در فضای مجازی معرفی کنند اصرار بر اخذ مجوز، بی‌معنا می‌شود. این جزو حقوق شهروندی است که افراد بتوانند با هزینه و مسئولیت خود هرچه می‌خواهند منتشر کنند و اگر از قانون تخطی کردند با آنها برخورد شود.

سردبیر روزنامه «اعتماد» افزود: اشتباه است اگر فکر کنیم برای حفظ خودمان باید با گوشی موبایل رقابت کنیم. باید عرصه رقابت تعریف شود. به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی کشور ماست که گوشی موبایل تا این حد اهمیت یافته است. زمانی خواهد رسید که احتمالا از این تکنولوژی خواهیم گریخت به این دلیل که واقعیت های زندگی ما را مختل می کند.
 
وی ادامه داد: اگر روزنامه‌ها با محتوای خوب منتشر شوند قطعا از آنها استقبال خواهد شد. گرچه ممکن است دوره معرفی و تبلیغ آن کمی زمان بر باشد. بازگشت به کاغذ یک نیاز واقعی است و نشانه‌هایی در دنیا دیده می‌شود که رونق مطبوعات از سر گرفته خواهد شد.

 

فشار فضای مجازی مطبوعات را وارد دوران جدیدی می کند 

آرش خوشخو، سردبیر روزنامه «هفت‌صبح» نیز در این نشست، فضای مجازی را فرصتی برای ایجاد تحول و نوآوری در مطبوعات عنوان کرد و افزود: اگر مطبوعات به سمت تولید محتواهای تحلیلی و سرگرمی‌های جدی که امکان تولید و عرضه آنها از طریق مطبوعات فراهم‌تر باشد، بروند، می توانند رقابتی پیروزمندانه در دنیای کنونی با رسانه‌ها و شبکه های مجازی داشته باشند.

خوشخو گفت: همچنان که کتاب دیجتال نتوانست کتاب کاغذی را از میدان به‌در کند، روزنامه‌ها هم اگر صفحات خود را با مصاحبه‌های بلند، طنز اجتماعی، سرگرمی، مسایل تاریخی و ... که در شبکه‌های مجازی قابل دسترسی نباشند بیارایند، قطعا مخاطبان خود را خواهند داشت و با اقبال و اعتماد عمومی روبرو خواهند شد.

وی، کمبود روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در عرصه مطبوعات را در بروز مشکلات پیش رو موثر دانست و گفت: اگرچه طبق آمار افراد ثبت‌نامی دریافت اینترنت رایگان در هفته گذشته، 12 هزار و 500 نفر خود را خبرنگار قلمداد می‌کنند اما تنها 300 تا 400 نفر خبرنگار حرفه ای در ایران وجود دارد و بقیه از ناگزیری، بیکاری و عدم علاقه مندی به رشته تحصیلی خویش به این حوزه ورود کرده اند که این تعداد نیز اغلب جذب بخش دولتی و ارگان‌های رسمی شده اند.

خوشخو ادامه داد: فشاری که فضای مجازی به مطبوعات وارد می کند، آنها را وارد دوران جدیدی می کند و باید به سمت راهکارهای جدید مثل برندینگ و ... حرکت کنند. تا وقتی خواندن به عنوان یک مهارت وجود دارد، کاغذ هم جایگاه خود را حفظ خواهد کرد.
وی افزود: اگر مشکلاتی که در حوزه مطبوعات وجود دارد برطرف شود خواهند توانست همگام و بازو در بازوی با فضای مجازی حرکت کنند. فشار فضای مجازی می تواند به روزنامه کمک کند در آینده بتوانند به بنگاه های اقتصادی تبدیل شده و روی پای خود بایستند.

 

دوران طلایی مطبوعاتی نداشته‌ایم 

رضا خجسته‌رحیمی، سردبیر ماهنامه «اندیشه پویا» نیز در ایسن نشست، نگاه کمی متولیان امر از جمله وزارت ارشاد به مطبوعات را در بروز مشکلات پیش رو موثر خواند و افزود: نگاه کمی حاکمیت به مطبوعات و رویکرد آزاد سازی مجوز مطبوعات که امروز در گزارش عمکلردها به عنوان افتخارات خود در روز خبرنگار به آن اشاره می شود، اگرچه فقط به رشد تعداد مطبوعات انجامیده است اما نقش معکوسی در تولید محتواهای کیفی و تولیدات حرفه ای روزنامه نگاری داشته است.

وی تصریح کرد: در روزنامه های ایران نگاه کمی بر کیفی غلبه دارد. درحال حاضر بسیاری از مدیران مطبوعاتی با مطبوعات نسبتی ندارند و مطبوعاتی ها را به عقب رانده اند. این نگاه تا حدی در وزارت ارشاد نیز وجود دارد. امروزه برخی مطبوعات نه در جهت آگاهی بخشی به جامعه و رساندن صدای مردم به مسئولان بلکه تنها برای دریافت یارانه حتی نسبت به چینش صفحات اول خود طبق نظر این وزارت خانه می پردازند.

خجسته اظهار کرد: برخی مدیران مطبوعاتی بیش از اینکه نگاهشان به مخاطب باشد به رانتی است که می توانند از متولیان دربافت کنند. روزنامه‌نگاران ابتدا باید به خود بنگرند و تن رنجور خود را از سیاست های متولیان مستقل کنند.

وی اظهار کرد: برای مطبوعات بعد از انقلاب دو بهار منظور می کنند که من هیچ یک را بهار مطبوعات نمی دانم. در این دوران مطبوعات سیاست زده شدند و در واقع، دوران مرگ آنها بود.


ارسال نظر

captcha