یادداشتی از مهندس علی معیری

بهبود و ارتقاء سطح کمی و کیفی ارائه خدمات از طریق فناوری اطلاعات

تامین 24 / براساس برنامه راهبردی سازمان و افق تعریف شده در نقشه جامع دیجیتال سازمان، بهره مندی حداکثری از فناوری اطلاعات، از جمله اهداف کلان سازمان تامین اجتماعی معرفی شده است. عمده کارکرد و نقش فناوری اطلاعات در ایجاد یکپارچگی و هوشمندی فرآیندها، تولید داده های ارزشمند برای تصمیم گیری های مدیران ارشد، کاهش هزینه های عملیاتی، صرفه جویی های زمانی، بالا بردن سطح رضایت مخاطبان سازمانی، پیشگیری از برخوردهای سلیقه ای و تخلفات احتمالی است. پر واضح است، بهره برداری از فناوری های نوین در جهت بهبود و ارتقاء سطح کمی و کیفی ارائه خدمات بیمه ای و درمانی نقش مهمی در ایجاد سبک زندگی جدید برای مخاطبان سازمانی دارد. اعطای غیرحضوری سرویس ها و خدمات با هدف صرفه جویی در وقت و هزینه های مخاطبین سازمانی، مدیریت بهینه تقاضا و تخصیص ظرفیت مناسب برای خدمت رسانی و همچنین بهره گیری از ابزارهای بازخورد و رضایت سنجی مخاطبین بسیار کارآمد و موثر در افزایش سطح رضایت بیمه شدگان محترم می باشد. این مهم منجر به آن شده است تا دفتر راهبری سیستم ها طی سال های اخیر با رویکرد دیجیتال سازی سرویس ها و خدمات، تعداد 95 پروژه مهم و کلیدی را در حوزه های بیمه ای و درمانی تعریف نماید که 63 پروژه آن تاکنون عملیاتی شده است. از این تعداد به تفکیک 12 پروژه اصلی در حوزه راهبردی، نوآورانه و بیمه ای که خود شامل 18 زیر مجموعه است، 10 پروژه در حوزه درمان، 10 پروژه در حوزه زیرساخت، امنیت و شبکه و 13 پروژه در حوزه ستادی است. همچنین به صورت کلی 32 پروژه در دست اقدام است که در فازهای نهایی بهره برداری می باشند. از جمله مهمترین پروژه های در دست اقدام در حوزه ی بیمه ای می توان به طرح ملی دکتر نوربخش که با هدف غیرحضوری کردن فرآیندهای کسب و کاری از طریق پورتال جامع سازمانی با 45 عنوان خدمت اشاره کرد. سامانه مذکور دارای 12 سرویس دوسویه فیمابین مخاطبین (بیمه شدگان/ مستمری بگیران/ کارفرمایان) و سازمان و همچنین بیش از 23 سرویس یک سویه است. طرح های دستیار شخصی هوشمند و ماشین های هوشمند تامین اجتماعی (SSO-SM) از جمله طرح های در دست اقدام با هدف سهولت در دسترسی به خدمات بیمه ای و درمانی است. در حوزه ی درمان نیز می توان به برقراری ارتباط مراکز درمان ملکی و غیرملکی (داروخانه و پاراکلنیک)، انتشار موبایل اپ هستا، راه اندازی نظرسنجی از بیماران و نیز رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری به عنوان برخی از پروژه های مهم در دست اقدام اشاره کرد. اپلیکیشن هستا در دو بخش ارائه خدمات غیرحضوری به مراجعین مراکز درمانی و اطلاع رسانی به پزشکان همکار سازمانی پیاده سازی شده است که از مهمترین امکانات فراهم شده برای ارائه خدمات به مراجعین، مشاهده سوابق پرونده بستری مراجعین به مراکز درمانی ملکی، مشاهده سوابق پرونده سرپایی، امکان اخذ نوبت از مراکز درمانی ملکی، پیگیری نوبت های اخذ شده و اخذ نوبت خدمات پاراکلینیک است.

امید است بتوان با عملیاتی کردن طرح ها و پروژه های در دست اقدام در حوزه فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی به بیمه شدگان و زمینه سازی فرهنگی برای ایجاد سازمان هوشمند در بین مخاطبان، گام های موثری را در راستای ایجاد عدالت اجتماعی در بهره گیری خدمات بیمه ای و درمانی برداریم.

 

مهندس علی معیری، مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌ها

 

منبع: اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی


ارسال نظر

captcha