مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین‌اجتماعی در رادیو سلامت تشریح کرد:

پرونده الکترونیک تامین‌اجتماعی راهی برای بهبود روند درمان

مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین‌اجتماعی گفت: پرونده الکترونیک سلامت تامین‌اجتماعی راهی برای بهبود درمان و افزایش نظارت بر شیوه درمان است.

تامین 24 / مهندس علی معیری در برنامه «مخاطب خاص» رادیو سلامت درخصوص پرونده الکترونیک سلامت بیمه شدگان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: شکل‌گیری پرونده سلامت آرزوی ایرانیان است و قطعا کاهش هزینه‌های درمان و مدیریت بهینه فرآیندها از جمله اثربخشی این پروژه است.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین‌اجتماعی، وی با بیان اینکه از لحاظ زیرساخت‌ها وضعیت خوبی داریم، گفت: با ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی مختلف، مراکزی که در دسترس نیستند، بسیار کاهش پیدا کرده و استفاده از بسترهایی از جمله موبایل این امکان را فراهم کرده است تا در دورترین نقاط نیز تصور سرویس را داشته باشیم و خود را توان‌مند ببینیم.

 

معیری ادامه داد: طی ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفت و اتصال سامانه‌های وزارت بهداشت با سایر سامانه‌ها شکل گرفت.

 

وی گفت: در پروژه آی.تی، سه فاز اصلی، آماده سازی زیرساخت‌ها، مباحث نرم‌افزاری، ارتقای سامانه‌ها، پکپارچه سازی و استاندارد سازی آن‌ها و بحث یکپارچه کامل سیستم و جمع آوری اطلاعات و ارائه سایر سرویس‌ها و خدمات بر روی زیرساخت‌ها و شبکه را ایجاد کردیم.

 

مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین‌اجتماعی درخصوص طرح شناسایی همپوشانی دفترچه‌های درمانی گفت: بحث همپوشانی با سایر سازمان‌های بیمه‌گر از سال 95 آغاز و تفاهم‌نامه‌ای در سال 97 بین سازمان تامین‌اجتماعی، بیمه سلامت، نیروهای مسلح و کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شد.

 

وی افزود: به طور کلی در این طرح، بیش از 6 میلیون و 800 هزار همپوشانی کشف و 3 میلیون و 200 هزار همپوشانی رفع شد؛ 3میلیون و 600 هزار همپوشانی نیز در حال رفع است.

 

وی اظهار امیدواری کرد در صورت اجرای فاز بعدی این طرح که توسط بیمه سلامت انجام می‌شود، 7 میلیون همپوشانی حذف شود.

 

معیری با بیان اینکه بیماران خاص با اینکه جمعیت کوچکی را شکل می‌دهند عمدتا افرادی هستند که بیشترین هزینه‌ها را دارند، گفت: با شکل گیری پرونده الکترونیک برای آنان، تلاش کردیم این موضوع به خوبی کنترل شود.

 

وی افزود: همچنین با راه‌اندازی نسخه الکترونیکی در سال 95 و تسریع آن به سایر مراکز طرف قرارداد در سال 97، کنترل‌های فرآیندی زیادی از جمله تداخلات دارویی، حذف خطای نسخه نویسی و نسخه خوانی بر روی این سیستم برقرار شد.

 

وی ادامه داد: همچنین با ارائه وب سرویس به مراکز درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراکز درمانی، زمینه حذف دفترچه‌های بیمه‌ای فراهم شد و وب سرویس‌های دیگری نیز توسعه داده شد.

 

معیری با اشاره به هوشمند بودن سیستم نرم‌افزاری به عنوان یکی از اتفاقات خوب در پروژه نسخه الکترونیک گفت: در کنار تبدیل فرآیندهای سنتی به دیجیتال و نسخه نویسی الکترونیک، با همکاری 8200 پزشک سازمانی و بیش از 20 هزار پزشک طرف قرارداد سازمان، بیش از 140 میلیون نسخه الکترونیکی شکل گرفت که دیتای بسیار ارزشمندی بود و پایه‌ای شد برای پرونده الکترونیک که در آن اطلاعات بیماران، بیماری آنان و داروهایی که دریافت کردند، ثبت و ضبط می‌شود.

 

مدیرکل دفتر راهبری سیستم‌های سازمان تامین‌اجتماعی گفت: در نسخه نویسی سنتی امکان تخلفات احتمالی بدون کنترل می‌تواند صورت بگیرد اما در نسخ الکترونیکی در هنگام صدور نسخه فرآیندهای احتمالی کنترل می‌شوند.

 

وی درخصوص دیگر مزایای طرح پرونده الکترونیک سلامت گفت: با راه‌اندازی نسخه الکترونیک در پایان روز 60 درصد از هزینه پزشکان (ویزیت) به حساب آنان به صورت آنلاین واریز می‌شود.

 

معیری گفت: سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی با وزارت بهداشت نیز راه‌اندازی شده و بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه مشترک مقرر شد اطلاعات به صورت الکترونیکی در اختیار سازمان قرار بگیرد که منجر به هوشمندی بیشتر در این سیستم می‌شود.

 

وی تصریح کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علوم و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده است که بر اساس آن تلاش کردیم مرکز نوآوری و شتاب دهی سازمان تامین‌اجتماعی را داشته باشیم.

 

معیری اضافه کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه اتفاقات خوبی افتاد و مدل‌های مختلف کسب و کار که قابلیت پیاده سازی در سازمان را داشتند، امضا شد و بیش از 290 شرکت استارت‌آپ شناسایی شدند که مقرر شد با سازمان همکاری داشته باشند.


ارسال نظر

captcha