دکتر فرقانی:

برخی مدیران به روابط عمومی‌ها خیانت می‌کنند!

محمدمهدی فرقانی معتقد است که روابط عمومی‌ها به جای پنهان کردن اتفاقات ناگوار، باید از بروز آنها جلوگیری کنند. به عقیده این استاد ارتباطات، متاسفانه امروزه بعضا مدیران سازمان‌ها از روابط عمومی‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای پنهان کردن اخبار منفی و مثبت جلوه دادن اتفاقات ناگوار استفاده می‌کنند و همین رویه باعث می‌شود که علاوه بر سلب اعتماد مخاطب، عده‌ای روابط‌عمومی‌ها را دروغگو بدانند!

پریسا طاهری

تامین 24 /  فرقانی که به مناسبت 27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات با خبرنگار تامین 24 سخن می‌گفت، علاوه بر بیان اهمیت و کارکرد حوزه روابط عمومی و ارتباطات و تبریک این روز به فعالان این عرصه، در عین حال معتقد است که ادغام این دو حوزه در یک روز، چندان علمی به نظر نمی‌آید.

 

رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی با اشاره به حوزه وسیع ارتباطات و قرار گرفتن روابط عمومی به عنوان زیر مجموعه این حیطه اظهار کرد: واقعیت امر این است که روابط عمومی در خدمت توسعه درون سازمانی و ارتباطات سازمان با محیط بیرونی است و رسانه‌ها، صرف نظر از نوع سازمان، هدف خود را تعمیم و پیشبرد حق دسترسی همگان به اطلاعات می‌دانند. بنابراین، از آنجاکه علم ارتباطات، عام‌تر و فراگیرتر است و روابط عمومی زیر مجموعه این حوزه محسوب می‌شود، این روز متعلق به کل جامعه ارتباطات است.

 

خیانت برخی مدیران به روابط عمومی‌ها

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با «تامین 24»، با بیان اینکه در همه جای دنیا روابط عمومی با هدف جلب رضایت عامه از سازمان و ایجاد یک تصویر مثبت از آن نهاد به محیط بیرونی ایجاد شده است، تصریح کرد: از گذشته، روابط عمومی به معنای واقعی باید در نقش و جایگاه مشاور ارتباطی ظاهر شود به این معنا که با ارائه مشاوره صحیح به مدیریت خود، به ایجاد تصویری مثبت در ذهن مخاطب کمک کند و آنچه مورد نیاز مخاطب است را به سازمان انتقال دهد.

 

وی افزود: روابط عمومی به معنای درست، به جای پنهان کردن اتفاقات ناگوار، باید از بروز آنها جلوگیری کند. متاسفانه شاهد این هستیم که امروزه بعضا مدیران از روابط عمومی‌ها به عنوان وسیله‌ای برای پنهان کردن اخبار منفی و مثبت جلوه دادن اتفاقات ناگوار استفاده می‌کنند. همین رویه باعث می‌شود که علاوه بر سلب اعتماد مخاطب، عده‌ای روابط‌عمومی‌ها را دروغگو قلمداد کنند.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: این اتفاق، همان چیزی است که در عالم واقعیت، یک نوع خیانت تلقی می‌شود. روابط عمومی واقعی باید سازمان خود را پویا، خلاق و پیش‌رونده کند به طوری که اصلا نیازی به پنهان کاری وجود نداشته باشد.

 

روابط عمومی نیازمند علم، دانش و تخصص است

این متخصص حوزه ارتباطات با تاسف از اینکه امروز، اغلب افرادی که در جایگاه روابط عمومی قرار دارند، دانش و تخصص مرتبط با این حوزه را ندارند، تصریح کرد: علم حاصل تجربه بشر است و آموزش و انتقال تجربه از اصول علم است. روابط عمومی به عنوان یک حرفه، نیازمند علم، آموزش و تخصص است. بدون آموزش هر فعالیتی ناقص است و این آموزش است که چهارچوب نظری و فکری به ما می‌دهد. بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت بدون دانش علمی در این حوزه، شاهد سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سازمان و شناخت و انتقال اطلاعات مخاطب باشیم.

 

وی افزود: البته صرف دانش در این حوزه به تنهایی کافی نیست. فردی که در این مرتبه شغلی قرار دارد، باید دارای یکسری ویژگی‌ها و خصلت‌ها نیز باشد. به بیان دیگر فرد ذاتا باید «ارتباط‌گر» باشد تا بتواند یک روابط عمومی خوب باشد. افراد کج خلق، عبوس، فاقد فن بیان خوب و ... حتی اگر آموزش هم ببینند، در این حیطه آن‌طور که باید نمی‌توانند موفق باشند. بنابراین می‌توان گفت که برای قرار گرفتن در این حیطه به‌عنوان پل ارتباطی یک نهاد با محیط بیرون و بالعکس، علاوه بر دانش، برخی ویژگی‌های ذاتی و اخلاقی فرد نیز بسیار اثرگذار است.

 

روابط عمومی تابلوی هر سازمان است

فرقانی در ادامه، روابط عمومی را تابلوی هر سازمان دانست و ادامه داد: وقتی یک شخص به عنوان مشتری به یک سازمان یا نهاد مراجعه می‌کند، در بسیاری از موارد اولین برخورد را با واحد روابط عمومی دارد و اغلب مسائل، مشکلات و سوالات خود را با این واحد در میان می‌گذارد و اگر برخوردی منفی از این واحد دریافت کند، بدون شک تصویر و قضاوت منفی نسبت به کل مجموعه پیدا خواهد کرد. این موضوع برای افرادی که در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت می‌کنند نیز صادق است. یک روزنامه‌گار، با پاکدستی، صداقت و تعهد کاری خود می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

 

دیگر از تجمع مقابل دکه‌های روزنامه فروشی خبری نیست

رئیس دانشکده ارتباطات با بیان اینکه دیگر از تجمع پای دکه‌های روزنامه فروشی خبری نیست، گفت: امروز دستیابی به اخبار شکل دیگری به خود گرفته است. اغلب اخبار در فضای مجازی منتشر می‌شوند و در بسیاری موارد، مرز واقعیت و شایعه در آنها مشخص نیست.

 

شبکه‌های اجتماعی جای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را نمی‌گیرند

فرقانی افزود: واقعیت امر این است که با توجه به بحران کاغذ در کشور که علاوه بر مسائل اقتصادی، به حفظ محیط زیست هم مربوط می‌شود و از طرفی با گسترش روزافزون رسانه‌های مجازی در دنیا، دیگر رسانه‌های چاپی جایگاه گذشته خود را ندارند. البته من موافق و معتقد به انقراض روزنامه‌ها نیستم. یعنی با وجود اینکه تیراژ و تعداد عناوین نشریات کاغذی کاهش یافته است، اما این نشریات به عنوان یک میراث فرهنگی در تاریخ دستاوردهای بشری ماندگارند و باید آنها را حفظ کنیم.

 

وی ادامه داد: شاید کاغذی بودن نشریات را از دست بدهیم، ولی هرگز ساختاری به نام رونامه‌نگاری از بین نمی‌رود. شبکه‌های اجتماعی که به‌راحتی می‌توانند اطلاعات جعلی، نادرست و غیر موثق را ترویج ‌دهند و بعضا بسیاری از اصول اخلاقی و حرمت‌ها را در نظر نمی‌گیرند، مزایای روزنامه‌نگاری حرفه‌ای را ندارند و بنابراین، ساختار و اصول روزنامه‌نگاری از بین نمی‌رود و تنها به فضای مجازی کوچ می‌کند.

 

این استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی افزود: ما هیچ‌گاه بی‌نیاز از روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و در نتیجه آموزش آن نیستیم. باید بدانیم که مطبوعات، به‌عنوان یک میراث تمدن باید حفظ شوند؛ میراثی که مسئولیت، تعهد اجتماعی، پاسخگویی، اخلاق حرفه‌ای، پایبندی به اصل صحت، دقت و امانت‌داری دارد و این ارزش‌ها، در همه جای دنیا نیز مشترک است.

 

به صفحه اینستاگرام تامین 24 بپیوندید

 

 


ارسال نظر

captcha