مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی خبر داد:

ارائه بیش از 97 هزار خدمت غیرحضوری در 5 ماه

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی، میزان استقبال از خدمات غیرحضوری در استان را حتی در شعبی که دارای ترافیک کاری کمتری هستند، چشم‌گیر توصیف کرد؛ به گونه‌ای که از زمان اجرای طرح در اسفند 97 تاکنون، بیش از 97 هزار خدمت غیرحضوری ارائه شده است و درحال حاضر هفته‌ای 10 هزار خدمت غیرحضوری در تمامی شعب ارائه می‌شود.

سلاله صدرائی

تامین 24 / جعفر سمساری، درخصوص خدمات غیرحضوری تامین‌اجتماعی با بیان اینکه این استان به عنوان پایلوت طرح‌ مذکور انتخاب شده بود، تاکید کرد: ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری دکتر نوربخش، به‌منزله یک تامین‌اجتماعی همراه است و بیمه‌شدگان، کارفرمایان و بازنشستگان از طریق این سامانه می‌توانند در هر لحظه در جریان امور بیمه‌ای خود مانند سوابق، فیش‌های حقوقی، پرونده مطالباتی، مستمری و ... قرار بگیرند.

 

وی حرکت سازمان در مسیر ارائه خدمات غیرحضوری به صورت 100درصدی را اقدامی ضروری و لازم دانست و افزود: درحال حاضر برخی از خدمات الکترونیک تامین‌اجتماعی به صورت نیمه‌حضوری است و اینکه به دستور مدیران ارشد سازمان، مسئولان و کارشناسان حوزه آی.تی درصدد تکمیل روش‌های موجود برای ارائه صفرتاصد خدمات به صورت غیرحضوری هستند، می‌تواند نتایج موثرتری را عاید کند. اکنون در قالب خدمات غیرحضوری مستمری‌بگیران می‌توانند برخی از خدمات خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری دریافت کنند؛ اما برخی از تعهدات کوتاه‌مدت مانند غرامت دستمزد، کمک‌ هزینه ازدواج، پروتز و اروتز نیازمند تکمیل نرم‌افزارهای موجود و ارائه خدمات کاملا غیرحضوری است.

 

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: به طور حتم تکمیل خدمات غیرحضوری می‌تواند استقبال از این خدمات را با اقبال بیشتری مواجه کند؛ منتظر هستیم تا سازمان خدمات غیرحضوری بیشتری را زیربار الکترونیک ببرد تا بتوانیم آمار این‌گونه خدمات را از میزان فعلی افزایش دهیم.

 

سمساری ارائه خدمات غیرحضوری را نیازمند برخورداری از آموزش‌های لازم کارکنان تامین‌اجتماعی و نیز کاربران طرح دانست و گفت: برای این منظور، همکاران فناوری اطلاعات آموزش‌های لازم را به گروه‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی از جمله تشکل‌های کارگری و کارفرمایی ارائه داده‌اند؛ همچنین این آموزش‌ها در مراکزی مانند کافی‌نت‌ها و کارگزاری‌های سازمان نیز ارائه شده است. خوشبختانه استفاده از سامانه طرح دکتر نوربخش، آسان بوده و کاربری ساده‌ای دارد.

 

ایجاد 5 کارگزاری جدید تامین‌اجتماعی در مدت یک سال

وی در تشریح عملکرد تامین‌اجتماعی استان با بیان اینکه این اداره‌کل دارای 28 شعبه اصلی، 9 شعبه اقماری و 13 کارگزاری است، تصریح کرد: از هفته تامین‌اجتماعی سال 97 تا سال 98 تعداد 5 کارگزاری شامل کارگزاری شعبه میانه، اهر، بناب، مراغه و شعبه یک تبریز افتتاح شده است.

 

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 53 درصد جمعیت استان آذربایجان‌شرقی زیرپوشش بیمه تامین‌اجتماعی قرار دارد، افزود: بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت استان دارای پوشش بیمه تامین‌اجتماعی است که از این میزان 690 هزار نفر بیمه شده اصلی به شمار می‌روند.

 

سمساری با اشاره به حدود 48 هزار کارگاه فعال در استان که به طور میانگین حدود 8 نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها بر مسئله اشتغال اثرگذار بوده و مانع ایجاد اشتغال جدید شده است. مسائلی مانند تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و مشکلات سرمایه در گردش، فرصت ایجاد اشتغال‌زایی جدید را از بین برده و سیاست مسئولان استانی و کارآفرینان، تنها معطوف به حفظ اشتغال موجود است. از سوی دیگر این مسائل سبب شده است بنگاه‌های اقتصادی با ظرفیت کمتری کار کنند و برای مثال به جای به کارگیری 100 نفر، از 30 نیروی انسانی استفاده کنند.

 

وی گفت: با توجه به سیاست حفظ اشتغال موجود از سوی مسئولان استانی، خوشبختانه آمار بیکاری در استان افزایش چشم‌گیری نداشته و می‌توان گفت به دلیل پرداخت وام به بنگاه‌های زودبازده، آمار بیمه اجباری بهبود یافته است؛ به گونه‌ای که تعداد بیمه شدگان اجباری از 678 هزار و 24 نفر در خرداد سال 98 به 690 هزار نفر رسیده است. در این استان 13 هزار و 261 مقرری‌بگیر بیمه بیکاری وجود دارد و تامین‌اجتماعی استان ماهیانه بیش از 17 میلیارد تومان مقرری به این افراد پرداخت می‌کند که این میزان در مقایسه با سال‌های گذشته، تغییر چندانی نکرده است.   

 

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی درخصوص طرح‌های حمایتی تامین‌اجتماعی از کارفرمایان و فضای کسب‌وکار استان، عنوان کرد: بخشنامه 17 بند صادره از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این استان اجرایی شده است و یکی از بندهایی که با استقبال بیشتر کارفرمایان مواجه شد، اجرای تقسیط بلند‌مدت بدهی‌های معوق کارفرمایان است. بر اساس این طرح، بدهی‌های معوق بیمه‌ای کارفرمایان به صورت 45 تا 60 قسط قابل پرداخت است.

 

سمساری تصریح کرد: همچنین طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از دیگر مواردی است که در راستای حمایت از کارفرمایان به اجرا درآمده است. این طرح که از 13 خرداد تا 13 شهریور عملیاتی می‌شود، به کارفرمایان خوش‌حسابی است که به دلیل بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و نیز جهش نرخ ارز دچار مشکلات مالی شده‌اند، کمک می‌کند تا از بحران مالی عبور کنند.

 

181 هزار نفر مستمری‌بگیر در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به آمار مستمری‌بگیران آذربایجان‌شرقی به تعداد 181 هزار نفر که تا خرداد امسال ماهیانه 281 میلیارد تومان مستمری به آن‌ها پرداخت شده است، افزود: واقعیت این است که روند افزایش مستمری‌بگیران نسبت به روند افزایش بیمه‌شدگان بیشتر است؛ سال گذشته حدود دو تا سه برابر بیمه‌شدگان، به جمعیت مستمری‌بگیران استان اضافه شده است و درحال حاضر ضریب پشتیبانی استان به 4.8 نفر رسیده است.

 

تامین‌ منابع، مهمترین چالش تامین‌اجتماعی

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی رکود اقتصادی حاکم بر کشور را که در استان‌ها نمود بیشتری دارد، به عنوان مهمترین چالش تامین‌اجتماعی کرد و گفت: منابع تامین‌اجتماعی تابعی از فعالیت اقتصادی و اشتغال‌زایی است و تامین‌ منابع بیشترین چالش تامین‌اجتماعی است که در آذربایجان‌شرقی نیز وجود دارد. هرچند که در استان میزان بیکاری نسبت به سال‌های قبل افزایش چندانی نداشته، اما اشتغال‌زایی جدیدی نیز رخ نداده و با توجه به رکود اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز، اشتغال در استان رونق چندانی نداشته است. از همین‌رو طرح‌های تشویقی تامین‌اجتماعی مانند طرح معافیت حق‌بیمه سهم‌ کارفرما با استقبال چشم‌گیری مواجه نشده است و کارفرماها در تلاش هستند که وضع موجود را حفظ کنند.

 

سمساری مسئله بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد را نیز از دیگر چالش‌های تامین‌اجتماعی دانست و افزود: امروزه مشاغل سخت‌وزیان‌آور به بسیاری از کارگاه‌ها تسری پیدا کرده است و بر اساس آن برای هر یک سال فعالیت، 6 ماه سنوات اضافه لحاظ می‌شود؛ اما مسئله‌ اینجاست که این قانون برای تمامی گروه‌های مشاغل سخت‌وزیان‌آور بدون درنظر کرفتن نوع فعالیت، به کار گرفته می‌شود. برای مثال بیمه‌شدگانی که در کارگاه شکلات‌‌سازی کار می‌کنند و دارای شغل سخت‌وزیان‌آور هستند، همان‌قدر از این نوع خدمت بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند که یک کارگر که در ریخته‌گری و جلوی آتش مشغول به فعالیت است.

 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سازمان باید به دنبال این باشد تا در زمینه نرخ حق‌بیمه مشاغل سخت‌وزیان‌آور، اصلاحات پارامتریک انجام شود. چنانچه این اصلاحات در سایر زمینه‌های تامین‌اجتماعی نیز رخ دهد، بسیاری از چالش‌های سازمان برطرف می‌شود.

 

مدیرکل تامین‌اجتماعی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: درحال حاضر بیش از 25 هزار بازنشسته مشاغل سخت‌ و زیان‌آور در استان وجود دارد که میانگین سنی آن‌ها هنگام بازنشستگی، 44 سال بوده است؛ درحالی که این افراد می‌توانستند تا 60 سالگی فعالیت کنند. زیرا آن‌ها پس از بازنشستگی یا در همان کارگاه ادامه فعالیت می‌دهند یا به دلیل برخورداری از تجربه، جذب سایر کارگاه‌ها که بعضا به صورت زیرزمینی کار می‌‌کنند، می‌شوند.

 

سمساری یکی دیگر از چالش‌های سازمان را که مانع رونق اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود، بالا بودن نرخ بهره بانکی برشمرد و افزود:‌ همچنین گریز از پرداخت حق‌بیمه در شرایط اقتصادی کنونی، زیاد شده و عدم ارائه دستمزد واقعی در لیست‌های حق‌بیمه، چالش بزرگی برای تامین‌اجتماعی ایجاد کرده است. در شرایط کنونی که فشار اقتصادی حاکم شده است، متاسفانه برخی از کارفرماها دستمزدهای واقعی را در لیست‌های بیمه‌ای درج نمی‌کنند که این مسئله نیاز به پی‌گیری دارد.



به کانال تلگرام تامین24 بپیوندید

 

تامین24 را در اینستاگرام دنبال کنید

 

 


ارسال نظر

captcha