یادداشتی از ابراهیم رستمیان مقدم

ارزش‌های ماندگار

عصر پنجشنبه 24 آبان 97، خبر تلخ و دردناکی در فضای رسانه‌ای کشور انتشار یافت. خبر مربوط به تصادفی هولناک در استان گلستان بود که منجر به از دست رفتن دو انسان خدمت‌گزار به مردم و نیروهای مولد دیروز و امروز کشور شده بود.

 

ابراهیم رستمیان مقدم

مدیر مسئول و رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته‌نامه آتیه‌نو

تامین 24 / دکتر سیدتقی نوربخش، مدیرعامل و عبدالرحمان تاج‌الدین، معاون حقوقی و امور مجلس، دو چهره شاخصی بودند که سازمان تامین‌اجتماعی آنان را حین خدمت به مردم از دست داد. ضایعه‌ای بزرگ و سنگین برای سازمانی که در یکی از حساس‌ترین دوره‌های حیات خود قرار دارد.

دورانی که در آن عمیقاً نیازمند حضور مدیران آگاه، مجرب، صبور، جامع‌نگر، دوراندیش، خستگی‌ناپذیر و پاک‌دستی است که در شرایط اوج‌گیری تنگناها و دشواری‌های اقتصادی و تهدیداتی طاقت‌شکن که متوجه شاخص‌های کلیدی رشد و توسعه کشور است، با راهبری درست سازمان و بدون اتکا به بودجه عمومی و درآمدهای نفت و مالیات و عمدتاً به اتکای حق‌بیمه‌های دریافتی از فعالان اقتصادی و صاحبان کسب‌و‌کارها و نیز سرمایه‌گذاری هدفمند ذخایر بیمه‌شدگان بتوانند چرخ‌های بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور را بچرخانند و پاسخ‌گوی نیازهای حداقلی 42میلیون بیمه‌شده باشند.

مدیرانی که بتوانند در این اقتصاد پرچالش، ماهیانه و دست‌کم بیش از 8 هزار میلیارد تومان منابع را شکل دهند و آن را صرف خدمات بیمه‌ای و درمانی مشترکان خود کنند. مرور گستره، عمق و کیفیت، کار بزرگی است که در مدیریت و اجرای امور سازمان تامین‌اجتماعی صورت می‌گیرد، به‌ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که گاهی حتی بدیهی‌ترین حقایق و واقعیات، با انگیزه‌های گوناگون، خواسته یا ناخواسته، به کلی نادیده گرفته می‌شود و حتی گاهی کار به‌جایی می‌رسد که اذعان به حقایق درباره خدمات یک سازمان یا مدیران آن، با انگ تملق و مداهنه بایکوت می‌شود و برعکس، بزرگنمایی کاستی‌ها و تخریب کارنامه دیگران، نوعی جسارت و شهامت معرفی می‌شود!

در چنین شرایطی باید گواهی داد که دست‌کم در این پنج سال و اندی و در دورانی که این سازمان نیازمند بازسازی برخی چارچوب‌ها و ارکان متزلزل شده خود بود، تدابیر و تلاش‌های همه‌جانبه‌ای صورت گرفت تا چرخ‌های خدمت به بیمه‌شدگان و بازنشستگان از حرکت باز نماند، هرچند این تلاش‌ها و تکاپوها هرگز به معنای نادیده‌گرفتن کاستی‌ها و ضعف‌ها در کیفیت، کفایت و جامعیت خدماتی که مورد انتظار بحق مردم است، نیست.

همان انتظاراتی که در جای خود بارها و بارها از زبان و قلم دلسوزان بیان شده و ای بسا راهنمای عمل مسئولان قرار گرفته یا باید قرار بگیرد. اینجا اما صحبت از انصاف در داوری است. به مصداق «دیکته نانوشته، بی‌غلط است»، آنان که پا به میدان کار و خدمت می‌گذارند، بی‌شک در مظان خطا و اشتباه قرار می‌گیرند، اما به همین دلیل نه فقط نیازمند مراقبت و نظارت‌اند، بلکه سزاوار رعایت انصاف و اخلاق از جانب کسانی هستند که داعیه قضاوت یا نقادی دارند.

در واقع تنها در صورت مراعات این دوگانه متقابل است که می‌توان شاهد فضای همدلی و اشتراک مساعی در عین همه‌گونه اختلاف سلیقه کارشناسی بود. در عین حال، آنچه در این چند روزه و در پی ضایعه فقدان دردناک این دو شخصیت خادم مردم، شاهد بوده‌ایم عمدتاً سرشار بوده از قدرشناسی و احترام به ارزش‌های ماندگاری چون سخت‌کوشی و صبوری، پیگیری و خستگی‌ناپذیری و احترام به عدالت‌خواهی و مردم‌دوستی.

واکنش‌های این چنینی، گویای این واقعیت نیز هست که پاسداری از چنین ارزش‌هایی، می‌تواند یاد و خاطره معتقدان و عاملان به آن‌ها را در قلوب دیگران زنده نگاه دارد. ارزش‌هایی که در هفته‌های پایانی عمر این دو خدمتگزار فروتن، در قالب «منشور خدمت به مردم در سازمان تامین‌اجتماعی» تبلور یافت و هم‌زمان با شروع کار وزیر جدید تعاون، کار و رفاه، به‌عنوان راهنمای عمل تامین‌اجتماعی در دستورکار قرار گرفت. منشوری که شادروان دکتر سیدتقی نوربخش در ترسیم خطوط اولیه آن، نقش برجسته‌ای داشت.

«شفافیت‌، حکمرانی خوب، کمک به اشتغال پایدار و تسهیل فضای کسب‌وکار، صیانت از حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران و حمایت از نیروهای مولد در برابر آثار تحریم‌ها» اصول محوری منشوری است که عمل به آن‌ها می‌تواند مبنایی مستحکم باشد برای انسجام بیشتر در میان همه کسانی که قلب‌شان در بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور برای رفاه و آرامش خاطر مردم و تحقق نظام جامع رفاه و تامین ‌اجتماعی برای آنان می‌تپد.

 

منبع: هفته‌نامه آتیه‌نو، شماره 178

 

 


ارسال نظر

captcha